تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
plusresetminus
حزب الله:وزیر نفت گفت: در حال حاضر صادرات ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز از طریق خط لوله گوره به جاسک امکان‌پذیر است و به‌زودی صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۰۰۱
انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از گوره به جاسک در آینده نزدیک
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت نفت و آغاز انتقال نفت از خط لوله گوره به جاسک گفت: در حال حاضر روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از گوره به جاسک قابلیت انتقال دارد، همچنین احداث مخازن ذخیره سازی با ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت خام نیز در فاز نخست این طرح است.
وزیر نفت بیان کرد: امروز هم نخستین محموله نفت به حجم  100 تن خارج از تنگه هرمز بارگیری می شود و به جاسک می رود.
زنگنه گفت: این نخستین محموله نفتی خواهد بود که بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز صادر می شود.  احداث خط لوله نفت گوره به جاسک از 49 ماه پیش به منظور ایجاد راهی جایگزین برای خلیج فارس و تنگه هرمز، در دستور کار قرار گرفت و امروز بیش از 80 درصد این پروژه به اتمام رسیده است.
او تصريح کرد: در حال حاضر صادرات 350 هزار بشکه  نفت خام در روز از طریق این خط لوله امکان‌پذیر است و به‌زودی صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
زنگنه افزود: در خط انتقال نفت خام گوره به جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر از ساخت داخل و درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شده است، ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران، از سال‌های اولیه دهه ۶۰ و اوج جنگ تحمیلی، مطرح شد.

زنگنه افزود: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه صادراتی در سال ۹۵ با سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان مجدد به‌صورت جدی مطرح شد و اجرای این طرح پس از بررسی کارشناسی و با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد دلار ابلاغ شد.

او گفت: فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک از سال ۹۷ آغاز و عملیات لوله‌گذاری این طرح به صورت رسمی در تیرماه سال گذشته آغاز شد.

وزیر نفت بیان کرد: نفت خام در پایانه جاسک در ۲۰ مخزن با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی می‌شود و اکنون نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است. دو شرکت متن و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند.

زنگنه گفت: عملیات بارگیری و صادرات نفت خام از جاسک که هم اکنون از سوی شرکت نفت وگاز پارس انجام می‌شود به‌ طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار خواهد شد.

او بیان کرد: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک اکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه دارد و سپس مرحله به مرحله تکمیل خواهد شد. بهره‌برداری تدریجی در طرح‌های بزرگ طبیعی است.

زنگنه اضافه کرد: به دلیل امکان­‌ناپذیری تأمین لوله‌های نِیس و الکتروپمپ‌ها در اثر تحریم، این طرح در ابتدا با بن بست روبرو شد، اما ما در داخل کشور به کمک سازندگان داخلی، توانستیم این مشکل را مرتفع و برای نخستین بار آن در کشور را داخلی‌سازی کنیم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین