تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
plusresetminus
حزب الله:صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده ایران خودرو در مورخه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ منتشر شد. صورت‌های مالی که بیانگر شفافیت بیشتر در مقایسه با سال‌های گذشته بود. این صورت‌های مالی نشان می‌داد که در بخش درآمد‌های عملیاتی شرکت رشدی ۱۰۲ درصدی داشته است.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۹۴۰
ایران خودرو شفاف‌تر از همیشه | سهم ایران خودرو از بازار خودرو به چقدر رسید؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از نبض بورس، ایران خودرو در مورخه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ را منتشر کرد.
بررسی‌های اولیه بیانگر آن است که این صورت‌های مالی از شفافیت بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته برخوردار است، چرا که گزارش حسابرس شرکت موید آن است که کیفیت و نحوه افشا اطلاعات در صورت‌های مالی حسابرسی شده در صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ بهبود یافته به گونه‌ای که شاهد کاهش بند‌های حسابرس و بازرس قانونی شرکت و تایید محاسبات قیمت تمام شده از سوی کلیه نهاد‌های نظارتی هستیم.
در این راستا برخی از دستاورد‌های صورت‌های مالی تلفیقی و شرکت اصلی در سال ۱۳۹۹ به شرح ذیل می‌باشد:
۱- افزایش تعداد تطبیق‌های فاقد مغایرت در حساب‌های شرکت ایران خودرو با شرکت‌های گروه که از تعداد ۱۷ فقره در سال ۹۸ به تعداد ۲۸ فقره در سال ۹۹ افزایش یافته است.
۲- پیگیری و حل و فصل قرارداد شرکت ایران خودرو دیزل با وزارت بهداشت پس از ۵ سال بلا تکلیفی.
۳- تعداد ۴۸ فقره صورت‌های مالی شرکت‌ها ازمجموع ۷۷ فقره شرکت معادل ۶۲ درصد گزارش مقبول از حسابرسان مستقل دریافت نموده اند که نسبت به تعداد ۳۹ فقره سال گذشته ۲۳ درصد بهبود داشته است.
۴- تعیین تکلیف پیش پرداخت‌های سرمایه‌ای راکد در شرکت‌های گروه ناشی از تحریم‌های ظالمانه.
۵- برنامه ریزی برای وصول مطالبات راکد عمده از طریق طرح افزایش سرمایه.
۶- کاهش قابل توجه بند‌های گزارشات حسابرسی در شرکت‌های مشروط نسبت به سال قبل از تعداد ۸۵ به ۶۶ بند.
۷- بهبود شرایط گزارشات دریافتی از حسابرس ناشی از تعامل و همکاری حداکثری با حسابرسان مستقل و بهبود کیفیت گزارشات و حساب‌های گروه صنعتی می‌باشد.
ایران خودرو شفاف‌تر از همیشه | سهم ایران خودرو از بازار خودرو به چقدر رسید؟
اما همچنین صورت‌های مالی بیانگر آن است که این شرکت عملکرد خوبی را در سال گذشته داشته است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:

سهم ۵۳ درصدی شرکت از خودرو‌های تولید شده

کل خودرو تولید شده در سال ۱۳۹۹ در بازار ۹۰۳.۳۱۴ دستگاه خودرو بوده که سهم شرکت با تعداد تولید ۴۸۰.۳۳۲ دستگاه خودرو ۵۳ درصد بوده است. شایان ذکر است که شرکت در سال ۱۳۹۸، ۴۷ درصد بوده و رشد شرکت در خصوص افزایش سهم از بازار حاکی از عملکرد خوب شرکت ایران خودرو در این خصوص می‌باشد.
ایران خودرو شفاف‌تر از همیشه | سهم ایران خودرو از بازار خودرو به چقدر رسید؟
 

بهبودی ۱۱ درصدی سطح کیفی سبد محصولات ایران خودرو

شرکت در سال ۱۳۹۹ از لحاظ شاخص‌های کیفی نیز عملکرد خوبی داشته به طوری که سطح کیفی سبد محصولات ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بهبودی ۱۱ درصدی داشته است. در حال حاضر حدود ۹۶ درصد از محصولات شرکت دارای سطح کیفی ۳، ۴ یا ۵ ستاره می‌باشند.

رشد ۱۰۲ درصدی درآمد‌های عملیاتی

بر اساس گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی شده سال ۱۳۹۹، شرکت در بخش درآمد‌های عملیاتی شرکت رشدی ۱۰۲ درصدی داشته و به درآمد ۶۰۹.۳۱۳ میلیارد ریالی رسیده است. در این بین، اما با توجه به افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت قطعات و افزایش حقوق و دستمزد بهای تمام شده عملیاتی رشدی ۱۱۵ درصدی داشته که منجر شده شرکت در سال ۱۳۹۹ به زیان ۹۶.۴۳۵ میلیارد ریالی برسد که با توجه به سایر هزینه ها، زیان عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۴۹.۳۸۹ میلیارد ریال بوده است.

رشد ۸۶ درصدی زیان خالص به خاطر قیمت گذاری دستوری

در سر فصل هزینه‌های مالی، اما شرکت رشد چندانی نداشته و با ۱۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته، هزینه‌های مالی شرکت رقم ۶۹.۹۷۸ میلیارد ریال بوده است. در مجموع شرکت در سود (زیان) خالص رشدی ۸۶ درصدی داشته و به رقم ۲۱۱.۹۴۷ میلیارد ریال رسیده است. همچنان که در بالا نیز ذکر شد این زیان عمدتاً به دلیل افزایش قیمت قطعات بوده و خاطر نشان می‌شود که قیمت گذاری خودرو نیز توسط شورای رقابت انجام پذیرفته است.

عملکرد خوب در بخش فروش

در بخش فروش، اما شرکت عملکرد خوبی داشته و موفق شده است سهم از بازار خود را نیز به ۵۳ درصد افزایش دهد به طوری که در بخش فروش محصولات با رشد ۱۰۰ برابری در مبلغ فروش محصولات و ۱۰۵ درصدی در مبلغ فروش لوازم و قطعات رو به رو بوده که اهم دلایل این افزایش، افزایش نرخ فروش محصولات، تغییر روش‌های فروش و افزایش در فروش تعدادی محصولات بوده است.
منبع : نبض بورس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین