تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
plusresetminus
حزب الله: مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی گفت: در آستانه فرارسیدن ایام محرم به افراد توصیه می شود که از کشتار دام در معابر و خیابان ها اجتناب کنند.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۹۲۴
هشدار درباره شیوع تب کریمه کنگو در ایام‌ محرم؛ افراد از کشتار غیرمجاز دام اجتناب کنند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو اظهار کرد: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت ۸ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شدند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است، اما آنچه حائز اهمیت است؛ این است که تعداد مبتلایان به سبب رعایت مسائل بهداشتی طی روزهای اخیر افزایشی نداشته است.
 
او با اشاره به اینکه امسال وضعیت بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، افزود: گرچه زنگ خطر شیوع تب کریمه کنگو همیشه در طول سال وجود دارد، اما هم اکنون به پایان ماه‌های گرم که بیماری به سبب فعالیت کنه‌ها به اوج‌ خود می‌رسد، نزدیک می‌شویم.
 
اکبرشاهی نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایام‌ تاسوعا و عاشورا هشدار داد و گفت: اگر مردم در ایام محرم همچون عید قربان مسائل بهداشتی را رعایت کنند و همواره دام‌ خود را برای ذبح به کشتارگاه بفرستند، نگرانی‌ها در خصوص شیوع تب کریمه کنگو و افزایش تعداد مبتلایان به حداقل می‌رسد.
 
افراد توصیه‌های سازمان دامپزشکی را جدی بگیرند
این مقام مسئول با تاکید بر اجتناب از کشتار دام در معابر و خیابان‌ها در ایام‌ محرم بیان کرد: با توجه به آنکه رها شدن خون دام بیمار در معابر و خیابان‌ها، ممکن است تعداد زیادی از افراد را گرفتار بیماری تب کریمه کنگو کند، توصیه می‌شود که مردم نذورات خود را به کشتارگاه منتقل کنند و در صورت امکان به طور مستقیم گوشت از مغازه‌ها خریداری کنند که به مراتب امنیت بیشتری دارد‌.
 
اکبرشاهی با بیان اینکه بیماری تب کنگو در دام هیچ گونه علایمی ندارد، گفت: با توجه به آنکه بیماری در دام قابل تشخیص نیست، از این رو با کشتار دام در کشتارگاه و نگه داری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه و در صورت از بین رفتن ویروس احتمالی جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
 
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی با اشاره به اینکه اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورا حضور دارند، بیان کرد: اگر افراد اصرار دارند که کشتار را جلوی دسته و هیئت‌های مذهبی انجام دهند، با دامپزشکی تماس بگیرند تا قبل و بعد کشتار، دام را به لحاظ بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها بررسی کنند و همواره نظارت‌های بهداشتی را انجام دهند.
 
کاهش چشمگیر بیماری تب برفکی در کشور
او در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به اینکه مشکل خاصی در خصوص بیماری تب برفکی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به اقدامات لازم در زمینه بیماری تب برفکی، امسال وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر بوده است و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
اکبرشاهی در پایان با اشاره به اینکه روند شیوع بیماری تب برفکی نسبت به سال‌های گذشته در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: بنابر آمار چهارماهه امسال ۲۸ کانون گاو صنعتی، ۷۱ کانون گاو روستایی و ۵۵ کانون گوسفند و بز گرفتار تب برفکی شدند در حالی که سال گذشته ۷۸ کانون گاو صنعتی، ۴۲۲ گاو روستایی و ۴۷۵ کانون گوسفند و بز و سال ۹۸، ۵۹ کانون گاو صنعتی، ۳۱۷ کانون گاو روستایی و ۱۳۱ کانون گوسفند و بز درگیر بیماری شده بودند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین