تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
plusresetminus
حزب الله:فقر و کم برخورداری در لواسان، شهری که بیخ گوش پایتخت است،ساکنین این منطقه را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.
۰
کد مطلب : ۲۶۳۰۲۳
کم برخوردار‌های پایتخت در سرزمین لاکچری ها/ فقر و بی تفاوتی بیخ گوش باستی هیلز نشینان!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، گزارشی به دست ما رسید مبنی بر اینکه در یکی از روستا‌های شهرستان لواسانات مشکلاتی وجود دارد، بعد از پرس و جو مشخص شد مدرسه‌ای در روستای کُند علیا لواسان وجود دارد که علاوه بر مشترک بودن کلاس‌های درس بین دختران و پسران، استفاده از سرویس بهداشتی این مدرسه نیز همین شرایط را داشت .
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس، چند صباحی است که این مدرسه نیز مانند دیگر مراکز تعطیل و فعالیت خاصی در آن انجام نمی‌شود.
اما طی سال‌های قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ و فعال بودن مدارس در کشور، این مدرسه نیز به همان شکلی که در ابتدای گزارش اعلام شد در حال فعالیت روز مره خود بوده و دانش آموزان در مقطع متوسطه اول در این مدرسه در حال تحصیل بودند.
فقر و کم برخورداری در اطراف لواسان و روستای کُند علیا  در حالی است که لواسان در سال های اخیر محل تجمع ثروتمندانی است که نماد آن‌ها ویلاهای لاکچری و سرآمد آن‌ها باستی هیلز شهرک معروف این منطقه است.
برای بررسی موضوع به همراه تیم خبری باشگاه خبرنگاران جوان، به روستای کُند علیا رفته تا موضوع را از نزدیک مشاهده و برای بررسی بیشتر به سراغ مسئولان امر برویم.
در بدو ورود به روستای کُند علیا سراغ دهیار این روستا را گرفته و ابتدا با وی به گپ و گفت پرداخته و درباره اصل ماجرا سوالاتی را از او پرسیدیم.
//////////
حسن سجودیان دهیار روستای کُند علیا شهرستان لواسان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این روستا دومین روستای پرجمعیت شهرستان شمیرانات و بخش لواسانات است، این روستا متاسفانه از خیلی امکانات و زیرساخت‌ها محروم و همانند روستا‌های دیگر معضلات فرهنگی و اجتماعی در آن وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.
وی افزود: طی چهار سال اخیر که بنده به عنوان دهیار در این روستا در حال انجام خدمت هستم، مختلط بودن سرویس بهداشتی آموزشگاه توحید، مورد بحث و توجه بوده، اما هیچ یک از مسئولان در این باره پاسخگو نیستند.
سجودیان تصریح کرد: در سال ۹۷ جلسه‌ای با روسای برخی ادارات، دهیاران و ریاست بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور برگزار شد که در آن جلسه آموزش وپرورش به عنوان بستر مناسبی برای برطرف کردن مشکلات معرفی شد.
//////////
وی ادامه داد: در آن جلسه موضوع مختلط بودن سرویس بهداشتی را به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح کردم که موجب تعجب حاضران در جلسه شد، اما بعد از گذشت چند سال هیچ حرکتی در جهت رفع موضوع انجام نشد؛ تا اینکه امسال نیز جلسه‌ای با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد که بنده اعتراض خود را به برگزاری جلساتی که صرفا نمایشی است، اعلام کردم و این اعتراض مورد تایید سایر دهیاران قرار گرفت.
دهیار روستای کُند علیا گفت: موضوع آسیب‎های اجتماعی توسط رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور به اطلاع دادستان محترم لواسانات رسید و بحث مختلط بودن سرویس بهداشتی مدرسه و نبود سالن ورزشی در روستا باعث تعجب دادستان محترم شد و در رابطه با این موضوع دادستان لواسانات در روستا حضور یافته و دستوراتی را در خصوص بر طرف کردن مشکلات ارائه کرد که باعث خوشحالی اهالی شد.
مدرسه‌ای که بر روی یک تپه احداث شده بود و منظره دیده آن به سمت کوه‌های لواسان اشرافیت داشت، شاید خیلی از ما دلمان می‌خواست در چنین موقعیت مکانی که از نظر آب و هوایی کم نظیر است، تحصیل می‌کردیم، اما چه فایده که چند سالی است به دلیل کم کاری برخی مسئولان این فرصت از کودکان و نوجوانان این منطقه سلب شده است.
/////
در ادامه برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور رفته و درباره معضلات موجود در روستای کُند علیا به خصوص درباره این مدرسه که سوژه اصلی ما بود، به گپ و گفت پرداختیم.
/////

کم کاری نهادهای مسئول در حل آسیب های اجتماعی در کندعلیا

مصطفی راستینه رئیس بنیاد پیشگیری از آسب‌های اجتماعی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در رابطه با مشکلات روستای کُند علیا شهرستان لواسانات جلسات متعددی در ستاد بحران بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با حضور بخشدار لواسانات و دیگر دستگاه‌های متولی برگزار کردیم.
وی افزود: فرآیند این جلسات به نقطه‌ای ختم نمی‌شد و هیچ ماحصلی نداشت تا اینکه با آمدن دادستان به این شهرستان مسائل روند روبه رشد بهتری به خود گرفت و شخص دادستان نیز نسبت به حل و فصل مشکلات عزم راسخ و جدی داشت.
رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور ادامه داد: ۱۸ خرداد ماه امسال جلسه‌ای در مجمع قضایی لواسان برگزار شد که در این نشست مشکلات موجود مطرح و در نتیجه مصوباتی نیز به ثبت رسید.
وی افزود: یکی از این مصوبات این بود که مسائل موجود در روستا‌ها به صورت ریشه‌ای حل شود تا بتوانیم لواسان را از نظر آسیب شناسی رصد و مسائل را برطرف کنیم.
/////
راستینه تصریح کرد: جلسه‌ای با دهیار‌های روستا‌های لواسانات برگزار و مشکلات این روستا‌ها را شناسایی کردیم که تعدادی از روستا‌ها همکاری‎های لازم را برای حل و فصل مشکلات موجود نداشتند.
وی افزود: از سال ۹۷ موضوع مختلط بودن مدرسه‌ای در روستای کُند علیا مطرح بود که پس پیگیری‌های متعدد از مسئولان مختلف و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی این موضوع نه تنها حل نشده بلکه مشکلات عدیده‌ای را نیز به دنبال خود در پی داشت.
رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور تصریح کرد: پس از تشکیل دادستانی در لواسانات و حضور دادستان محترم در این شهرستان، موضوع برای وی مطرح شد که واکنش بسیار تندی نسبت به این موضوع داشته و در ادامه دادستان با قید فوریت دستور بررسی این موضوع و تفکیک سرویس بهداشتی این مدرسه را داد.
/////
وی افزود: مشکلات اساسی اعم از بیکاری، اعتیاد، معظلات فرهنگی، نبود امکانات فرهنگی باعث شد تا به صورت جهادی نسبت به حل و فصل این معظلات اجتماعی اقدامات اساسی صورت بگیرد.
راستینه بیان کرد: برای حل مشکل بیکاری در این بخش، یکسری اقدامات اعم از در اختیار گذاشتن اقلام ابتدایی تولید محصولات دستی به افراد و در ادامه تولید کالا‌ها توسط این افراد که با خرید از آن‌ها و توزیع کالا‌های تولید شده در بازار بتوانیم به نوعی یک کارآفرینی در شهرستان لواسانات ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث ارتقاء مسائل فرهنگی در لواسانات گفت: با احداث کتابخانه و برگزاری کلاس‌های آموزشی در بحث ترویج فرهنگ سعی در القای فرهنگی غنی ایرانی در بین کودکان ونوجوانان داریم.
از صحبت‌های رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور اینگونه برداشت می‌شود که عده‌ای مسئولان نمی‌خواهند برای پیشرفت در روستا‌ها و همچنین ارتقاء سطح کیفی تحصیل در این مناطق وظایف خود را به خوبی انجام بدهند.
چند وقتی است که برای منطقه لواسانات دادستانی تشکیل شده تا مرجع قضایی برای رسیدگی بهتر و بیشتر در این حوزه وارد عمل شود.
به همین دلیل برای پیگیری‌های قضایی به سراغ دادستان عمومی وانقلاب لواسانات رفته وعلت این که چرا در روستای کُند علیا کم کاری صورت گرفته و شاهد این ناهنجاری هستیم را از وی مطالبه کردیم.
/////

تشکیل شورای صیانت از حقوق عامه برای حل مشکلات مردمی در لواسان

عباس نوروزی دادستان عمومی و انقلاب لواسانات در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در پی دریافت گزارشی با خبر شدیم که مدرسه‌ای واقع در روستای کُند علیا که دانش آموزان در آن به صورت مختلط و در شرایط و فضای بسیار کوچک و نامناسب اقدام به تحصیل می‌کنند، وجود دارد.
وی افزود: جای تاسف دارد که مسئولان امر برای سرویس بهداشتی نیز که از ابتدایی‌ترین بدیهیات است، بصورت مشترک و اختلاطی، استفاده می‌شود، اقدامی انجام ندادند و در این باره مدیر مدرسه بار‌ها با ارسال نامه‌هایی به مسئولان آموزش و پرورش و در ادامه نیز مکاتبات بسیاری با سایر نهاد‌ها صورت گرفته که به علت رفت و آمد‌های غیر ضروری اداری، این موضوع به نتیجه نرسیده و اکنون شاهد این معضل در شهرستان لواسانات هستیم.
نوروزی گفت: فضای این کلاس‌ها متاسفانه مناسب برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور ۳۰ دانش آموز نیست، اما شاهد این هستیم که در این فضا این تعداد از فرزندان ما در حال تحصیل هستند.
وی افزود: پس از استقرار دادستانی در شهرستان لواسانات و با تشکیل شورای صیانت از حقوق عامه این موضوع با سرعت و با جدیت مطرح و پیگیری شد و قرار بر این شد تا فوراً سرویس بهداشتی جداگانه‌ای در بخش دیگری از مدرسه دیگر احداث شود.
/////
/////
دادستان عمومی وانقلاب شهرستان لواسانات با بیان اینکه با کمک خیرین و شورای روستا مقرر شد تا تعدادی کلاس در حیاط مجاور تاسیس شود، تصریح کرد: یکی از خیران لواسانات بانی شده تا مدرسه دوم را با تامین اعتبارات لازم بسازد و پیش بینی ما بر این است که ظرف دو سال آینده این مدرسه تکمیل و به بهره برداری برسد و ما نیز مستمرا پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: یکسری از اقدامات باید به صورت جهادی و ضرب الاجلی انجام شوند و در این باره از پتانسیل دادستانی باید به عنوان مدعی العموم و با نظر متخصصان حوزه‌های مختلف باید به درستی برای حل مشکلات مردم، استفاده شود.
نوروزی با بیان اینکه پرونده‌هایی برای افرادی که نسبت به انجام وظایفشان ترک فعل کردند تشکیل شده است، گفت: یکی از اقدامات ما برخورد با افرادی است که نسبت به وظایفشان ترک فعل یا تاخیر و تعلل بیش از حد می‌کنند، است و متاسفانه بروکراسی اداری در بسیاری از موارد، جامعه را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است که در اجرای منویات مقام معظم رهبری باید نسبت به حذف آن‌ها و اصلاح قوانین و رویه‌های دست و پاگیر، به نفع مردم و جامعه اقدام عاجل صورت پذیرد.
/////
اینطور که پیداست مدرسه فعلی روستای کُند علیا قرار است با ایجاد تغییرات به دو مدرسه تقسیم شود و پس از تفکیک دانش آموزان ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان بهتر از گذشته انجام شود و در این بین فرزندان روستای کند علیا بتوانند در کلاس‌هایی با فضای بهتر و بزرگ‌تر از سابق مسیر رسیدن به آینده و آرزو‌های خود را طی کنند.
به طور قطع از دل همین نوجوانان آینده سازان کشور به جامعه معرفی خواهند شد، اما اینکه برخی از مسئولان با سرنوشت این افراد بازی کرده و برای دلایل پوچ و واهی خود از انجام وظایفشان کوتاهی می‌کنند، جرمی نا بخشودنی است و حداقل انتظار این است که قانون با چنین افرادی به صورت قاطع برخورد کند تا دیگر شاهد این ناهنجاری‌ها در جامعه توسط سایر مسئولان باشیم.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین