تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
plusresetminus
حزب الله:هرمزگان قرمزترین استان کشور از نظر شیوع کرونای دلتا است.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۸۹۶
سونامی کرونا در ساحل خلیج فارس
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،همه بیمارستان های هرمزگان در وضعیت بحرانی است و تخت ها پر شده و شمار بیماران با شیب تند رو به افزایش است.میزان بستری ها در استان روزانه به 300 بیمار رسیده که نشان دهنده یک فاجعه است.در هفته گذشته هم میانگین جان باختگان روزانه 17 بیمار بوده که رقم بی سابقه ای از زمان شیوع است.
 

سایه سنگین کرونای دلتا در هرمزگان
 

از ابتدای امسال هرمزگان در اوج کروناست و این بیماری در استان خیمه برپاکرده است و در یک ماه اخیر نیز سایه آن با جولان نوع دلتا سنگین تر شده است. ویروسی که سن و سال نمی شناسد و در کمتر از 10 ثانیه آلوده می کند. به گفته کارشناسان بهداشت به یک ماسک هم بند نیست و باید چند ماسک روی هم استفاده کرد.

در حالی که کشور پنجمین خیز کرونا را سپری می کند هرمزگان در سومین خیز کرونایی به سر می برد و این خیز طولانی حدود 5 ماهی است که مهمان هرمزگانی ها است. از زمستان پارسال خیز کرونایی در استان با نوع انگلیسی آغاز شد و امروز به سوش دلتا رسیده است.

هرمزگانی ها هر چند در ابتدای شیوع کرونا خوب همراهی کردند و در کشور هم نمره درخشانی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی گرفتند به طوری که در نقشه قرمز کشور هرمزگان همواره زرد بود و در ماه های ابتدایی شیوع ( در زمستان 98) با رعایت 98 درصد شیوه نامه ها جزو سه استان برتر کشور شدند اما هر چه که جلوتر آمدند  رعایت شیوه نامه ها کم و کمتر شد و به حدود 35 و 40 درصد رسید و به دنبال آن نخستین موج کرونا در خرداد 99 رقم خورد و از آن زمان موج روی موج است که ساحل نشینان جنوب را آزار می دهد.

کم شدن رعایت شیوه نامه از سوی مردم و البته آزاد گذاشتن مرزهای زمینی و هوایی و ریلی و اجرای نیم بند محدودیت ها همه دست به دست هم داد تا هرمزگان جولانگاه ویروس های  چینی، انگلیسی، آفریقایی و هندی شود. در هرمزگان ویروس آفریقایی هم شناسایی شد اما خیلی زود کنترل و مهار شد. اکنون 12 شهرستان هرمزگان قرمز هستند و تنها شهرستان زرد هرمزگان(بوموسی) هم به علت رفت و آمد و سختی تردد در امان مانده است.

اما فراتر، محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نظرش بر قرمز بودن همه شهر‌های هرمزگان است و می‌گوید: از نظر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند و استان در وضعیت فوق بحرانی شیوع کرونا قرار دارد.

 حسین پور با بیان اینکه ملاک رنگ بندی‌های کرونا، شمار بستری‌های کرونا در هر شهرستان است، می‌افزاید: گرچه شهرستان‌های بوموسی و بشاگرد نسبت به دیگر شهرستان‌های استان بستری‌های کمتری داشته اند، ولی این موضوع به این علت است که بیماران این شهرستان‌ها بیشتر در شهرستان‌های دیگر بستری می‌شوند.

هرمزگان با بیشترین شهرهای قرمز، سومین استان کشور از لحاظ همه گیری ویروس کروناست.
سونامی کرونا در ساحل خلیج فارس
تخت های بیمارستانی هرمزگان تکمیل شده است

هنگامی که بیش از 60 درصد تخت های بیمارستانی اِشغال شود در واقع آن بیمارستان در وضعیت بحرانی است و اگر تمام تخت ها درگیر شود در وضعیت فوق بحرانی است.تخت های بیمارستانی در بندرعباس، میناب و بندرلنگه و پارسیان چهار شهر بزرگ استان همگی 100 درصد پر شده اند و حتی در بیمارستان شهید محمدی دربرخی مواقع بیماران در راهرو بستری می شوند و دیگر به مانند گذشته بخش ویژه کرونایی نداریم همه بخش های بیمارستان از اورژانس و عمومی و عفونی بخش کرونایی شده اند.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید: شمار بیماران کرونایی نیازمند به بستری شدن بیش از شمار بیمارانی است که ترخیص می‌شوند و اکنون با کمبود تخت در بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

او با اشاره به این که اکنون حتی بیماران را در راهرو‌های بیمارستان بیماران را بستری می کنیم، گفت: طی چند روز اخیر به دلیل کمبود تخت مجبور شدیم برخی بیماران را برای بستری پذیرش نکنیم و این افراد روزانه برای دریافت دارو به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود:از فروردین امسال تا کنون ۴۷۰ تخت بیمارستانی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان افزوده شده است.

نوروزیان با اشاره به کمبود تجهیزات و کادر درمان در بیمارستان‌های استان هرمزگان گفت:اکنون هزار و ۲۶ تخت ویژه در بیمارستان‌های استان وجود دارد وبا توجه به روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان نیاز به ۱۰۰ تخت دیگر هم داریم.
سونامی کرونا در ساحل خلیج فارس
هرمزگان فوق بحرانی است

وضعیت بستری‌ها در هرمزگان به طرز بی سابقه‌ای افزایش یافته است و از آغاز همه گیری کرونا در هرمزگان تاکنون برای نخستین بار شمار بستری‌ها به بیش از هزار نفر رسیده است. پارسال این شمار حداکثر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود. این شرایط باعث کمبود تخت بیمارستانی و همچنین نیروی درمانی در استان شده و گاه کار به مرخص کردن بیماران بخش‌های جراحی و قلب می کشد.

فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: روزانه ۲۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند که ۱۱۰ نفرشان به تخت‌های ویژه آی سی یو نیاز دارند و در بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس نیز ظرفیت چهار بخش آی سی یو تکمیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: شمار بیماران در قرنطینه خانگی نیز که تا قبل از سال از ۴ هزار نفر تجاوز نمی‌کرد اکنون به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است. حتی تامین داروی مورد نیاز بیماران کرونایی نیز به علت پرداخت نشدن بدهی ۱۷۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مشکل روبرو شده است.
سه شهر پرجمعیت در مرکز، شرق و و غرب استان هرمزگان هم بحرانی تر از جاهای دیگر است. این سه شهرستان دو سوم جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری هرمزگان را دارا هستند.در کنار قرمز بودن شرایط ۱۱ شهرستان استان، وضعیت برخی از شهرستان‌ها بسیار بحرانی‌تر و خطرناکتر است و به گفته دکتر فرشیدی اکنون شهرستان بندرعباس در وضعیت فوق بحرانی و شهرستان‌های میناب و بندرلنگه در وضعیت بحرانی هستند.

بیمارستان صحرایی شهید فاطمی نژاد سپاه هم به کمک بیماران کرونایی آمده است. اما گویا به کارگیری همه ظرفیت های بهداشتی استان هزینه سنگینی بر روی نظام درمان تحمیل کرده است.

فریدون همتی استاندار هرمزگان می گوید: روزانه 5 میلیارد تومان برای بستری و داروی بیماران کرونایی هزینه می شود که با اندکی رعایت مردم، این پول برای ساخت بیمارستان هزینه می شود.

ویروس هندی همه چیز را بحرانی کرد

هرمزگان تاکنون 3 خیز را سپری کرده، موج هایی که با ورود سوش های جدید در کشور شکل گرفته است.البته موج ها زمانی طغیان می کرد که شیوه نامه های بهداشتی نیز فروکش می کرد.در زمان طغیان هم رعایت شیوه نامه های بهداشتی زیر 30 درصد بوده است.نخستین موارد ویروس دلتا در اردیهشت امسال در غرب هرمزگان در شهرهای کوشکنار و عمانی شناسایی شد و خیلی زود روستاها و شهرها را یکی پس از دیگری آلوده کرد.

وزیر بهداشت درسفر تیرماه به بندرعباس درباره شیوع ویروس هندی در هرمزگان می گوید: تاوان برخی ندانم کاری‌ها را می‌دهیم و حریف خیلی ها برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی نشدیم.

نمکی افزود: پیک ویروس دلتا از مرزهای آبی جنوب و قسمت‌هایی از پارسیان عسلویه و قسمت‌های همجوار با سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان همزمان از چند کانون وارد هرمزگان شد.

او افزود: سفرهای نوروزی به هرمزگان، تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی و مراسم عید فطر همه دست به دست هم دادند تا سرعت انتشار را بالا ببرند.اکنون این ویروس در همه شهرها و روستاهای هرمزگان جولان می دهد و حریفی را نمی شناسد و شمار فوتی ها به آمار بی سابقه روزانه 17 نفر رسانده است.

عروسی و عزاها نه تنها کم نشده است بلکه بساط سور و شادی همچنان در همه جای استان برپاست و مجالس از تالارها به خانه باغ ها و محله ها کشیده شده است.

ویروس هندی چه ویژگی هایی دارد

محققان می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که علائم ابتلا به سویه دلتای ویروس کرونا با علائم شناخته‌شده قبلی متفاوت است و بیشتر شبیه سرماخوردگی است.

سردرد، گلودرد و آب‌ریزش بینی علائم غالبی است که در ارتباط با موارد جدید ابتلا به کرونا در بریتانیا گزارش شده است. به گفته مقام‌های این کشور در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از موارد کرونا مربوط به سویه دلتا است.

حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید:ابتلا به سویه دلتا در جوانان بیشتر شبیه یک سرماخوردگی شدید است.
به گفته حسین پور اگرچه ممکن است جوان‌های مبتلا دچار بیماری شدید نشوند، اما همچنان ناقل هستند و می‌توانند بقیه را با خطر مواجه کنند. او توصیه کرده که هرکس فکر می‌کند به کرونا مبتلا شده باید آزمایش بدهد.

ویروس دلتا که اکنون کل استان را درگیر کرده است ۱۳۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی قدرت سرایت دارد و در تماس 12 ثانیه ای با فرد آلوده قابل انتقال است. دورهمی های خانگی، مراسم عقد و عروسی، عزا مهمترین مکان های شیوع است.

اما آنچه در ویروس دلتا و مبتلایان باید رعایت شود فرصت درمان طلایی است که بیمار در همان زمان اولیه ابتلا و بروز علائم مانند خستگی و کوفتگی بدن،باید سریع به پزشک عفونی و مراکز درمانی کووید مراجعه و روند درمانی را آغاز کنند.
سونامی کرونا در ساحل خلیج فارس

رعایت شیوه نامه ها و واکسیناسیون دو بال پیشگری کرونا در هرمزگان

در هرمزگان محدودیت هایی ویژه کرونا مختص به استان اعمال نشده و هر چه بوده کشوری بوده است که اجرای نیم بند آن باز هم نقطه امیدواری بود و برخی دوره بستری ها و فوتی ها را به شدت کاهش می داد.

اما گویا اجرای محدودیت ها از ابتدای امسال مانند ممنوعیت سفر و تعطیلات نه تنها رعایت شیوه نامه ها را کم نمی کرد بلکه تعطیلات دست مایه ای برای ورود مسافران و گردشگران به استان بود.همین سوشه دلتا با تعطیلات نوروزی وارد استان شد.

کسادی و رکود بازار هم کاری کرده است که تعطیلی بازار نان مردم را بگیرد و دولت هم در شرایط تحریم و بی پولی توان کمک کردن به اصناف آسیب پذیر را ندارد.

ستاد کرونا اکنون در دو راهی جان و نان گیر کرده است. وضعیت کرونا در استان چنان وخیم است که تاکنون سه بار استاندار هرمزگان در ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست تعطیلی یک هفته‌ای هرمزگان را داده، ممنوعیت فعالیت اصناف دوباره اعمال شده، ورود و خروج خودرو‌ها به شهر‌ها محدود و دستور برخورد شدیدتر با برگزار کنندگان مراسم‌ها داده شده است.

شیوه نامه های بهداشتی هم دیگر کمتر رعایت می شود، استفاده از ماسک به 30 درصد رسیده است و به گفته حریرچی معاون وزیر بهداشت هرمزگان جزو سه استان با کمترین رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از قبیل زدن ماسک، رعایت فاصله مناسب فیزیکی، شرکت نکردن در تجمعات و دورهمی‌ها در استان به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است و این در حالی است که این میزان پارسال بالای ۹۰ درصد بود.

فرشیدی می‌افزاید: هرمزگان از اواسط فروردین امسال به علت کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی وارد موج سوم کرونا شد و این موجب شد شهر‌های عمدتاً آبی هرمزگان به رنگ قرمز دربیایند.

وی علت دیگر این موضوع را اینگونه عنوان می‌کند:هرمزگان برخلاف دیگر مناطق کشور به جای ۴ پیک تنها دو یا سه کرونا را تجربه کرده است و تا قبل از ورود به پیک سوم، جمعیت بسیار زیادی از مردم استان به کرونا مبتلا نشده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان معتقد است اکنون که در پیک سوم کرونا قرار داریم، جمعیت بسیار زیادی از مردم استان که به کرونا مبتلا نشده بودند در فاصله کوتاهی در حال مبتلا شدن هستند و این موضوع باعث شده شهر‌ها همچنان در وضعیت قرمز بمانند.
سونامی کرونا در ساحل خلیج فارس
سرعت بخشیدن به واکسیناسیون

از بهمن پارسال همزمان با کل کشور واکسیناسیون کرونا در هرمزگان آغاز شد. روندی که میزان مرگ کادربهداشت و درمان را به صفر رساند و سفید پوشان خط مقدم دیگر با خیال آسوده به کمک بیماران کرونایی شتافتند.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید: میزان مرگ و میر بر اثر کرونا پس از واکسیناسیون به شدت کاهش می یابد اما روند ابتلا ممکن است ادامه یابد. تنها مزیت واکسن کرونا علاوه بر پیشگیری و قطع زنجیره کرونا باعث کاهش شدید مرگ و بستری ها می شود.80 درصد افرادی که اکنون فوت می کنند هیچ دز واکسن کرونا را تاکنون دریافت نکرده اند.

با این وضعیت و مزایای واکسن نیاز است تا روند واکسیناسیون در استان سرعت داده شود. تاکنون حدود 10 درصد از جمعیت استان یعنی حدود 200 هزار نفر افراد بالای 45 سال واکسینه شده اند.البته در جزیره بوموسی و هرمز این واکسن به بالای 18 ساله ها هم تزریق شده است.70 درصد جمعیت سالمند استان هم این واکسن را دریافت کرده اند.
فخار کارشناس مرکز بهداشت استان هرمزگان می گوید: همه واکسن ها خوب هستند و هر نمونه ای بود تزریق کنید.

تا یک ماه پیش واکسن‌های سینوفارم چین، اسپوتنیک وی روسیه و واکسن آسترازانکا ساخت شرکت اروپایی، سبد واکسن استان را تشکیل می‌دادند که اکنون واکسن کوو ایران برکت ساخت شرکت دارویی برکت نیز به این سبد افزوده شده است.

دکتر نوروزیان درباره واکسیناسیون گروه‌های سنی اولویت دار در استان می‌گوید: حدود 70 درصد بالای هشتاد سال، ۷۶ درصد گروه سنی ۷۰ تا ۸۰ سال، ۵۸ درصد از گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال و ۴۰ درصد از گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال واکسینه شده اند.

واکسیناسیون گروه سنی ۴۸ تا ۵۰ سال و معلمان و رانندگان تاکسی و کارکنان بانک ها و استادان دانشگاه در استان آغاز شده است و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امیداوار است با استقبال و مراجعه مردم، روند واکسیناسیون شدت بیشتری بگیرد.

نوروزیان می‌گوید: تاکنون نزدیک به ۲۳۰ هزار و ۹۵۱ دوز واکسن در استان تزریق شده است که از این میزان ۱۹۱ هزار و ۶۶۹ نفر دوز اول و ۳۹ هزار و ۲۸۲ نفر هر دو دوز را دریافت کرده اند.

اکنون روزانه ۱۰ هزار دوز واکسن در استان تزریق می شود.
سونامی کرونا در ساحل خلیج فارس

محدودیت هایی که برای کنترل شیوع لازم است

محدودیت‌های زیادی برای جلوگیری از همه گیری کرونا ویروس در هرمزگان تاکنون صورت گرفته است که البته در مقطعی موجب کاهش آمار کرونا شده است.

دادستان های مرکز استان و دیگر مناطق نیز بار‌ها در مورد لزوم رعایت شیوه نامه ها، پرهیز از برگزاری مراسم‌ها و برخورد قانونی با برگزارکنندگان این مراسم‌ها تاکید کرده اند.

مجتبی قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس گفته است با مسببان شیوع کرونا به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی برخورد قاطع قضایی می‌شود.

البته در مقاطعی شماری از برگزار کنندگان مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و احکام قضایی حبس هم برای آن‌ها صادر شد، ولی به دلیل روند طولانی کرونا، مردم همچنان مراسم برگزار می‌کنند و توجه چندانی به هشدار‌ها ندارند.

درباره تعطیلی بازار‌ها و فعالیت‌های موسوم به گروه‌های صنفی چهارگانه نیز بار‌ها محدودیت‌هایی اعمال شد که البته اکنون دیگر داد بازاریان و دیگر کسبه را درآورده است. آنچه که در اجرای محدودیت ها مورد توجه باید قرار گیرد توجه به اقتصاد و معیشت مردم در کنار سلامت است و رعایت یکی از اینها نباید به ضربه زدن به دیگری منتهی شود.

تجربه یکساله مقابله و محدودیت های کرونا نشان داده است که هر چه روند واکسیناسیون کند پیش رود این ویروس لجام گسیخته تر و رعایت شیوه نامه ها کمتر می شود به عبارتی دیگر مردم از ادامه این روند خسته می شوند و خودشان را با شرایط بیماری عادت می دهند اما آنچه لازم است تا بساط ویروس نفس گیر کرونا در استان جمع شود:
1- اجرای دقیق محدودیت ها و قوانین سختگیرانه برای مجازات متخلفان
ستاد استانی کرونا بارها مصوباتی درباره محدودیت های مقابله با کرونا اعلام کرده است اما در عمل هیچ محدودیتی در کار نبوده و تنها جنبه تبلیغی و اقناعی برای شهروندان داشته است. برای نمونه اکنون محدودیت های شغلی دو، سه و چهار در بندرعباس باید اجرا شود اما در بازار خبری از این محدودیت ها نیست. به همین علت مردم هم رعایت شیوه نامه ها را جدی نمی گیرند.
2-کنترل مرزهای ورودی و خروجی و قرنطینه شهرها
هرمزگان 9 دروازه ورودی زمینی از شهرهای مختلف دارد. علاوه بر آن راه های دریایی، ریلی و هوایی نیز فعال است به طوری که روزانه 60 پرواز از فرودگاه های هرمزگان صورت می گیرد. اما در این ورودی ها نه کنترلی صورت می گیرد و نه ممنوعیتی اعمال می شود بیشتر سوشه های انگلیسی، هندی نیز از همین مبادی و داخل همین پروازها به هرمزگان وارد شد.
3-تسریع در روند واکسیناسیون
گروه های پرخطر که مرگ و میر در آنها بالاست باید هر چه سریع تر واکسینه شود و لازم است با توجه به مهاجرپذیری هرمزگان گروه هایی از کارگران مهاجر، اتباع بیگانه، کارتن خوابها، معتادان متجاهر، زندان ها و کمپ ها و حاشیه نشین ها به علت رعایت پایین شیوه نامه ها و استفاده از ماسک در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.
هرمزگان هم به علت مرزی بودن باید سهمیه بیشتری به آن از واکسن اختصاص یابد. اکنون حدود 10 درصد از جمعیت استان واکسینه شده اند که رقم بسیار پایینی است.
4-کمک از نهادهای مردمی و شوراها و دهیاری ها برای کنترل شیوع کرونا
دهیاری های روستا و شوراها با اجرای محدودیت ها و جلوگیری از برگزاری مراسم بدون رعایت فاصله فیزیکی مانع از ایجاد دسته های جدید شیوع در محله ها می شود. در خیز دوم انتقال کرونا در هرمزگان خانوادگی بود .
نتیجه گیری
کنترل کرونا تنها از دو طریق پیشگیری و استفاده از واکسیناسیون  ممکن است و تا زمانی که 80 درصد جامعه واکسینه نشده باشد همچنان زنجیره ابتلا برقرار است پس رعایت دقیق شیوه نامه ها با تسریع در واکسیناسیون باعث نابودی و شکست ویروس کرونا در هرمزگان می شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین