تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
plusresetminus
حزب الله: دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای مدعی شد که آمریکا با متحدان اروپایی اش درباره تصمیم خروج از افغانستان رایزنی کرده است و بهانه‌های فعلی اروپایی‌ها مبنی بر عدم مشورت واشنگتن بی اساس است.
۰
کد مطلب : ۲۶۳۰۲۸
استولتنبرگ: آمریکا با اروپا برای خروج از افغانستان مشورت کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» از پذیرفتن شکایات اروپایی‌ها مبنی بر عدم مشورت دولت آمریکا با متحدان خود در مورد تصمیم خروج از افغانستان، امتناع کرد.
استولتنبرگ در همین رابطه گفت: شما صداهای متفاوتی را در اروپا می‌شنوید و برخی در مورد عدم مشورت صحبت می‌کنند اما من در آن جلسات حضور داشتم. البته آمریکا با متحدان اروپایی مشورت کرد اما در آخر کار، هر کشوری باید تصمیم خود را در مورد استقرار نیروها بگیرد.
پولیتیکو در ادامه این گزارش مدعی شده است که بسیاری از دیپلمات‌ها و رهبران اتحادیه اروپا از عدم مشورت‌ها در قبال خروج از افغانستان شکایت کرده‌اند، چرا که تصمیم خروج از این کشور، ترس از حمله تروریستی در خاک اروپا و ورود موج احتمالی جدیدی از پناهجویان پس از بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ را برانگیخته است.
اظهارات استولتنبرگ در حالی مطرح می‌شود که پیشتر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه با اشاره به سقوط کابل به دست طالبان که با خروج شتابان و سراسیمه اتباع کشورهای مختلف از خاک افغانستان همراه شد، گفته بود که این تحولات نشان می‌دهد اروپا نیاز دارد توان و مقدورات نظامی خود را مستقل از آمریکا توسعه دهد.
بورل پیشتر بحران افغانستان را به عنوان زنگ هشداری برای اروپا تعبیر کرده بود و گفته بود این بحران بار دیگر لزوم نیروی دفاعی اروپا و ایجاد نیروی واکنش سریع را یادآوری کرد.
«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا نیز در سخنانی در همین رابطه اعلام کرده بود که تحولات افغانستان نشان داد اروپا باید بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.
میشل در این خصوص گفته بود: از دیدگاه من، نیاز به رویداد ژئوپولیتیک دیگری نداریم تا بفهمیم که اتحادیه اروپا باید استقلال بیشتری در تصمیم گیری و ظرفیت اقدام در سطح جهانی داشته باشد.
لازم به توضیح است که آمریکا پس از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان سرانجام در پایان ماه گذشته میلادی (آگوست) با خروجی شتابگرانه و غیرمسئولانه از افغانستان خسارت‌ها و لطمات جبران ناپذیری را برای مردم این کشور به جای گذاشت، همچنان که بیست سال اشغال نظامی‌اش نیز دستاوردی جز جنگ، خشونت و پس رفت جامعه افغانستان حاصلی در پی نداشته است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین