تاریخ انتشارشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
plusresetminus
حزب الله:اسکوچیچ نسبت به مربیان قبلی تیم ملی چه عملکردی داشته است؟
۰
کد مطلب : ۲۶۲۸۹۹
عبور جانانه از بحران
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«حدود یک سال و نیم پیش هدایت تیم ملی فوتبال ایران به دراگان اسکوچیچ رسید و واکنش‌های فراوانی را به وجود آورد. خیلی‌ها موافق حضور او در تیم ملی نبودند و کارنامه‌اش را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ضعیف می‌دانستند. اسکوچیچ اما بی‌حاشیه و امیدوارانه کار کرد. شاید مهم‌ترین ویژگی‌اش همین باشد که برای تیم ملی با تمام وجود وقت می‌گذارد و تمام راه‌های رسیدن به موفقیت را بررسی می‌کند؛ اتفاقی که قبل از حضور او و در دوران ویلموتس نمی‌افتاد و نتیجه‌اش فاجعه شد. ویلموتس در حالی از ایران رفت که روزنه‌های امید برای تیم ملی ایران بسته شده بود. تیم ملی برابر بحرین و عراق شکست خورده و در یک بحران بزرگ قرار گرفته بود. در چنان شرایطی اسکوچیچ هدایت تیم ملی را پذیرفت و در این ماه‌ها تلاش کرد موقعیت خود را در فضای منفی فوتبال ایران تثبیت کند. خیلی‌ها می‌گفتند او عملکرد قابل قبولی نخواهد داشت اما مربی کروات در تیم ملی حتی دور از تصور نتیجه گرفته است. بازی تیم‌ ملی مقابل عراق و برد پر گل ایران در جامعه موج مثبت ایجاد کرده است. تیم ملی با پیروزی مقابل عراق توانست با ۴ پله صعود به رده ۲۲ جهان برسد و رده نخست تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا را از ژاپن پس بگیرد. ایران در این دیدارها ‌حداکثر امتیازات را کسب کرده تا امیدها به صعود مستقیم پررنگ‌تر شود. به همین خاطر نگاهی کرده‌ایم به عملکرد آماری در مراحل انتخابی تمامی ادواری که منجر به صعود تیم ملی به مرحله نهایی جام جهانی شده است.
 
جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین
 
در آن دوره حشمت مهاجرانی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. در مرحله اول تیم ملی با عربستان و سوریه بازی کرد و با کسب ۸ امتیاز کامل از ۴ بازی به مرحله بعدی راه یافت. در مرحله دوم، ایران با هنگ‌کنگ، کره‌ جنوبی، استرالیا و کویت همگروه شد. از ۸ بازی ۱۴ امتیاز به دست آورد و تنها دو تساوی با کره‌ جنوبی داشت و به عنوان تیم اول و با ۴ امتیاز اختلاف نسبت به کره‌ جنوبی راهی آرژانتین شد. ایران در آن سال صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی ۱۹۷۸ داشت و آن هم نتیجه همدلی و هماهنگی تیمی مهاجرانی بود که مدت‌ها کنارش حضور داشت و با آزمون و خطاهای زیاد توانسته بود تحولی در تیم ملی ایران ایجاد کند و به موفقیت برسد.
 
جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه
 
ایران در آن دوره با معجزه به جام جهانی رسید. والدیر ویرا در یک انتخاب عجیب بعد از اخراج محمد مایلی‌کهن روی نیمکت تیم ملی نشست. ایران در مرحله اول با قرقیزستان، سوریه و مالدیو همگروه شد. از ۶ بازی، ۵ برد و یک تساوی (مقابل سوریه) به دست آورد و با ۱۶ امتیاز به مرحله بعدی رسید. در مرحله دوم، عربستان، چین، قطر و کویت همگروه‌های ایران بودند. تیم ملی از ۸ بازی، ۳ برد، ۳ مساوی و ۲ باخت را تجربه کرد و ۱۲ امتیازی شد. عربستان با ۱۴ امتیاز سهمیه مستقیم کسب کرد و ایران راهی پلی‌آف شد و با ژاپن ۱۳ امتیازی از گروه دوم بازی کرد که در این بازی ۳‌ بر ‌۲ شکست خورد. ایران راهی پلی‌آف دوم شد و پس از حذف استرالیا مسافر جام‌ جهانی شد.
 
جام‌ جهانی ۲۰۰۶ آلمان
 
برانکو ایوانکوویچ دستیار بلاژویچ در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ بود که چند سال بعد به سرمربیگری ایران رسید و آسان‌ترین صعود به جام جهانی را رقم زد. تیم ملی از دور دوم وارد مسابقات انتخابی شد. همگروهی با اردن، قطر و لائوس منجر به ۵ برد از ۶ بازی شد. تیم ملی در این گروه یک باخت مقابل اردن را تجربه کرد اما با ۱۵ امتیاز به مرحله سوم رسید.
 
تیم ملی در مرحله سوم در گروه B با ژاپن، بحرین و کره‌ شمالی بازی کرد. از ۶ بازی ۴ برد، یک تساوی و یک باخت حاصل شد تا ایران با ۱۳ امتیاز جواز حضور در جام جهانی را کسب کند. در این گروه ژاپن با ۱۵ امتیاز تیم اول شد. عربستان و کره‌ جنوبی هم در گروه دیگر به ترتیب با ۱۴ و ۱۰ امتیاز صعود کردند.
 
جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل
 
در این دوره کارلوس کی‌روش، مربی پرتغالی، سرمربی ایران بود. در مرحله دوم تیم ملی بر اساس قرعه‌کشی به مصاف مالدیو رفت و پس از پیروزی ۵‌ بر صفر به مرحله سوم رسید. در این مرحله و در گروه E تیم ملی با قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد. سه برد و سه تساوی ایران ۱۲ امتیازی را به عنوان تیم اول به مرحله چهارم رساند. در مرحله چهارم، کره‌ جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه‌های تیم ملی بودند. ۸ بازی، ۵ برد، یک مساوی و ۲ باخت ایران را با ۱۶ امتیاز مسافر سرزمین قهوه کرد. کره‌ جنوبی با ۱۴ امتیاز به عنوان تیم دوم این گروه و همچنین ژاپن و استرالیا با ۱۷ و ۱۳ امتیاز به عنوان سهمیه‌های بعدی از گروه B‌ راهی جام جهانی شدند.
 
جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه
 
در این دوره نیز کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. ایران از مرحله دوم وارد مسابقات و با عمان، ترکمنستان، گوام و هند در گروه D‌ همبازی شد. از ۸ بازی ۶ برد و ۲ تساوی تیم ملی را ۲۰ امتیازی کرد و در مرحله سوم با کره‌ جنوبی، سوریه، ازبکستان، چین و قطر همگروه شد. در گروه A‌ از ۱۰ بازی، ۶ برد و ۴ مساوی حاصل کار ایران بود و تیم ملی با ۲۲ امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد. کره‌ جنوبی به سختی توانست از حذف فرار کند و با ۱۵ امتیاز بعد از ایران به جام جهانی رسید. از گروه دیگر نیز ژاپن با ۲۰ امتیاز و عربستان با ۱۹ امتیاز جواز صعود را کسب کردند. استرالیا نیز از پلی‌آف به جمع دیگر تیم‌های آسیایی اضافه شد.
 
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
 
تیم ملی در مرحله دوم و در گروه C با عراق، بحرین، هنگ‌کنگ و کامبوج بازی کرد. در دور رفت این مسابقات ایران ۲ برد و ۲ باخت را به ثبت رساند تا موقعیت خطرناکی ایجاد شود و در آستانه حذف قرار بگیرد اما از بازی‌های دور برگشت که دراگان اسکوچیچ هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، تیم ملی توانست از ۴ بازی حداکثر امتیازات را کسب کند تا به همراه ۶ امتیاز قبلی با ۱۸ امتیاز خیال همه را راحت کند و به مرحله سوم برسد. در مرحله سوم، ایران در گروه A‌ با کره‌ جنوبی، امارات، سوریه، لبنان و عراق همگروه شد. تاکنون تیم ملی از ۲ بازی، ۲ برد به دست آورده و با ۶ امتیاز و اختلاف ۲ امتیازی نسبت به کره‌ جنوبی در صدر جدول قرار دارد.»
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین