تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
plusresetminus
حزب الله:رئیس سازمان حج و زیارت آخرین وضعیت برگزاری مراسم حج را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۸۵۹
آخرین وضعیت اعزام زائران به مراسم حج
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دو سال است که مسلمانان از توفیق حضور در بیت الله الحرام  و انجام اعمال و مناسک حج،  این فریضه‌ی واجب دینی محروم شده اند.
 
وی بیان کرد: سال گذشته شروع بحران کرونا محسوب می شد و طبیعی بود که حج برگزار نشود و کار غیر منتظره ایی نبود. اما  امسال با توجه به تحولات در بحث تشخیص و تست‌های مختلف و درمان و خصوصا در رابطه با واکسن، برآورد همگان این بود که حج برگزار خواهد شد.
 
رشیدیان تصریح کرد:حتی وزارت صحه عربستان بیانیه ای داد که در مقدمه آن اشاره شد که حج امسال را با ۶۰ هزار نفر برگزار خواهند کرد که ۱۵ هزار نفر از داخل عربستان و ۴۵ هزار نفر خارج از عربستان می توانند در مراسم شرکت کنند.
 
وی ادامه داد:طبق روال باید تقریبا ۵_۶ ذی القعده پرواز‌های ما براساس سنوات قبل اعزام می‌شد اما جانشین وزیر حج عربستان به ما اعلام کرد که امسال هم با توجه به جهش ویروس کرونا و مشکلاتی که در واکسیناسیون وجود دارد حج را برگزار نخواهند کرد.
 
وی در ادامه افزود: در شرایطی که تجمعات امروزه مانند تجمعات ورزشی، والیبال، فوتبال، بعضی از تجمعات هنری، کنسرت‌ها که در خود عربستان با حضور جمعیت تشکیل می‌شود. چرا از برگزاری حج که یک فریضه دینی است و می‌توان با رعایت تست‌ها و واکسیناسیون برگزار کرد، جلوگیری می کنند.
 
رشیدیان خاطرنشان کرد: مذاکره هایی در چند مرحله بین دو کشور در عراق و عمان صورت گرفت.این مذاکره ها در مورد محور‌های مختلفی بود که یکی از محور‌های آن مذاکره حج بود. حتی زمانی که آن‌ها اعلام کردند که حج را با مواطنین و مقیمین خارجی مقیم در عربستان برگزار کنیم که از ایرانی‌ها هم در داخل آن‌ها هستند، ما اعلام کردیم با توجه به تعطیلی سفارت و کنسولگری و حتی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی در جده، ما هیچ ایرانی مقیم در عربستان نداریم.
 
رشیدیان بیان کرد:برای همین رسما در خواست کردیم که ملت ایران از حضور نمایندگانشان در حج محروم نباشند و از برکت حج بتوانند استفاده کنند، یک هواپیما بتوانیم اعزام داشته باشیم که آن هم متاسفانه دو هفته پیش اعلام کردند که مقدور نیست.
 
وی خاطر نشان کرد:سال ۹۹ حدود ۷۰ هزار نفر برای شرکت در مراسم حج ثبت کرده بودند، از افرادی که نوبتشان رسیده بود و وجهشان را واریز  و ارز خریداری کرده بودند، ارزشان را با نرخ مصوب دولتی که تقریبا یک سوم قیمتی است که امروزه در بازار ارز خرید و فروش می‌شود را خریداری کردیم و این ارز در بانک مرکزی برای این افراد حفظ خواهد شد. نوبت این افراد حفظ خواهد شد و در اولین فرصتی که امکان اعزام زائر به عربستان فراهم شود،آنها در اولویت هستند.
 
رشیدیان تاکید کرد: ما برای سال ۹۹ پیش قرار داد‌هایی را برای مسکن، حمل و نق و تغذیه و تدارکات و حوزه‌های مختلف منعقد کرده بودیم، در تمامی این قرار داد‌ها یک بند گذاشته بودیم که اگر به هر دلیلی زمینه و ظرفیت برای حضور اتباع ایرانی برای مراسم حج مهیا نشد هیچ ضرر و زیانی متوجه طرف ایرانی نخواهد بود و ما در این زمینه مشکلی نداریم.
 
وی گفت:عربستان امسال حج بسیار گرانی برگزار کرد. حج امسال فقط در مکه برگزار می شود و زایران به مدینه نمی روند. هزینه حج امسال بین ۶۵ میلیون تا ۱۱۶ میلیون تومان است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین