کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اردوغان: گفت‌وگو با ترکیه برای طالبان، باید راحت‌تر از مذاکره با آمریکا باشد

ایسنا , 29 تير 1400 ساعت 14:06

حزب الله:رئیس جمهوری ترکیه در خصوص مدیریت و حفاظت فرودگاه کابل تاکید کرد که نمایندگان طالبان با آمریکا مذاکره کردند پس باید مذاکره با ترکیه را به راحتی بتوانند انجام دهند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از ادای نماز عید قربان در مسجد «خاله سلطان» در شهر لفکوشای جمهوری ترک قبرس شمالی در جمع خبرنگاران در رابطه با اظهارات طالبان در مورد روند مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل، پایتخت افغانستان توسط آنکارا گفت: «پرونده افغانستان را با گروه طالبان که از برخی مسائل ناراحت است بررسی و مذاکره خواهیم کرد. همانطور که طالبان با آمریکا مذاکره کرد، مذاکره با ترکیه باید راحت‌تر از آن باشد».
اردوغان تاکید کرد: ترکیه مغایرتی با عقاید(دینی) آن‌ها ندارد، به همین خاطر معتقدم که در دیدار با آن‌ها به توافق خواهیم رسید. روندی از دوحه آغاز شده و به آن‌جا رسیده، به نظرم این روند را به خوبی ارزیابی خواهیم کرد. موضوعات جایگزین‌ نیز وجود دارد، در مورد آن‌ها نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.
رئیس جمهوری ترکیه با یادآوری این موضوع قدرت‌های امپریالیست از بیش از ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور دارند، خاطرنشان کرد: «ما در مقابل تمامی این قدرت‌ها در کنار برادران افغان قرار گرفتیم و به همراه آن‌ها از فرودگاه کابل حفاظت کرده و برای ارایه خدمات به مردم این کشور تلاش کردیم».
اردوغان با اشاره به این که هم اکنون در زمینه افغانستان سه قدرت؛ ترکیه، آمریکا و ناتو وجود دارد، گفت: «آمریکا تصمیم خود برای خروج از افغانستان را اعلام کرد، اما از ما خواستند تا به اداره فرودگاه کابل که از ۲۰ سال گذشته بر عهده داریم را ادامه دهیم. ما هم اکنون به این موضوع نگاه مثبت داریم، اما در عین حال برای شرایط دیگر برای ادامه حضور اعلام کردیم».
رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: «شرایط ما این است که در موضوع دیپلماسی آمریکا در کنار ما قرار خواهد گرفت، امکانات لجستیک خود را در اختیار ترکیه قرار خواهد داد و همچنین در مقابل مشکلات بزرگ مالی و ادرای موجود در این زمینه از ترکیه حمایت می‌کند. در صورت فراهم شدن این شروط ما هم اداره این فرودگاه را در نظر داریم».
اردوغان در رابطه با احتمال به رسمیت شناخته شدن جمهوری ترک قبرس شمالی توسط آذربایجان گفت: در این زمینه تردیدی وجود ندارد. این موضوعات را با برادرم الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان مدام صحبت می‌کنیم. امیدوارم رفت و آمدها در سطوح عالی ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 258921

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258921/اردوغان-گفت-وگو-ترکیه-طالبان-باید-راحت-تر-مذاکره-آمریکا-باشد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com