تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
plusresetminus
حزب الله:مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت ضمن اشاره به کاهش ۷۰ درصدی عرضه و تقاضا در بازار نوشت‌افزار، درباره قاچاق کالای بی‌کیفیت به اسم کالای ایرانی توضیحاتی داد.
۰
کد مطلب : ۲۶۳۰۴۷
عرضه نوشت‌افزار بی‌کیفیت قاچاق به اسم کالای ایرانی/ کاهش ۷۰ درصدی عرضه و تقاضا در بازار لوازم‌التحریر
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نوشت‌افزار ایرانی که تا 10 سال پیش کمتر کسی به شکل‌گیری و ادامه حیات آن امیدوار بود، در چند سال گذشته توانسته با ارتقای کیفیت محصولات، تنوع‌بخشی و ارائه طرح‌های متنوع جایی در سبد خانوار داشته باشد. بازار نوشت‌افزار که تا چند سال پیش در قبضه کالاهای خارجی و عمدتاً از چین بود، در چند سال گذشته شاهد عرضه محصولاتی است که هم تولید ایران است و هم با طرح‌های مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی عرضه شده‌اند. 
با وجود این، تولیدکنندگان این حوزه همواره با مشکلات ریز و درشت متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که در یک سال و نیم گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و ادامه آموزش‌های مجازی در مدارس پررنگ‌تر شده است. محمد یقینی، مدیرعامل نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، با اشاره به همین موضوع در برنامه رادیو ایران به گفت‌وگو پرداخت. او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به کاهش 70 درصدی عرضه و تقاضا در بازار نوشت‌افزار، به موضوع عرضه کالاهای بی‌کیفیت قاچاق به اسم کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی قاچاق بزرگتر از این است که به اسم ایرانی یا غیر ایرانی باشد. اینکه به اسم کالای ایرانی قاچاق می‌کنند، خود نشانه مثبتی است؛ پدیده‌ای است که در 10 سال گذشته وجود نداشت. به این معنی که در یک دهه پیش مخاطب، چه تولیدکننده، چه مصرف‌کننده و چه بازاری‌ها نسبت به کالای ایرانی گارد داشتند، اما الآن اتفاقاتی رخ داده که نوشت‌افزار ایرانی هویتی کسب کرده و شرایط به گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد از این طریق سوء استفاده‌ای هم بکند، به نام کالای ایرانی انجام می‌دهد. 
وی با اشاره به این نکته که این هویت از طریق قاچاق کالای بی‌کیفیت خدشه‌دار خواهد شد، افزود: دو نکته در این زمینه وجود دارد. نخست خود موضوع قاچاق است که خیلی از صنایع را دچار مشکل کرده است. بعضاً ما شاهد قاچاق رسمی در حوزه نوشت‌افزار هستیم؛ به این معنی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود اما با یک محصول دیگری اظهار شده است. کالای دیگری بوده که در آن نوشت‌افزار هم بوده است. همه این‌ها سبب شده که حجم قاچاق در بازار نوشت‌افزار بالا باشد. این مشکل اصلی است که به صنعت ضربه می‌زند. 
یقینی با بیان اینکه بحث دوم، بحث اعتبار است، یادآور شد: البته آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد که بتوان به آن اشاره کرد و گفت که چند درصد از موارد قاچاق به اسم ایرانی عرضه می‌شود. شاید حداقل بتوان گفت که 10-15 درصد باشد. مشکل اصلی ما این است که قاچاق دارد به این صنعت آسیب وارد می‌کند. 
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت با تأکید بر استانداردسازی محصولات نوشت‌افزار، تصریح کرد: متأسفانه به این دلیل که بازار نوشت‌افزار بازار به نسبت غیر رسمی است و فعالان آن به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند و خیلی از کارگاه‌ها پروانه تولید ندارند، سبب شده است که حوزه استانداردسازی در نوشت‌افزار دچار مشکل شود. تقویت استانداردسازی سبب می‌شود که مصرف‌کننده، بازاری و فروشنده نوشت‌افزار محصول اصلی ایرانی را از غیر ایرانی جدا کند و برای او محصولات قابل تمایز باشد.
به گفته یقینی؛ در فضای استانداردسازی هم باید به کیفیت محصول از نظر فنی و محتوایی تأکید داشت؛ چرا که نوشت‌افزار محصولی فرهنگی است و باید این دو موضوع توأمان مورد توجه قرار گیرد و سبب شود. 
وی در پاسخ به این پرسش که در دو سال گذشته آموزش وارد فضای مجازی شده است و این امر سبب شده میزان تقاضا کاهش یابد، آیا صنف شما رویکرد خاصی در این زمینه دارد یا خیر، گفت: در این موضوع هم بیشتر تعداد دانش‌آموزان تعیین‌کننده است. اگر تعداد دانش‌آموزان ما کمتر شود، خطر جدی‌تری در مقایسه با دوران پساکرونا وجود خواهد داشت. اگر شرایط خاصی مانند کرونا وجود داشته باشد، هر صنعتی خود را وفق می‌دهد، اما اصل موضوع تعداد دانش‌آموزان است که در بلندمدت کم شدن تعداد آنها مسئله بزرگتری است که در پی آن نه تنها بازار نوشت‌افزار که خود کشور در زمینه نیروهای انسانی‌ دچار مشکل می‌شود.
 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین