کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شرط روند صعودی بورس در دولت جدید

ایسنا , 12 مرداد 1400 ساعت 11:33

حزب الله:
پیش بینی یک تحلیلگر بازار سرمایه از وضعیت این بازار در دولت سیزدهم این است که اگر رئیس جمهور جدید به وعده‌های اقتصادی خود عمل کند، شرایط بازار سرمایه در این دولت مطلوب خواهد بود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،روزبه شریعتی با تاکید بر اینکه گرایش و نگاه سیاسی دولت جدید برای بازار سرمایه مهم نیست، توضیح داد: موضوعی که برای بازار سرمایه مهم است نگرش های اقتصادی و اقتصاد سیاسی دولت است. ممکن است نگرش سیاسی دولت کاملا اصول گرا یا راست افراطی باشد به تعامل با دنیا اعتقاد داشته باشد، با قیمت گذاری دستوری مخالف باشد، مکانیزم بازار را رعایت کند و اجازه دهد تا  عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند و درواقع در بازارها دخالت نکند. چنین نگاهی برای بازار سرمایه مهم است. فارغ از نگاه سیاسی دولت.
وی ادامه داد: نگاه اقتصادی دولت روی بازار سرمایه تاثیرگذار است. در دولت آقای روحانی شاهد این بودیم که به دلیل تلاطمات ارزی و سیاسی امکان کنترل وجود نداشت و برخی تناقضات وجود داشت. حتی بعد از اینکه سیمان در بورس کالا عرضه شد، به دلیل قطعی برق صنایع، تولید کاهش یافت و قیمت این کالا در بورس کالا افزایش پیدا کرد. اما برخی اعلام کردند که این افزایش قیمت تقصیر بورس است!
این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: نگاه برخی این است که باید نرخ را دستوری کنیم و بدهیم دست افراد خاص! این باعث همان فضای چند نرخی و رانت محور و واسطه محور میشود.
اگر وعده ها عملیاتی شود وضعیت بورس مطلوب خواهد بود
شریعتی در ادامه با اشاره به وعده هایی که از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم داده شده است، گفت: طبق صحبت هایی که در مناظره ها اعلام شده است دولت جدید مخالف نرخ گذاری دستوری بوده و معتقد است مکانیزم دستوری بازار باید رعایت شود، نرخ سود بانکی باید پایین باشد تا تولیدکننده پول خود را درگیر تولید کند. دولت جدید اعلام کرده است که بر این باور است که باید به فضای صادراتی کمک کنیم، تسهیلات دهیم و مشوق های صادراتی را زیاد کنیم.
وی ادامه داد: اگر صحبت ها از طرف تیم دولت جدید رنگ و روی واقعیت پیدا کند بازار سرمایه باید حال بهتری داشته باشد. بعد از انتخابات هم تقریبا همین اتفاق رخ داد، زیرا بازار سرمایه به وعده های دولت جدید ها اعتماد کرده است. انتظار بازار سرمایه این است که بعد از اینکه تیم اقای رئیسی در وزارت خانه های اقتصاد وصمت مشغول شد، نگاه این باشد که خودرو سریع تر وارد بورس کالا شده و روند عرضه سیمان در این بازار سریع تر شود. زیرا ایشان بارها قیمت گذاری دستوری را نفی کرده اند و اگر حرف ها عملیاتی شوند، بازار سرمایه از لحاظ بعد اقتصادی شرایط خوبی خواهد داشت.
این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه تاثیر نگرش سیاسی روی اقتصاد کلان است بحث جدایی است، گفت: به نظر میرسد ذهنیت تیم جدید تعامل با دنیا با حفظ عرت نفس است. همچنین دولت جدید نشان داده است که به کشورهای منطقه مانند عربستان نگرش بهتری خواهد داشت و امیدواریم همینطور شود. تعامل در دنیا در کنار نفی قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد کشور و در نهایت بازار سرمایه خوب است.


کد مطلب: 259870

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/259870/شرط-روند-صعودی-بورس-دولت-جدید

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com