تاریخ انتشارجمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
plusresetminus
حزب الله:چنانچه بخواهیم در باره تاریخ تحول صنعت خودرو در کشور سخن بگوییم، بی شک نقش شرکت ایران خودرو در جای جای آن برجسته خواهد بود.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۰۳۵
نگاهی به بررسی عملکرد آبی پوشان جاده مخصوص؛ از شکست تحریم ها با تولید تارا تا جهاد در تولید و توسعه محصول با اتکا به دانش ایرانی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از تسنیم ، با نگاهی گذرا به نیم قرن تاریخ صنعت خودرو ی کشورمان، نام گروه صنعتی ایران خودرو در تارک آن می درخشد. چنانچه بخواهیم در باره تاریخ تحول این صنعت در کشور سخن بگوییم، بی شک نقش شرکت ایران خودرو در جای جای آن برجسته خواهد بود. این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در خاور میانه نیز قابل تامل است؛ به طوری که آمارهای جهانی نشان می دهد، بزرگ ترین خودروساز ایران، در میان خودروسازان منطقه نیز بزرگ ترین آن ها به شمار می آید. طبعا چنین عناوینی چه در درون و بیرون مرزهای کشورمان، همواره بار سنگینی از مسوولیت های تخصصی و اجتماعی را برشانه های این خودروساز نهاده است.
گروه صنعتی ایران‌خودرو سال99 را در حالی آغاز کرد که از یک سو نامش «جهش تولید» بود و از دیگر سو، درگیر مشکلات ناشی از تحریم، بیماری کرونا، تقاضای انباشته شده دو سال ماقبل و قیمت گذاری اجباری و تبعات ناشی از آن بود. حضور مشتریان در صف و کمبود قطعات مورد نیاز در سال جهش تولید، به تنهایی برای افزایش قیمت ها و ایجاد بازار سیاه کفایت می کرد. از همین روی مهم‌ترین و اصلی ترین اقدام فوری برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها، تامین و ساخت قطعات وارداتی و در نهایت افزایش تولید محصول بود. هرچند رشد تولید با وجود تحریم، محدودیت‌های فراوانی به همراه داشت، اما غیرممکن هم نبود؛ بنابراین بیش‌ترین ظرفیت خطوط تولید به محصولاتی اختصاص یافت که از عمق ساخت داخلی بیش‌تری برخوردار بودند و به منابع خارجی برای تامین قطعات هم نیاز چندانی نداشتند. با این که بازار تشنه تنوع و تولید خودروهای جدید بود، اما به‌کارگیری ظرفیت خطوط تولید شرکت، برای ساخت محصولاتی که وابستگی کم‌تری به منابع خارجی داشتند، استراتژی هوشمندانه‌ای برای جهش تولید به شمار می‌رفت.
در همین راستا و با این نگرش که «کار نشد ندارد»، نقشه راه آبی پوشان ترسیم شد و آستین همت بالا زدند و پا در میدان کار و تلاش شبانه روزی گذاشتند . در کل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن مقابله با ویروس کرونا  اهداف تولید رانیز دنبال کردند تا مطابق فرمایش مقام عظمای ولایت «جهش تولید» شکل گیرد.
تولید 501 هزارو 400 دستگاه خودروی  سواری با بیش از 35 درصد رشد نسبت به سال قبل با وجود توقف تولید محصولات «سی.کی.دی»، تحقق تولید 3700 دستگاه خودرو تجاری با رشد بیش از 67درصد نسبت به گذشته، کاهش تعهدات معوق به مشتریان از حدود200 هزار دستگاه در سال98 به حدود 21 هزار دستگاه در پایان اسفند99 ، ادامه راهبری بازار خودرو کشور با کسب سهم 55 درصدی از تولید سواری و سهم 83 درصدی از رشد تولید، تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری با تکیه بر توان  داخلی در تمامی سطوح و ... از جمله برخی  نتایج گام نهادن در مسیر جهش تولید بود.
برای رسیدن به این مهم، تمرکز بر استانداردسازی، کیفی سازی، یکسان سازی، بهینه سازی و ارزان سازی قطعات خودرو و نیز تامین و توسعه محصولات جدید و در نتیجه کاهش ارزبری ناشی از داخلی سازی در دستور کار قرار گرفت. در این میان همکاری گسترده با شرکت های دانش بنیان ،  صنایع دفاع و هوا فضای سپاه نیز از باقوت دنبال می شد.
در راستای مسوولیت های زیست محیطی، این خودرو ساز تلاش کرد با کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، سطح رقابت پذیری را همسو با کیفیت محصولات تولیدی ارتقا بخشد از این رو استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت را از یورو4 به یورو5 ارتقا یافت . محصول پژو 405 با موتور ایکس.یو.7 بنزینی قدیمی از چرخه تولید خارج و برای نخستین بار نشان 5ستاره کیفی را برای برند ایرانی دناپلاس توربو اتوماتیک کسب کرد.
گروه صنعتی ایران‌خودرو در کنار افزایش تولید انواع محصولات، از طراحی و تولید محصول جدید نیز غافل نشد، «تارا» به عنوان یک محصول پیشرفته با استانداردهای اروپا، مولودی زیبا و مدرن پا به عرصه تولید گذاشت . طراحی و توسعه پلتفرم یک محصول ناب ایرانی، با وجود تحریم های اقتصادی، تنگنای  مالی و موانع فراوان دستاوردی بزرگ از سوی فرزندان صنعتگر این سرزمین کهن محسوب می شد که طی 13 ماه و با مشارکت 139 سازنده داخلی و با عمق خودکفایی بیش از 65 درصد در آغاز تولید به ثمر نشست. بر این اساس این گروه صنعتی توانست تارا، این محصول دوران جنگ اقتصادی و بحران کرو نا را به ملت شایسته و بزرگوار ایران عزیز تقدیم کند.
بی‌شک از این پس با عبور از این تلاطم‌ها می‌توان با اعتماد به نفس بیشتر و روحیه‌ای بالا به دنبال فتح قله‌های بلند دیگر بود. موفقیت در امر داخلی‌سازی تولید، زمینه مناسبی برای تولید صادرات محور است. اکنون که صنعت کشور توانسته‌ است دستاوردهای ارزشمندی در داخلی‌سازی تولید ارائه کند، شایسته است با تغییر رویکرد و با هدف تولید صادرات محور، نسبت به توسعه و نوآوری،  زیرساخت‌های بایسته را با هدف ارتقای کیفی محصولات در بخش‌‌های گوناگون فراهم سازد.
گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1400 اقدامات و برنامه‌های بی شماری را با هدف تولید و توسعه محصولات جدید، افزایش خودکفایی و کاهش ارزبری محصولات تولیدی، ارتقای کیفی محصولات، افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان و عرضه متنوع و جدید را دردستور کارقرار داده است .
مهمترین دستاورد های ایران خودرو در سال 99
جهش تولید
*تحقق تولید مکانیکی 501 هزارو 399 دستگاه خودرو سواری با بیش از 35 درصد رشد نسبت به سال قبل باوجود توقف تولید محصولات سی. کی .دی
*تحقق تولید سه هزارو 700 دستگاه خودرو تجاری با رشد بیش از 67 درصدی نسبت به سال قبل
*کاهش تعهدات معوق مشتریان از حدود 200 هزار دستگاه در سال 98 به حدود 21 هزار دستگاه در پایان سال 99
*ادامه رهبری بازار خودرو سواری کشور با سهم 55 درصدی از تولید سواری و سهم 83 درصدی از رشد تولید
تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری با تکیه بر پتانسیل داخلی در تمامی سطوح
*تدوین برنامه راهبردی توسعه خودکفایی با رویکرد استفاده بهینه از توامندی مجموعه های موفق داخلی
*تمرکز بر استاندارد سازی ، کیفی سازی ، بومی سازی ، ارزان سازی قطعات خودرو در خودکفایی ، تامین وتوسعه محصولاتت جدید در نتیجه کاهش ارزبری ناشی از ساخت داخل
*همکاری گسترده با شرکت های دانش بنیان ، جهت کاهش ارزبری تولید قطعات خودرو های داخلی
*دستیابی به فناوری های تحریمی ( نظیر سنسور های مورد استفاده درسیستم قوای محرکه ، حسگر اکسیژن ، حسگر دور موتور ، حسگر سرعت ترمز ضد قفل
کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و ارتقاء رقابت پذیری و کیفیت محصولات
*ارتقای محصولات جاری از منظر آلایندگی و مصرف سوخت از استاندارد یورو 4 به یورو 5
*ازرده خارج کردن محصول پژو 405 با موتور XU7 بنزینی در راستای خروج محصولات قدیمی از چرخه تولید
* کسب نشان 5 ستاره کیفی برای اولین باربرای محصول دنا پلاس توربو اتو ماتیک
توسعه محصول
*طراحی و توسعه اولین خودرو ی پلتفرم ایران خودرو با نام تارا ، با وجود تحریم ها و مشکلات داخلی طی حدود 13 ماه با مشارکت 139 سازنده داخلی
*آغاز فرآیند طراحی وتو سعه پلتفرم و خانواده محصولات کم مصرف با تکمیل فاز طراحی ظاهر و ساخت نمونه گلی و ساخت اولین نمونه رونده خودرو کوچک اقتصادی با مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برپایه موتور سه استوانه کم مصرف و گیربکس ملی توسعه داده شده در گروه صنعتی ایران خودرو
*طراحی و ساخت موتور سه سیلندر کم مصرف با اتکا به دانش بومی شرکت ایپکو و متخصصان  داخلی درعرضه محصولاتت داخلی ( از جمله تولید خودرو با مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر )
*عرضه 5 محصول ارتقاء یافته طی یک سال گذشته ( رانا پلاس ، سورن پلاس ، سمند سال ، پژو 207 سقف شیشه ای ، دنا پلاس اتوماتیک )
*آغازطراحی اولین خودروی شاسی بلند ایرانی به عنوان محصول بعدی پلتفرم ایران خودرو
*طراحی و توسعه گیربکس های شش دنده دستی ونیمه اتوماتیک به صورت بومی و با توان طراحی شرکت نیرو محرکه ایران خودرو در کمترین زمان ممکن ( 8 ماه ) بدون همکاری شریک خارجی
*طراحی و تولید کشنده داخلی با استاندارد روز دنیا در راستای ارتقاء توان و همچنین کاهش آلایندگی با بهره گیری از توان داخلی کشور
* طراحی و تولید کامیون شش درشش با کاربری های خاص از جمله نظامی  ، آتش نشانی ، امداد و نجات
* طراحی و تولید اتوبوس آمبولانس با بهره گیری از ظرفیت های داخلی کشور در دوران بحران کرونا
کلام آخر
باید پذیرفت که زندگی با همه فراز و نشیب ها و افت و خیزهایش روندی رو به جلو دارد و توقف ناپذیر است. از این رو نباید تسلیم شرایط شد، باید بر قلب سیاه بحران ها تاخت و با تلاش بی امان، سهم خود را از بطن سختی ها و شداید به چنگ آورد. گروه صنعتی ایران خودرو سال 1400 را با همین رویکرد آغاز کرده و تلاش خواهد کرد کارنامه درخشان دیگری بر افتخارات خود بیفزاید.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین