کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ:

پیگیری شود که چرا در دوره قبل واکسن وارد نشد / برای بازگشایی مدارس در مهر، اصرار نشود

ایسنا , 20 شهريور 1400 ساعت 13:47

حزب الله:

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ از مراکز نظارتی خواست که چرایی عدم واردات واکسن در دوره قبل پیگیری شود و گفت: در زمینه واکسن اعلام کردند که ما ملت ایران را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم، اما در دارو موش آزمایشگاهی کردند؛ این تناقض بود و باید سوال شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر موید علویان در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: ما به عنوان سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، اولین پیامی که داریم، به وزارت بهداشت است و آن این است که همه ما در یک کشتی سوار شدیم و همه با هم دست به دست هم داده و برای پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت در کشور همکاری کنیم. نظام پزشکی هم اعلام آمادگی می کند که با بخش‌های حاکمیتی مانند وزارت بهداشت برای پیشبرد برنامه‌ها همکاری کند.
درخواست نظام پزشکی برای حضور در ستاد کرونا
وی افزود: یکی از خواسته‌های جدی ما که فکر می‌کنیم جزو وظایف‌مان است، در بحث کروناست. ما در ستاد کرونا حضور نداریم، اما نظام پزشکی اعلام آمادگی می‌کند که در ستاد کرونا حضور یافته تا هم از فعالیت‌ها آگاهی پیدا کرده و هم راهنمایی‌های کارشناسی کند. وزارت بهداشت نباید خودش را از این بدنه عظیم کارشناسی در نظام پزشکی محروم کند. انجمن‌های علمی و... بدنه علمی کشور هستند و در قالب نظام پزشکی آماده‌اند که به وزارت بهداشت کمک کنند.
جامعه پزشکی در دوران کرونا از جان مایه گذاشت
علویان ادامه داد: پیام دوم ما در ارتباط با نظام پزشکی تهران، حفظ و حفاظت از کرامت جامعه پزشکی است. جامعه پزشکی مورد اعتماد مردم است و این اعتماد باید روزبروز با عمل نیک و رفتار و برنامه‌ها و خدمات صادقانه و خوب افزایش یابد. مردم دیدند که در ابتدای کرونا با وجود اینکه از جان کادر درمان حفاظت کامل نشد و واکسیناسیون کرونا در کادر درمان با تاخیر انجام شد که ناشی از بی مبالاتی یا کم سوادی یا ساده‌انگاری بود، اما به هر حال کادر درمان ایستادند و شهدایی را تقدیم حفظ سلامت مردم کردند. باید سر تعظیم نسبت به خانواده‌های آنها فرود آوریم. زیرا اکنون سرپرست و عضو خانواده آنها وجود ندارد. روز پزشک امسال برایم تبریک گفتن بسیار سخت بود. زیرا فکر می‌کردم داغ خانواده‌های داغدار تازه می‌شود. اینجاست که کادر پزشکی پای کار ایستادند و جانفشانی کردند. از همه بخش‌های حاکمیتی تقاضا می کنیم که قدر این سرمایه عظیم ملی را بدانند. این سرمایه با خون به دست آمده و اعتبارش با جان به دست آمده است. برای افزایش کرامت این جامعه دست به دست هم داده و کرامت پزشکی را افزایش دهیم.
حوزه هنری در نظام پزشکی فعال می‌شود
وی گفت: یکی از ابزارهای افزایش کرامت پزشکی و ایجاد اعتماد ملی در میان مردم، ارتباط نزدیک با جامعه است. ان‌شاءالله به زودی حوزه هنری را در نظام پزشکی تهران فعال می‌کنیم، گروه‌های ورزشی، سفرای سلامت، معتمدین هنری، اجتماعی و ... را راه اندازی و از آنها استفاده می‌کنیم. اجتماعی شدن پزشکی و نظام پزشکی جزو اهداف اصلی و جدی ماست. برای اینکه بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کنیم، باید در بدنه جامعه بیشتر حضور یابیم.
اعتقاد به اتاق شیشه‌ای
علویان با بیان اینکه در نظام پزشکی تهران به شفافیت معتقدیم، گفت: برای ارائه فعالیت هایمان به اتاق شیشه‌ای اعتقاد داریم. یکی از مواردی که خواستم این است که تمام فعالیت‌ها، نامه ها و مکاتباتمان باید قابل مشاهده باشد. ما چیز محرمانه نداریم و همه احکام، قراردادها، برنامه ها و ... باید دیده شود. ما منتخب بخشی از جامعه پزشکی هستیم که به ما اعتماد کردند و ما هم باید با آنها شفاف باشیم.
وی با اشاره به چالش‌های موجود نیز گفت: در زمینه بحث های حاکمیتی مانند شهرداری ها و مالیات، موضوعاتی است که با قوت بیشتری روی آن‌ها فعالیت می‌کنیم. در مباحث اخلاق حرفه‌ای، پزشکی و حفظ حقوق بیمار پایبند هستیم و بر اساس قانون نظام پزشکی خودمان را به حفظ حقوق بیمار مکلف می‌داینم و برنامه‌های مدونی با مشارکن NGOها داریم. اصل داستان این است که جامعه پزشکی باید آرامش داشته باشد تا بتواند خدمات خوب ارائه کند و این با تعامل رخ می دهد.
ارتباط تعاملی با رسانه‌ها
علویان گفت: در حوزه رسانه معتقدیم که رسانه برایمان یک فرصت است. رسانه بله قربان‌گوی مسئولین و رده بالای متولیان نیست، بلکه رسانه باید به چالش‌ها بپردازد. البته شرافت حرفه‌ای هم باید رعایت شود. به دوستان ابلاغ کردم که اگر احیانا شکایتی از سوی نظام پزشکی تهران بزرگ علیه بخشی از رسانه به دلیلی بوده، همین امروز تمام شکایات باطل و ارتباط‌مان با رسانه تعاملی خواهد بود. ما چالش‌ها را با کمک رسانه می توانیم پیدا کنیم و البته معتقدیم رسانه درک این را دارد که همراه با ارائه چالش‌ها و مشکلات، ارائه راه حل و امید هم باید باشد.
طرح نظام پزشکی برای ارتباط با پزشکان خارج از ایران
وی تاکید کرد: آیا می‌توانیم بر اساس قوانین موجود قوی‌تر عمل کنیم؟. بله. بعدا از طرح سازمان پزشکان خارج از ایران رونمایی می کنیم. ما ظرفیت‌های پزشکی خوبی در خارج از کشور داریم. ما باید با اینها ارتباط برقرار کنیم. اینها ایرانی هستند، عِرق ملی دارند و برای اعتلای کشورشان دلسوزند که باید با آنها ارتباط برقرار کنیم. بنابراین یکی از کارهایمان ارتقاء روابط عمومی و بین‌الملل است.
علویان گفت: ما در سطح تهران با شهرداری برنامه‌های جدی داریم تا در حوزه سلامت مشارکت جدی داشته باشیم. برای ورد به حوزه بلایا در تهران برنامه داریم. در حیطه اجرای گایدلاین‌ها برنامه داریم. برای تقویت حوزه آموزش برنامه وسیع‌تری داریم. اجرای برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت برعهده ماست. در زمینه قوانین و مقررات به دنبال ایجاد پلی بسیار شفاف با مجلس شورای اسلامی هستیم تا در زمینه مقررات و قوانین بتوانیم کارشناس خوبی باشیم. در حیطه فعالیت‌های آیین‌نامه‌ها، گاهی دستورالعمل‌هایی ابلاغ می‌شود که در محیط واکنش‌های منفی دارد که دلیل آن نبود مشارکت کافی با شرکاست. با مشارکت خوب می‌توانیم ضوابطمان را با کارشناسی قوی تر ابلاغ کنیم. در مسائل رفاهی ارتباط‌مان را با صندوق رفاه قوی خواهیم کرد. تمرکزمان بر کسانی است که در 10 سال اخیر فارغ‌التحصیل شدند و اگر چتر رفاهی قرار باشد اتفاق افتد، برای این افراد باید اتفاق افتد. دنبال مسائل رفاهی لوکس نیستیم. برای مسکن‌سازی و ویلاسازی در لواسان زمین نخواهیم خرید، بلکه در جاهایی اقدام می‌کنیم که برای پزشکان جوان مناسب‌تر باشد. اگر قرار باشد در مسائل خودرویی مشارکت کنیم با ایران خودرو و سایپا مشارکت می‌کنیم و دنبال ماشین‌های لوکس میلیاردی نخواهیم رفت. باید چتر حمایتی را برای پزشکان جوان داشته باشیم.
برخورد قاطع با مداخلات غیرمجاز در امور پزشکی
وی تاکید کرد: پیام بسیار مهمی دارم و آن اینکه وقتی این مسئولیت را برعهده ما دادند، باید آن را درست انجام دهیم. اینجا اعلام می‌کنم که تهران بزرگ برای کسانی که بخواهند در امور پزشکی دخالت غیرمجاز انجام دهند، ناامن است. شما سابقه من و برخورد من با انرژی درمانی و کارهایی که درباره مداخله غیرمجاز بود، می‌دانید. با تدبیر و اقتدار هرگونه دخالت غیرمجاز در امور پزشکی تحت هر عنوان یا پرچمی برایمان قابل قبول نیست. به اندازه کافی ابزارهای قانونی داریم و از آنها در این راستا استفاده می‌کنیم. اینجا محلی نیست که بنشینیم و چشم‌مان را در دخالت‌های غیرمجاز ببندیم. با یک پرونده دخالت غیرمجاز در امور پزشکی باید پرونده را خاتمه دهیم. دنبال این هستیم که اگر جایی نقض حقوق بیمار، خلاف پزشکی و دخالت غیرمجاز در امور پزشکی رخ داد، تحت هر عنوان قطعا با آن برخورد قاطع می‌کنیم. حوزه انتظامی، دادستانی و... در نظام پزشکی تهران تقویت می‌شود و به سازمان نظام پزشکی کل هم کمک می‌کنیم. حوزه حقوقی را هم برای آموزش اعضا و اطلاع از مباحث حقوقی و هم پیگیری مباحث حقوقی تقویت می‌شود.
لوکوموتیو واکسن در حال سرعت گرفتن است
علویان در پاسخ به سوال ایسنا درباره تزریق دوز بوستر واکسن کرونا، گفت: ما باید بر اساس مستندات علمی و تجارب جهانی حرکت کنیم. همکاران ما در وزارت بهداشت قبلی دنبال این بودند که مدلی را از ایران به خارج صادر کنند. اشکالی ندارد که در بخش‌هایی که در کشور داریم کار می کنیم، ورود نیروهای مسلح، بسیج و... موجب افتخار است. اینکه بگوییم این نیروها پیشرو هستند و بسیار خوب است، اما واقعیت این است که باید به دنیا هم نگاه کنیم و ببینیم برای کنترل این پاندمی چه کارهایی می‌کنند. اکنون لوکوموتیو واکسن به شدت در حال سرعت گرفتن است. ما باید مردم را به واکسیناسیون تشویق کنیم، باید بدانیم که واکسیناسیون به تنهایی پیشگیری نمی‌کند و باید ماسک و اقدامات حفاظتی را جدی بگیریم، اما دقت کنیم که دوستانی نیایند بگویند که عده‌ای واکسن زدند، مردند و مبتلا شدند. به طور قطعی هم شواهد داخلی و هم شواهد خارجی نشان می‌دهد که واکسیناسیون موجب کاهش بستری و کاهش مرگ و میر می‌شود. بنابراین هر واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد یا واکسن‌های تولید داخل مورد تایید وزارت بهداشت، باید مردم را به مصرف‌شان تشویق کنیم. این یک تکلیف عقلی و ملی است. هیچ گاه نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم. در بحث دوز بوستر هم حفظ کادر درمان برایمان اولاست.
اتفاقی که نباید تکرار شود
دوز بوستر برای کادر درمان تزریق شود
وی افزود: در ابتدای کار به دلیل بی مبالاتی، کم سوادی، عدم دقت و... عده‌ای از کادر درمان را از دست دادیم و این اتفاق نباید تکرار شود. به همین دلیل باید به سراغ آنچه در دنیا پیش رفته، پیش رویم. اکنون بر اساس مکاتباتی که انجام شده، توصیه شده که دوز بوستر برای کادر درمان تزریق شود. البته نیاز دارد که کمیته علمی کرونا در کشور بازبینی مجدد و چیدمانی جدید شود و از بخش های علمی قوی‌تری برای مشورت‌گیری استفاده شود. همچنین واکسیناسیون خانواده‌های کادر درمان هم جزو اولویت‌های سازمان است که سازمان کل در حال اقدام است و در نظام پزشکی تهران هم با شدت و قوت بیشتر انجام می‌شود.
لزوم تصمیمات کارشناسی‌ درباره بازگشایی مدارس
بربازگشایی مدارس در مهرماه، اصرار  نشود
علویان درباره بازگشایی مدارس در وضعیت فعلی کرونا در کشور نیز گفت: اگر بی تدبیری در جامعه اتفاق افتد و بیماران زیاد شود، مگر همکاران ما در نظام پزشکی دچار آسیب نخواهند شد؟. بنابراین باید کمک کنیم تا بار بیماری در جامعه کاهش یابد. ما در بحث مدارس پیشنهاد هم دادیم و اعتقاد داریم باید در کمیته ملی کرونا تصمیمات کارشناسی‌تر گرفته شود. اصراری برای افتتاح مدارس در مهر ماه نشود. شاید بتوان با یک تا دو ماه تاخیر با پوشش مناسب واکسیناسیون معلمین، مربیان، کارمندان اداری مدارس، رانندگان سرویس‌های مدارس، والدین و ... انجام شود که در این صورت ریسک و حلقه انتقال به شدت کاهش می یابد. می‌توانند این یک ماه را در فروردین یا تابستان جبران کنند. از طرف دیگر هم ضرورتی ندارد که بگوییم یا مدرسه تعطیل یا هر روز. بلکه می‌توان یک روز در میان یا شیفتی کرد. همان کاری که دنیا انجام دادند. یادمان باشد که در برخی کشورها با بازگشایی مدارس، با افزایش قابل توجه ابتلا در بچه ها مواجه شدند. گوش به زنگ باشیم، شواهد را ببینیم و تصمیم بگیریم، کورکورانه و بر اساس نظر شخصی رفتار نکنیم، همه را هم به یک چوب نزنیم. می‌توان مدل های مختلف برای مدارس مختلف بر اساس جمعیت و ... اعمال شود. در عین حال در زمینه بهداشت کرونا فرصتی داد تا بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند اسهال و استفراغ‌ها و ... کاهش یابد. زیرا بهداشت قوی تر شده، اگر بتوانیم سطح بهداشت مردم را تقویت کرده و دادن وسایل بهداشتی در مدارس را مانند نهضت مدرسه‌سازی پیش بریم، نتایج خوبی خواهد داشت.
چرایی کُندی واردات واکسن تا پیش از این
علویان در پاسخ به سوال ایسنا، درباره چرایی کُندی واردات واکسن در دوره قبلی، گفت: از اردیبهشت سال 1399 من به صراحت نظراتم را به عنوان یک استاد بازنشسته دانشگاه اعلام کردم که می‌توانید آن‌ها را با یک سرچ ببینید. در آن زمان به صراحت اعلام کردم که بیایید در مطالعات واکسن‌های خارجی مشارکت کنید. زیرا این یک مدل مشخص است. وقتی کشوری در مطالعه واکسن‌های خارجی مشارکت می‌کند، امکان دسترسی به این واکسن‌ها برایش تسریع می‌شود. البته در این مشارکت اسم کشور خاصی مدنظرمان نبود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بجای اینکه در واکسن مطالعه شود، در داروها مطالعه شد و بعدا اثبات شد که هیچ اثری ندیدیم. بیشترین حجم نمونه بیمار را در مطالعات دارویی وارد کردیم. اینجا در زمینه واکسن اعلام کردند که ما ملت ایران را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم، اما در دارو موش آزمایشگاهی کردیم. این تناقض بود و باید سوال شود.
پیگیری شود که چرا واکسن وارد نشد
وی ادامه داد: دوم اینکه در عین حالی که به شدت و جدیت از تولید داخلی حمایت کرده و تولید داخل را یک فرصت طلایی و ضرورتی تاریخی می‌بینیم؛ چراکه نمی دانیم دو سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد و آیا باید هر شش ماه یکبار واکسن جدیدی بزنیم، آیا ویروس جهش کرده و باید واکسن را تغییر دهیم و اینجاست که ظرفیت‌سازی در داخل بسیار مهم است. از تمام کسانیکه در داخل کشور ظرفیت‌سازی کردند ممنونیم. چند هفته قبل از یکی از مراکز تولید داخلی بازدیدی فنی داشتیم که پیام حمایتی ما بود و قرار است از تمام خطوط تولیدی در داخل بازدید فنی و حرفه‌ای کنیم. با این حال تا زمانیکه تولید داخلی کفاف کشور را ندهد، باید واردات انجام می دادیم. حال اینکه چرا واردات انجام نشده، باید پیگیری شود. بحث حقوقی و جان انسان‌هاست. چیزی نیست که از آن صرف نظر کنیم. به نظر من کسانیکه در حاکمیت هستند، ابتدا خودشان آستین بالا زده و مراکز نظارتی مانند بازرسی کل کشور باید ببیند که آیا مسئولان حوزه سلامت و حتی دولت و حاکمیت به تکالیف خودشان برای حفظ جان مردم عمل کردند یا خیر؟.
علویان تاکید کرد: چطور پزشک باید جوابگوی مرگ یک بیمار باشد و باید ما را قانع کند که اشتباه نکردم و من تلاشم را انجام دادم. حال چطور می‌خواهیم از مرگ هزاران نفر بگذریم. پیام واضح این است که نباید از این موضوع گذشت. زیرا حق الناس است. مرگ این افراد حق الناس است، زنان بی سرپرست و بچه‌های یتیم پشت آی سی یوها چه می شوند. مباحث اجتماعی که بعدا گریبان‌گیر جامعه می‌شوند، چه؟. هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی در برابر گرگ‌هایی مانند آمریکا و کشورهای منطقه‌ای که علیه ما بودند، داشتیم. هشت سال دفاع کرده و شهید دادیم و تبعات آن جنگ و شهدا هنوز در جامعه ما باقی است. چطور می‌توانیم به آسانی از مرگ این افراد بگذریم؟. تک تک اینها ستاره‌های درخشانی بودند که می توانستند برای پیشبرد جامعه ما جلو روند. ما می‌توانستیم جلو فوت برخی و حتی یک نفر را بگیریم. یک نفر هم یک خانواده است. اینها باید سوال شود. ما در حوزه خودمان از حقوق سلامت جامعه، دفاع می‌کنیم و از حقوق صنفی، کرامت معنوی هم دفاع کرده و از سلامت جامعه هم غافل نمی‌شویم.


کد مطلب: 262948

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/262948/پیگیری-شود-چرا-دوره-قبل-واکسن-وارد-نشد-بازگشایی-مدارس-مهر-اصرار-نشود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com