تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
plusresetminus
حزب الله:افزایش قابل توجه تعداد بیماران و متوفیان کرونایی در یازدهمین روز از مرداد ۱۴۰۰ پرده از این واقعیت برداشت که تمام پیش‌بینی‌های کارشناسی درباره تابستان سخت سال‌جاری کم‌کم درحال به واقعیت پیوستن است.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۸۵۷
هفته‌های سختی پیش‌رو داریم/ خودنمایی کمبودها در پیک پنجم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اواسط تیرماه با تایید خبر ورود ویروس دلتا از مرزهای جنوب شرقی کشورمان بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که درصورت بی‌توجهی به روند فعالیت این نوع از ویروس جهش یافته کرونا کشور دوباره درگیر بحران می‌شود با این تفاوت که این بحران کاملا متفاوت و سهمگین‌تر از پیک‌های گذشته از ابتدای همه‌گیری است.
کارشناسان با اشاره به قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس دلتا یا همان ویروس هندی تاکید داشتند شکل‌گیری خوشه‌های کوچک همه‌گیری در مناطق مختلف و جمعیت سیال نکاتی هستند که به سرعت برای نظام بهداشت و درمان ایران دردسر ساز خواهد شد، سیستمی که تا آن زمان نزدیک به 16 ماه قهرمانانه مقابل ویروس منحوس با تمام توان ایستادگی کرده بود.
به‌هرحال ویروس قاچاقی و بدون ویزا زیر سایه بی‌تدبیری مسئولان مربوطه خود را به کشور رساند و دو هفته نشد تا از منتهی علیه جنوب شرقی خود را به شمال غربی کشورمان رساند و با اجرای سیاست‌های نامناسب شرایط به تایید مقامات مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا سراسر ایران را آلود کرد؛ شهرها یکی پس از دیگری به سمت رنگ بحرانی تغییر رنگ دادند و تخت‌های بیمارستانی به سرعت پر شد.
تا جایی که این‌بار خود مقامات مسئول در وزارت بهداشت در این زمینه هشدار دادند که بحران در کمین است ولی اجرای سیاست‌های نیم‌بند و تعطیلی‌های غیر اصولی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا امروز به نقطه‌ای رسیده باشیم که بالاترین مقام وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید نگران از تاب‌آوری نظام بهداشت و درمان مقابل پیک پنجم باشد.
اتفاقی که با درنظر گرفتن روند تغییر نمودارها و شاخص‌ها ظاهرا دور از انتظار نیست و هر لحظه باید منتظر زانو زدن کادر درمان در مقابل پنجمین پیک با ویروس دلتا باشیم چون هم اکنون وضعیت بیمارستان‌ها و کمبودهای مختلفی که در این زمینه ایجاد شده تاجایی نگران کننده شده که معاون وزیر بهداشت خبر از زنگ خطری نگران کننده داده است.
علیرضا زالی در این زمینه اظهار داشت:  پس از گذشت 7 هفته از خیز پنجم کرونا در تهران، همه‌ شاخص‌های کرونایی در تهران افزایشی است و  متاسفانه در 24 ساعت گذشته در تهران 120 نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

زالی درباره اثرگذاری افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و ایجاد کمبودها نیز گفت: کمبود‌ها در زمینه‌های نیروی انسانی، تخت‌های بیمارستانی، منابع مالی و اعتبارات چالش جدی بیمارستان‌های تهران است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران افزود: هم اکنون 9391 بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که 2500 نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه است. در شبانه روز گذشته 2055 بیمار جدید بستری شدند که 230 مورد در بخش‌های ویژه بوده است.
به گفته این مقام مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا درصورتی که روند با همین شرایط ادامه پیدا کند هفته‌های سخت‌تری درپیش است و باید آماده ثبت فوت روزانه حدود 600 نفر نیز باشیم چون موج پنجم با توجه به فعالیت ویروس دلتا کاملا متفاوت از آنچه تا کنون تجربه شده ؛ است.
کارشناسان بهداشت و درمان نیز با اشاره به سخنان معاون وزیر تاکید دارند: روند سیاست‌گذاری‌های انجام شده در بخش مدیریت کرونا طی هفته‌های اخیر به هیچ عنوان متناسب با شرایط نبوده به عنوان مثال روند انجام تست‌ها به‌جای افزایشی سیر نزولی داشته و آمارها نشان می‌دهند سطح همکاری در رعایت پروتکل‌ها هم از سوی هموطنان به کمترین میزان خود از ابتدای سال رسیده است.
البته به گفته کارشناسان تصمیم‌گیری‌های اجرای محدودیت‌ها هم نه تنها در این دوره منطقی نبوده بلکه برخی از آنها مثل تعطیلی‌های شش روزه اخیر که برای مدیریت پیک پنجم بوده نه تنها عاملی در مدیریت شرایط نشد بلکه خود اکنون به عنوان یکی از بحران‌آفرین‌ترین سیاست‌ها شناخته شده و از روز گذشته شاهد نتایج این سیاست غیرکارشناسی بوده‌ایم که احتمالا این روند تا دو هفته آینده ادامه دارد چون زنجیره‌ای که در آن دوره ایجاد شده در 8 روز آینده نتایجش ملموس خواهد شد.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی
جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت:با فوت 10 نفر دیگر در شبانه روز گذشته در شهرهای ارومیه، مهاباد، میاندوآب، ماکو و خوی شمار کل فوتی‌های کرونایی در استان به چهار هزار و 922 نفر رسید.
وی افزود: همچنین با ابتلای 887 نفر دیگر تعداد کل مبتلایان کرونایی به 196 هزار و 357 نفر رسید و آمار بستری‌های کرونا مثبت که چند روزی در حال کاهش بود در حال افزایش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در شبانه روز گذشته هزار و 82 نفر بستری سندروم حاد تنفسی و 456 بستری مشکوک و 220 بستری آی سی یو در استان ثبت شد.
آقازاده بیان کرد: هم اکنون ماکو، شوط، چایپاره،خوی، ارومیه، مهاباد، سردشت، شاهین دژ، تکاب همچنان وضعیت قرمزی دارند.
وی به واکسیناسیون 16 هزار و 656 نفر دیگر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: مجموع واکسیناسیون در آذربایجان‌غربی به 398 هزار و 488 نفر رسیده است.
استان اصفهان
 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 4871نفر بودند که 2271 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.
وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 544  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت  329 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 2624 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد  377 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 31  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  16 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.
استان کرمان
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 61 مورد است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 614 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 91 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 187 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 75 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 94 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 244 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 29 هزار 161 مورد رسیده است.
وی به فوت 18 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 589 نفر رسیده است.
شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 393 هزار و 608 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 89 هزار و 334 مورد است.
حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آغاز واکسیناسیون خبرنگاران کرمانی از روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: واکسیناسیون مطابق با لیستی که از وزارتخانه تأیید شده انجام خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سعی داریم تا قبل از روز خبرنگار همه خبرنگاران واکسینه شوند ادامه داد: نوبت دهی و مکان واکسیناسیون از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود لذا خبرنگاران از مراجعه به مراکز واکسیناسیون عمومی خودداری کنند و مطابق با برنامه به مکانی که به زودی اعلام خواهد شد مراجعه کنند.
استان لرستان 
به گزارش خبرگزاری تسنیم از  خرم‌آباد،  سید موسی خادمی شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا اظهارداشت: روند ابتلا به بیماری کرونا در استان بسیار تند است بنابراین اگر دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نکنیم با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه می‌شویم.
وی افزود: از آنجا که وضعیت بیماری کرونا در استان از نظر تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌ها تقریبا بحرانی است استاد استانی مقابله با بیماری کرونا تشکیل جلسه داد و گزارش‌ها حاکی از عادی انگاری شدید مردم است.
استاندار لرستان عنوان کرد: عادی انگاری مردم طوری است که انگار فراموش کرده‌اند چنین بیماری خطرناکی وجود دارد، هم اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان بسیار کم و به زیر 30 درصد رسیده است.
خادمی گفت: با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا در لرستان از روز دوازدهم مرداد ماه به مدت 3 روز نسبت به ارزیابی و تاکید بر رعایت پروتکل‌ها در همه اماکن خاص مانند پاساژها، باشگاه‌های ورزشی، دفاتر خدمات و پیشخوان دولت، مراکز پلیس+ 10، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی، تالارها و سایر مکان‌های پر خطری که وجود دارد به شدت نظارت انجام می‌گیرد و درصورتی که به این نتیجه برسیم که در این اماکن نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری نمی‌شود احتمالاً از روز شنبه باید به سمت تعطیلی کامل حرکت کنیم که البته این موضوع به تصمیم بعدی ستاد استانی و ارزیابی آن از نظارتی که در چند روز آینده دارند مربوط می‌شود.
وی به احتمال تعطیلی در مناطق قرمز توسط دولت اشاره کرد و اظهارداشت: اگر ستاد ملی کرونا تصمیم به تعطیلی عمومی بگیرد ما نیز تابع تصمیمات کشور هستیم و اگر این کمیته استانی که قرار است چند روز اجرای پروتکل‌ها را بررسی کند به این جمع‌بندی برسد که با روش‌های عادی پروتکل‌ها رعایت نمی‌شوند ما مستقل از این تصمیم، به سمت تعطیلی پیش می‌رویم.
استاندار لرستان افزود: براساس گزارشات دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان به شدت در حال افزایش است و تعداد فوتی‌ها نیز به 4 الی 5 نفر در روز رسیده است همچنین آمار بستری‌ها نیز بسیار بالاست.
استان همدان
دکتر محمد طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: با شناسایی 568 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان، مجموع بیماران بستری مثبت به 20 هزار و 235 و بیماران سرپایی مثبت به 52 هزار و 138 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در روز گذشته 4 بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تصریح کرد: از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون 2 هزار و 367 بیمار بر اثر شدت بیماری فوت شده‌اند. 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته یک هزار و  10 بیمار با علائم تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مراجعه کردند اظهار داشت: 207 نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.
طاهری افزود: 12 بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی  استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی 43 بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.
وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد 938، بهار یک هزار و 70، تویسرکان یک هزار و 103، رزن 839، درگزین 298، فامنین 336 و کبودراهنگ یک هزار و 105 نفر است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تاکنون سه هزار و 796 نفر در ملایر، 2 هزار و 487 نفر در نهاوند و هفت هزار و 789 نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.
درحال تکمیل... .
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین