تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
plusresetminus
حزب الله:آخرین وضعیت منابع آبی کشور و مشکلات ناشی از کم‌آبی در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۸۶۳
راهکارهای مدیریت منابع آبی/ چرا با وجود بارش زیاد با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو و میان آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس امشب ۲۸ تیرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح آخرین وضعیت منابع آب کشور پرداختند.
 
تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه روز جمعه در معیت نمایندگان دو قوه یعنی نمایندگان مجلس و نمایندگان دادستان و تعدادی از کارشناسان عازم خوزستان شدیم گفت: در آنجا در یک جلسه مفصل ۴، ۵ ساعته که استاندار عهده دار جلسه بودند به بررسی مسائل خوزستان پرداختیم.
 
وی با اشاره به اینکه نتیجه و حاصل قضیه این شد که اعتباراتی برای این استان به صورت سریع در نظر گرفته شود اظهار کرد: این موضوع صورتجلسه شد و به هیئت وزیران تقدیم شد و هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های سریع خوزستان اختصاص پیدا کرده و ۲۵۰ میلیارد تومان هم از محل خروج خشکسالی به خوزستان داده شد تا سریع‌تر تخصیص داده شود امروز یا فردا ۵۰ درصد به حساب سازمان‌های ما در خوزستان و سازمان کشاورزی واریز خواهد شد.
 
معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد: خسارت سیل سامانه‌ای داشت که در آن عده‌ای ثبت نام نکرده بودند و یا دیر ثبت نام کرده بودند که استاندار درخواست داشت تا مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای خشکسالی مصوب شود.
 
وی خاطرنشان کرد: اقدامات دیگری هم در استان صورت گرفته و همه دستگاه‌ها آمدند و لذا خروجی سد‌ها را افزایش داده‌ایم، خروجی سد کرخه ۷۵ متر مکعب در ثانیه بود که به ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه افزایش پیدا کرد.
 
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه تا انتهای جایی که برای آب شرب می‌رود ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتر راه است یعنی این آب شش روز طول می کشد تا به مقصد برسد افزود: آبی که امروز رسیده آبی است که در همان سقف ۷۵ متر مکعب در ثانیه بوده و هنوز افزایش۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه به آن منطقه نرسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه آبی که رسیده کفاف وضع موجود را می دهد بیان کرد: مسیر کرخه چند شاخه دارد که شاخه آخر آن به هورالعظیم می‌رسد.
 
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه آب یک موضوع میان بخشی است ادامه داد: همه افراد باید در تصمیم‌گیری دخالت داشته باشند، سال های قبل با تشکیل آب های استانی این مسئله را منقطع کردند ، به طوری که یک ساختار استانی بود و طبیعی است که هر استانی برای خود تلاش می‌کند.
 
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه دو ماه قبل بود که ساختار جدید را پیاده کردیم اظهار کرد: ۹ حوضه آبریز و ۹ مدیر و رئیس حوضه آبریز تعیین شده است، در ساختار حوضه آبریز کمیسیون تصمیم گیر داریم که همه ذینفعان باید راجع به آن صحبت کنند.
 
حلقه مفقوده مدیریت منابع آبی
حجت میان آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از این برنامه افزود : مردم این سوال را از خودشان می پرسند که وقتی با خشکسالی و کم آبی مواجه هستیم دچار بحران آب می شویم و وقتی دچار پر آبی می شویم باز هم دچار بحران می شویم در اینجا چالش کجاست، آیا چالش بر اثر کمیت آب است، زیرا در هر صورت مشکل آب داریم .
 
وی با اشاره به اینکه عمدتاً خسارتی که سیل وارد می‌کند از تلفات جانی و اقتصادی بیشتر است اضافه کرد: اما در باور سیاست‌گذار کمتر به آن می‌پردازند. الان در شرایطی هستیم که چالش خشکسالی داریم، لذا حلقه مفقوده قطعاً خود آب نیست بلکه بحث های روش‌ مدیریت است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: برای کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و با چالش های متعددی در حوزه آب و مسائل زیست محیطی روبرو است، وقتی صحبت از مدیریت حوزه آب می کنیم ۵ حوزه داریم که شامل امنیت آب، غذا، صنعت، انرژی و محیط زیست است.
 
میان آبادی ادامه داد: وقتی چالش آبی داریم ، فقط بحث وزارت نیرو نیست. وزارت صمت، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و مدیریت شهری باید پاسخگو باشند.
 
امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای صاحبان دام‌های از دست رفته در خوزستان اعتباری را در نظر گرفته است گفت: مشکل آب خوزستان و مشکل کم آبی که وجود دارد در چند بخش است که شامل کشاورزی، دامداری و آب شرب می شود.
 
وی با اشاره به اینکه قرار شد بنیاد برکت در این حوزه ورود پیدا کند گفت: ستاد اجرایی فرمان امام کار را از اولویت‌ها شروع کرد تا آب به شبکه آب‌رسانی برگردد لذا تفاهم نامه ای امضا شده است که ۴۷۱ روستا از آب بهره‌مند خواهند شد.
 
مدنی با اشاره به اینکه در بخش مشکلات آب شرب ورود پیدا کرده ایم بیان کرد: یک سوم مبلغ تعیین شده برای حل مشکلات آب شرب را ستاد اجرایی فرمان امام تقبل کرده است، لذا ظرف دیروز و امروز ۳۰ درصد رقمی را که متعهد بودیم را پرداخت کردیم.
 
۱۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان تخلف شده است
در ادامه سعید بیت‌عفری معاون فنی و حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان اعتبارات برای استان خوزستان اختصاص داده شده که از این رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان تخلف شده است گفت:بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از محل فاینانس و صندوق توسعه ملی به استان خوزستان داده شده است .
 
وی اظهار داشت: ۸ میلیارد دلار اختصاص دادند تا بتوانیم آب‌های دریای سرزمینی را جمع کنیم و این پول همه هزینه شده است لذا صندوق به ما خیلی کمک کرده است، به طوری که دستور مقام معظم رهبری بود و مقام معظم رهبری بر روی موضوعات مربوط به آب حساس هستند.
 
معاون فنی و حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات ادامه داد: برای فاضلاب خوزستان ۵۰ میلیون دلار داده شده که پیمانکار را انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم که این مشکل خوزستان و اهواز هم برطرف شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین