کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی اعزام زائران ایرانی به عراق

ایسنا , 29 تير 1400 ساعت 10:30

حزب الله:شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، وضعیت اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق بویژه در اربعین حسینی را بررسی کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،پس از رایزنی‌های وزارت امور خارجه و مقامات سازمان حج و زیارت با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، برای ازسرگیری اعزام محدود زائران ایرانی به عتبات عالیات  در هفته‌های گذشته، شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به ریاست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل و گزارش رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت پس از سفر به عراق، درباره وضعیت اعزام زائران به عتبات بویژه در اربعین حسینی بررسی شد.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به تازگی از موافقت ستاد ملی کرونا برای برقراری سفر هوایی به عتبات عالیات عراق خبر داده، هرچند این ستاد تاکنون موضع رسمی یا واکنشی در این‌باره نشان نداده است. سفیر ایران در عراق، معاون سازمان حج و زیارت، نماینده این سازمان در عراق و رایزن فرهنگی ایران نیز دیداری با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق داشته‌اند و پیش‌نویس یادداشت تفاهم اعزام کاروان‌های زیارتی به طرف عراقی تحویل داده شده است.
پیش از آن هم، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از سفری که در خردادماه به بغداد داشت، از توافق‌های اولیه با این کشور برای ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و سازمان حج، مذاکرات اخیر با طرف‌های عراقی را با هدف ازسرگیری اعزام محدود کاروان‌های زیارتی به عتبات عالیات ذکر کرد و از امضای تفاهم‌نامه بین مسؤولان حوزه گردشگری عراق و سازمان حج و زیارت ایران در هفته‌های آینده خبر داد.
علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم گفت: تیم‌های کارشناسی دو طرف آخرین مشورت‌ها و رایزنی‌ها را درخصوص مفاد این تفاهم‌نامه در تهران انجام خواهند داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی ـ مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین ـ در ادامه این شورا به هماهنگی‌ها و اقدامات انجام‌شده در داخل کشور درباره مراسم اربعین، اشاره کرد و افزود: تعامل و هماهنگی با گروه‌های فعال در عراق صورت گرفته و در این ارتباط در روزهای آینده میزبان سه گروه از طرف‌های عراقی برای برگزاری جلسات مشترک و تعامل بیشتر خواهیم بود.
او با بیان این‌که در سال‌های گذشته ۳۰۰ موکب مشترک تشکیل شده و به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه کرده‌اند، گفت: افزایش تعداد موکب‌های مشترک ایرانی و عراقی مهم است. در اربعین سال ۹۸ بیش از یک میلیون زائر ایرانی در منازل عراقی‌ها اسکان داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ هم درباره مناسک حج تمتع سخن گفت و نسبت به حضور نداشتن زائران ایرانی در این مراسم، با وجود پیگری‌های صورت‌گرفته از کشور میزبان ابراز تاسف کرد.


کد مطلب: 258879

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258879/بررسی-اعزام-زائران-ایرانی-عراق

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com