تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
plusresetminus
حزب الله:امروز ۲۰ شهریور درباره سفرهای مرتبط با اربعین ۱۴۰۰ اخباری از جمله تلاش برای افزایش تعداد سهمیه زوار اربعین،تایید واکسن های تزریق شده در ایران و غیرقانونی بودن فروش تورهای اربعین منتشر شد.
۰
کد مطلب : ۲۶۲۹۸۱
خبرهایی از سهمیه زوار اربعین و تایید واکسن‌های ایران در عراق
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در پی انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش سهمیه زائران ایرانی برای سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین که البته از سوی مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین رد شد، آمادگی برای این سفرها از سوی بخش‌های مختلف حمل و نقل وجود دارد.
 
ستاد مرکزی اربعین در هفته گذشته اعلام کرد که بر اساس توافق‌های صورت گرفته بین دو کشور ایران و عراق ۳۰ هزار زائر ایرانی از طریق فرودگاه بین‌المللی عراق می‌توانند به این کشور برای شرکت در مراسم اربعین سفر کنند و شرط پذیرش زائران ایرانی منفی شدن تست PCR و واکسینه شدن آن‌هاست.
 
در پی انتشار این خبر حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: برای پروازهای اربعین همه شرکت‌های هواپیمایی فعال هستند و می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند. از سوی دیگر ۱۰ فرودگاه بین‌المللی در کشور داریم که می‌توان پروازهای اربعین را برای ۳۰ هزار زائر، برنامه‌ریزی کرده و انجام داد.
 
پس از انتشار این خبر، محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: پیش‌بینی ما این است که برای جابه‌جایی ۳۰ هزار زائر اربعین به ۴۰۰ پرواز به مقصد عتبات عالیات نیاز داریم. پروازهای برنامه‌ای موجود می‌توانند این تعداد مسافر را جابه‌جا کنند و فعلاً برنامه‌ای برای برقراری پروازهای فوق‌العاده نداریم.
 
وی افزود: پروازهای اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه از شش فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز و اصفهان انجام می‌شود و در صورت لزوم فرودگاه‌های دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهد شد.
 
تلاش برای افزایش تعداد زائران
 
وزیر امور خارجه در ارتباط با افزایش تعداد زائران گفته: رایزنی‌ها با مقامات عراق و تلاش برای افزایش تعداد زائران اربعین حسینی (ع) برای اعزام زمینی و هوایی به کربلای معلی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، همچنان ادامه دارد.
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: طی پیامی که در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان اینستاگرام منتشر کرد، نوشت: رایزنی‌ها با مقامات عراق و تلاش برای افزایش تعداد زائران اربعین حسینی (ع) برای اعزام زمینی و هوایی به کربلای معلی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، همچنان ادامه دارد.
 
وی تصریح کرد: البته هموطنان عزیز می‌دانند که امسال به دلیل محدودیت‌های جدی کرونایی و ضرورت حفظ سلامت زائران، به هیچ وجه امکان پیاده روی میلیونی اربعین به داخل عراق وجود نداشته و حتی افزایش تعداد نیز با محدودیت قابل توجهی همراه است. ما به تلاش و پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم.
 
تکذیب تغییر در سهمیه اربعین‌
 
در عین حال مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکنون تغییری در سهمیه ۳۰ هزار نفری ایران برای اعزام به راهپیمایی اربعین حسینی ایجاد نشده است. امید کوثری‌فر، به رادیو اربعین گفت: دولت عراق سهمیه ۳۰ هزار نفری برای ایران جهت اعزام زائران به راهپیمایی اربعین حسینی در نظر گرفته و رایزنی‌ها با مقامات عراقی برای افزایش سهمیه ایران در راهپیمایی اربعین صورت گرفته است و ما به دنبال این هستیم که این سهمیه افزایش پیدا کند، اما تا این لحظه هنوز هیچ‌گونه سهمیه جدیدی اضافه شده است.
 
عزیمت زوار اربعین به مرز مهران باید از مبدا کنترل شود
 
محمد نوذری استاندار ایلام روز شنبه در نشست استانی ستاد کرونا با اشاره به ممنوعیت کنونی تردد در مرز مهران یادآور شد: برخی کاروان‌ها از شهرهای مختلف به سمت مرز مهران حرکت خود را آغاز کرده‌اند که باید در این زمینه نظارت کافی انجام شود.
 
وی اضافه کرد: با نزدیک تر شدن به اربعین حسینی حرکت کاروان‌های غیرمجاز به سمت مهران بیشتر شده که باید متناسب با این مساله کنترل و نظارت از سوی دستگاه‌های مختلف افزایش یابد.
 
استاندار ایلام در عین حال گفت: با وجود اینکه هنوز مجوز تردد زمینی زائران از سوی ستاد ملی کرونا و قرارگاه اربعین صادر نشده ولی باید در استان آمادگی لازم برای پذیرایی و خدمات دهی به زائران بازگشتی وجود داشته باشد.
 
نوذری تاکید کرد: تاکنون تنها مجوز هوایی عزیمت زائران به عتبات عالیات به تعداد ۳۰ هزار نفر صادر شده است اما در صورت افزایش تعداد زائران و از طرفی جوابگو نبودن ظرفیت تردد هوایی، امکان بازگشت زمینی زائران در مرزها از جمله مهران وجود خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در این زمینه تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید آمادگی لازم برای خدمات دهی به زائران را داشته باشند.
 
استاندار ایلام بیان کرد: در صورت اعلام صدور مجوز تردد زمینی در مرز مهران باید از همه ظرفیت‌ها برای خدمت دهی به زائران استفاده و امکانات لازم فراهم شود که نیازمند کمک ملی در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه بهداشت و درمان هستیم.
 
افزایش فعالیت مراکز تزریق واکسیناسیون ایلام به ساعت ۲۳
 
وی همچنین گفت: به منظور تسریع در روند واکسیناسیون، فعالیت مراکز تزریق واکسن این استان به ساعت ۲۳ افزایش یافت. تاکنون انجام واکسیناسیون در ۲ نوبت صبح و عصر انجام می‌شد که فعالیت این مراکز سه شیفته خواهد شد.
 
نوذری با اشاره به اعمال محدودیت تردد خودرویی شبانه تا ساعت ۲۲ گفت: محدودیت‌های تردد در استان نیز باید اصلاح و تا ساعت ۲۳ افزایش یابد.
 
وی از رسانه‌های مختلف گروهی استان خواست در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام تا پوشش واکسیناسیون در استان افزایش یابد.
 
استاندار ایلام همچنین از کاهش سن واکسیناسیون جامعه هدف در استان خبر داد و افزود: از امروز متولدان ۷۰ به قبل می‌توانند برای واکسن اقدام کنند.
 
همه واکسن‌های تزریق‌شده در ایران مورد تأیید عراق است
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط حضور زائران در راهپیمایی اربعین حسینی را اعلام کرد.
 
همه واکسن‌های تزریق‌شده در ایران مورد تأیید عراق است/ الزامی بودن جواب منفی تست «پی‌سی‌آر»
 
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین امسال توضیح داد: سهمیه تخصیص یافته از سوی کشور عراق برای زائران ایرانی سهمیه بالایی نیست و خادمین و موکب داران می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.
 
وی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد بخشی از این افراد جزو اولویت‌های دریافت واکسن کرونا بوده‌اند و واکسن دریافت کرده‌اند اظهار داشت: اولویت حضور با افرادی است که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اما در صورتی که شخصی جزو اولویت‌ها نبوده باشد نیز می‌تواند با ارائه تست پی سی آر منفی در راهپیمایی امسال حضور یابد اما اگر تعداد متقاضیان زیاد باشد اولویت با افرادی است که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
 
رئیسی افزود: بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی کشور عراق همه واکسن‌های تزریق شده در ایران مورد تأیید کشور عراق است و تفاوتی بین افرادی که واکسن برکت، سینوفارم، آسترازنکا و … تزریق کرده‌اند وجود ندارد.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: همچنین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند نیز برای حضور در راهپیمایی باید تست پی سی آر منفی همراه داشته باشند.
 
توضیح وزارت بهداشت عراق درباره دریافت واکسن توسط زائران اربعین
 
وزارت بهداشت عراق امور مهمی را برای زائرانی که برای شرکت در مراسم روز اربعین امام حسین (ع) با پای پیاده راهی کربلای مقدس می‌شوند، تشریح کرد.
 
«ریاض عبدالامیر الحلفی» مدیر کل دایره بهداشت عمومی در وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ای عنوان کرد: شهروندان و زائران داخلی می‌توانند با در دست داشتن کارت دریافت دُز اول واکسن کرونا، دُز دوم را در هرکجا که هستند، دریافت کنند و نام آنها پس از دریافت دُز دوم در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود.
 
وی افزود: به زائرانی که با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند، نمی‌توان واکسن تزریق کرد و دلیل آن هم علائم واکسن است و ممکن است آنها را معرض خطر قرار دهد زیرا ممکن است از مناطقی عبور کنند که فاقد مراکز و تیم‌های بهداشتی باشد.
 
الحلفی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در نظر دارد برای زائرانی که قصد دارند بیشتر از یک روز در شهر کربلای معلی بمانند، مراکز واکسیناسیون باز کند.
 
وی تاکید کردکه موج اپیدمیولوژیک سوم بیماری کرونا در حال فروکش کردن است و ما هنوز در وضعیت خطرزایی قرار داریم خصوصاً اینکه ما در عراق هنوز درصد خوبی از واکسیناسیون را نداشته‌ایم.
 
این مقام عراقی یادآور شد: امکان باز کردن مرزها به روی تعداد بیشتری از زائران خارجی وجود ندارد زیرا این امر فراتر از پتانسیل بهداشتی ما در زمینه معاینه موارد و تست کرونا است چه بسا ممکن است از طریق آنها سوریه های جدیدی از این ویروس وارد کشور شود.
 
پیش فروش تورهای اربعین حسینی قانونی نیست
 
از آنجایی که برخی اعلام کرده‌اند که تورهای اربعین ۱۴۰۰ فروخته می‌شود، در اظهار نظری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ‌گونه پیش فروش تورهای برگزاری اربعین حسینی قانونی نیست و مردم مراقب کلاه برداری‌ها در این خصوص باشند.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سفر به خوزستان گفت: تمامی مرزهای زمینی کشور بسته هستند و زائران اربعین حسینی به این مرزها مراجعه نکنند.
 
داریوش امانی در بازدید از پایانه مرزی شلمچه افزود: هیچیک از مرزهای زمینی کشور برای خروج زوار باز نیستند و طبق اعلام ستاد اربعین حسین تنها ۶۰ هزار نفر با استفاده از خطوط هوایی و طبق دستورالعمل‌های اعلام شده امکان حضور در مراسم اربعین را دارند.
 
وی با بیان اینکه زائران اربعین حسینی به اطلاعیه‌های ستاد اربعین توجه کنند، افزود: هیچ‌گونه پیش فروش تورهای برگزاری اربعین حسینی قانونی نیست و مردم مراقب کلاه برداری‌ها در ین خصوص باشند.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: در صورتی که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان نظام، مجوز تردد زائران از مرزهای زمینی اخذ و مرزها باز شدند، حتماً از سوی ستاد اربعین اطلاع رسانی خواهد شد.
 
اعزام ۴۰۰ پزشک و پرستار هلال‌احمر به عراق
 
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، اقدامات و خدمات این جمعیت برای مراسم اربعین حسینی امسال را تشریح کرد.
 
طاهر درودی درباره اقدامات هلال احمر برای اربعین امسال، گفت: طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین، امسال هلال احمر یک مرکز درمانی در شهر نجف اشرف و یک مرکز درمانی هم در کربلا خواهد داشت. با توجه به اینکه امسال حضور پیاده زائران ایرانی و خروج به صورت زمینی را نداریم، بین راه را جمعیت هلال احمر پوشش نمی‌دهد.
 
وی افزود: طبق برنامه با توجه به اینکه تاریخ قطعی پروازها هنوز مشخص نشده، اما احتمالاً اولین پروازها از ۲۸ شهریور خواهد بود، نیروهای ما هم از همان روز اعزام می‌شوند و ان‌شاءالله تا روز ۲۳ صفر هم ارائه خدمات به زائران را خواهیم داشت.
 
درودی درباره وضعیت اعزام پزشک و کادر درمان برای ارائه خدمت در درمانگاه‌های هلال احمر، گفت: باتوجه به اینکه امسال زائر ایرانی به صورت زمینی اعزام نمی‌شود و با توجه به تاییدیه‌ای که عراقی‌ها و وزارت کشور عراق داده است، تعداد افرادی ایرانی که می‌توانند اعزام شوند، حدود ۳۰ هزار نفر است. بر همین اساس ستاد مرکزی اربعین تصمیم گرفت این تعداد را بین موکب‌ها و عوامل خدماتی توزیع کند. به همین دلیل ما هم ترکیب تیم پزشکی‌مان نسبت به سال‌های قبل که مراکز متعددی را به عنوان مراکز درمانی با پوشش پزشک، پرستار و تیم‌های تخصصی تحت پوشش داشتیم، به نسبت کمتر شده است.
 
وی گفت: بر همین اساس در قالب دو تیم و دو مجموعه کربلا و نجف، پزشکان و پرستاران باتجربه انتخاب شدند، هماهنگی‌های لازم انجام شده و کارهای ثبت نام و ارسال مدارک‌شان برای ویزا در حال انجام است تا برای اعزام‌شان هماهنگی‌ها انجام شود. مجموعه تیم‌مان که شامل گروه درمانی پزشک، پرستار، فوریت‌های پزشکی، تکنیسین‌ها و … است و سایر عوامل‌مان حدود ۴۰۰ نفر هستند.
 
درودی درباره ارسال دارو نیز گفت: با توجه به اینکه اعزام زائر کمتر شده، تلاش‌مان بر این است که تعداد زیادی از داروهایمان را از موجودی انبارهای کربلا و نجف تأمین کنیم. اگر مختصری کسری هم باشد، در محل تأمین می‌شود. اولین پرواز برای اربعین از ۲۸ شهریور انجام می‌شود. البته چند نفر از تیم راه‌اندازی ما برای آماده‌سازی درمانگاه‌ها، ممکن است چند روز زودتر اعزام شوند، اما اصل اعزام‌ها از ۲۸ شهریور خواهد بود.
 
وی درباره الزام به واکسیناسیون افرادی که برای اربعین اعزام می‌شوند، گفت: ظاهراً طبق بحثی که مطرح شده، واکسیناسیون باید برای کسانی که اعزام می‌شوند، انجام شده باشد. تیم هلال احمر با توجه به اینکه تیم بهداشت و درمان هستند، واکسینه شدند و از این بابت نگرانی نداریم. امسال طبق مصوبه خروج زمینی زائران را نخواهیم داشت و همه به صورت هوایی انجام می‌شود. قاعدتاً پروتکل‌های وزارت بهداشت مانند واکسیناسیون و … باید رعایت شود.
 
زائران اربعین از تصمیم‌های اتخاذ شده تمکین کنند
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم دولت‌های ایران و عراق برای حضور تعداد محدودی زائر در مراسم اربعین امسال گفت: از زائران می‌خواهیم از تصمیمات اتخاذ شده تمکین کنند.
 
محمد صفری در مورد برگزاری مراسم پیاده روی اربعین امسال گفت: تجربه نشان داده است که مراسم‌های مذهبی که در قالب پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شده‌اند در بحث شیوع کرونا تأثیری نداشته‌اند. در مورد مراسم اربعین تصمیم گیری این است که تعدادی محدود و آن هم مسئولان برگزاری موکب ها امسال در مراسم حضور یابند.
 
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: به هر حال نمی‌توان جمعیت دو میلیونی را به عراق اعزام کرد چرا که تجمع جمعیت در آنجا باعث می‌شود که نتوانیم شرایط را کنترل کنیم و خواه ناخواه پروتکل‌ها رعایت نخواهد شد.
 
وی اضافه کرد: دولت‌های عراق و ایران این تصمیم گیری را امسال انجام داده‌اند و این تصمیم گیری بر اساس امکانات و شرایط بوده است. از زائران و دلباختگان امام حسین (ع) نیز می‌خواهیم در این رابطه رعایت کنند و تابع تصمیمات اتخاذ شده باشند.
 
اعزام ۶۵۰ زائر از آذربایجان شرقی به مراسم اربعین حسینی
 
استاندار آذربایجان شرقی از اعزام ۶۵۰ زائر از استان به مراسم اربعین حسینی خبر داد.
 
پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد اربعین استان، تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها و آمادگی‌های لازم صورت گیرد تا بتوانیم کل سهمیه تعیین‌شده را در زمان مقرر اعزام کنیم.
 
او با اشاره به اینکه مراسم اربعین امسال به صورت محدود برگزار می‌شود، افزود: زائران ایرانی با محوریت موکب‌داران و فعالان حوزه‌های فرهنگی، خدماتی و درمانی به این مراسم اعزام می‌شوند.
 
پورمحمدی با اشاره به اینکه اعزام زائران ایرانی صرفاً از طریق هوایی خواهد بود، گفت: با اعلام ستاد اربعین و ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان تردد زائران از مرزهای زمینی وجود ندارد و هیچ‌گونه خدماتی، نه در مسیر و نه در مرزها ارائه نخواهد شد که دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها باید در این زمینه آگاه‌سازی کنند.
 
استاندار آذربایجان شرقی همچنین نظارت جدی بر نرخ بلیط پروازها در ایام اربعین را خواستار شد و گفت: باید به طور جدی پیگیری شود تا در این ایام افزایش قیمت بلیط رخ ندهد و در صورت امکان اداره‌کل حج و زیارت استان به خرید پرواز چارتر اقدام کند.
 
خبرهایی از سهمیه زوار اربعین و تایید واکسن‌های ایران در عراق
 
او تاکید کرد: با توجه به اینکه امکان حضور عاشقان و زائران دلسوخته حسینی برای شرکت در مراسم اربعین در عراق فراهم نشده ضروری است فضای جامعه را برای ایجاد پویش مردمی اربعین فراهم کنیم.
 
بدر شکوهی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: سهم استان از سهمیه ۳۰ هزار نفر اختصاص یافته به کشور ۶۵۰ نفر است که از طریق هوایی می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند.
 
بدر شکوهی افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا این سهمیه‌ها به اعضای موکب‌ها و موکب‌دارانی که در سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت می‌کردند اختصاص یافته است.
 
فقط موکب داران برای اربعین اعزام می‌شوند
 
فرهادی گفت :۳۰ هزار نفر از موکب داران با ظرفیت حداکثر ۳۹ هزار نفر برای ارائه خدمات به زوار عراقی در ایام اربعین به این کشور اعزام شوند.
 
محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، با اشاره به دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به اربعین اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و مراسمی که در پیش است با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم، گزارش‌هایی نشان می‌دهد که عراق هم درگیر بیماری است و با آخرین تبادلاتی که بین مقامات بهداشتی ایران و عراق انجام شد، قرار بر این است که از ایران، داوطلبان آزاد به مراسم پیاده روی اربعین اعزام نشود و فقط تعدادی از موکب داران و همراهان آن‌ها با ظرفیت حداکثری ۳۰ هزار نفر ارسال شوند.
 
فرهادی افزود: موکب دارانی که آنجا هستند علاوه بر رعایت بهداشت باید شیوه نامه‌های مراسم اربعین را که بین ما و سازمان حج و زیارت تعریف شده است، هم رعایت کنند.
 
او ادامه داد: طبق توافقات، رفت و آمد فقط هوایی انجام می‌شود و تمام مرزهای زمینی بسته خواهد بود؛ هیچ فردی نمی‌تواند با داشتن پاسپورت از مرزهای زمینی کشور به عنوان زائر در مراسم اربعین حاضر شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین