کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۵ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان , 29 تير 1400 ساعت 11:39

حزب الله:تعداد کمی از فیلم‌ها وجود دارند که از جلوه‌های ویژه استفاده نمی‌کنند، اما معدود فیلم‌هایی هستند که استفاده خلاقانه‌ای از پرده سبز دارند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هنر استفاده نوآورانه از کروما کی یا برش فام در سینما دست کم گرفته شده است. استفاده مناسب از این تکنیک می‌تواند یک فیلم خوب را به یک فیلم عالی تبدیل کند. حتی می‌تواند یک فیلم بد را هم به اندازه‌ای بهبود ببخشد که قابل تحمل و دیدن باشد. ایده اصلی استفاده از این تکنیک هم ساده است و می‌توان از یک پرده یا پارچه سبز استفاده کرد.
این روز‌ها در فیلم‌های پرفروش و پر هزینه سینما به وفور از این تکنیک استفاده می‌شود و همه متوجه می‌شویم که در چه بخش‌هایی این تکنیک مورد استفاده قرار گرفته، اما در حقیقت اثری به بهترین شکل از پرده سبز استفاده کرده که حتی مخاطب متوجه آن شود.
برخی از فیلم‌های سینمایی در تاریخ بوده اند که با دقت و بدون هیچ ایرادی از تکنیک پرده سبز استفاده کرده اند که هیچکس متوجه آن‌ها نشده است. از لایو اکشن «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟» تا «دختر گمشده» دیوید فینچر، در اینجا با نوآورانه و خلاقانه‌ترین استفاده‌ها از پرده سبز آشنا شوید.
سرقت بزرگ قطار (۱۹۰۳)
۷ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها
از نظر فنی فیلم سینمایی «سرقت بزرگ قطار» از پرده سبز استفاده نکرده است، اما این فیلم یکی از اولین آثاری بود که از جلوه‌های ویژه در آن استفاده شد. سازندگان این فیلم به طور هوشمندانه‌ای با گذاشتن لایه‌های مختلف فیلم‌ها روی یکدیگر از جلوه‌های ویژه استفاده کردند. آن‌ها ابتدا صحنه‌ای را با سیاه کردن پنجره‌ها فیلمبرداری کردند و با تعویض نگاتیو، این بار تمام اتاق را تاریک کردند و پنجره‌ها نمایش دادند. این عمل در واقع دو خروجی بر روی یک نگاتیو بود.
فیلم‌های دیوید فینچر
۷ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها
فاکتور و عناصر زیادی در ساخت یک فیلم دخیل هستند. وقتی فیلمنامه، بازیگری، تصویربرداری و جلوه‌های ویژه هماهنگ با یکدیگر عمل کنند، مخاطب را برای دو ساعت به دنیای دیگری منتقل می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گوییم بهترین جلو‌های ویژه آن‌هایی هستند که مخاطب متوجه آن نشود و خارج از تجربه آن‌ها نباشد. فینچر با فیلم هایش مرز‌های استفاده از جلوه‌های ویژه را گسترش داده است.
۷ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها
استفاده او از این تکنیک نه تنها دقیق است بلکه به ندرت مخاطبی متوجه استفاده از آن می‌شود. چه به سکانس ابتدایی فیلم «باشگاه مشت زنی» اشاره کنیم و یا تغییر سن برد پیت در فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن»، فیلم‌های دیوید فینچر بسیار منحصر به فرد و خلاقانه هستند.
لباس‌های مخصوص
۷ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها
استفاده از لباس‌های مخصوص در فیلم‌ها باعث می‌شود که بازیگران در کنش‌ها و واکنش‌های خود عملکرد بهتری داشته باشند. برای مثال وقتی در فیلم سینمایی «انتقام جویان» رابرت داونی جونیور در کنار مارک رافلو، بازیگر نقش هالک ایستاده است، پوشیدن یک لباس بزرگ به شکل هالک کمک می‌کند که بازیگران رفتار بهتری بروز دهند و داستان باورپذیرتری روایت شود.
هزارتوی پن
۷ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها
گی‌یرمو دل تورو استاد ساختن موجودات با استفاده از جلوه‌های عملی است، اما او در فیلم سینمایی «هزارتوی پن» این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. گی یرمو برای این فیلم همه چیز را در نظر گرفته بود و تنها انتخاب بازیگر معتمدش، یعنی داگ جونز، برای یکی از سخت‌ترین نقش‌های فیلم باقی مانده بود. جونز برای این نقش به طور کامل به جز پاهایش گریم شده بود و برای او اعضای مناسب با نقش ساخته شده بود. شخصیت فیوریوسا در فیلم «مکس دیوانه» نمونه دیگری از این تکنیک منحصر به فرد است. برای نشان دادن دست مکانیکی این شخصیت از دستکش سبز استفاده شده بود.
جنگ ستارگان
۷ استفاده خلاقانه از پرده سبز در فیلم‌ها
با توجه به نام این فیلم، دور از انتظار نیست که از جلوه‌های ویژه برای سکانس‌های مختلف آن استفاده شود، اما نحوه استفاده آن‌ها از این تکنیک جالب بوده و با توجه به تکنولوژی آن دوره، از ترکیب خلاقانه‌ای در تکنیک‌های پرده سبز استفاده شده است. سازندگان این فیلم به منظور باورپذیرتر کردن صحنه‌ها از مینیاتور‌های کوچکی به اندازه کوچکی یک کف دست استفاده کردند.


کد مطلب: 258898

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258898/۵-استفاده-خلاقانه-پرده-سبز-فیلم-ها

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com