تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
plusresetminus
حزب الله: معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در ایران آرام است. در جهان نیز نسبت به سه سال گذشته جمعیت ملخ صحرایی کاهش داشته و این موضوع می تواند به دلایل متعددی از جمله گسترش و انجام عملیات ردیابی و مبارزه، کاهش بارندگی و از بین رفتن دسته های تخم آفت و خشک شدن مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی باشد که با این شواهد احتمالا طغیان چند سال اخیر ملخ صحرایی رو به کاهش و در حال از بین رفتن خواهد بود.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۸۳۵
ملخ ها در کشور آرام گرفتند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مسعود لطیفیان با بیان اینکه مبارزه با ملخ صحرایی در سال ۱۴۰۰ تاکنون در سطحی بالغ بر ۱۹هزار و ۱۷۳هکتار انجام شده است، گفت:این مبارزه در استان خوزستان در ۱۲هزار و ۶۸۹ هکتار، در بوشهر ۵۹۹۰ هکتار و در ایلام در ۴۵۰ هکتار انجام شده است.
وی ادامه داد:سطح ردیابی و دیده بانی از مهر ۱۳۹۹ تاکنون در حدود ۲۲ میلیون هکتار انجام شده و همچنان ادامه دارد.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در ایران آرام است. در سطح جهان نسبت به سه سال گذشته جمعیت ملخ صحرایی کاهش داشته و این موضوع می تواند به دلایل متعددی از جمله گسترش و انجام عملیات ردیابی و مبارزه، کاهش بارندگی و از بین رفتن دسته های تخم آفت و خشک شدن مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی باشد که با این شواهد احتمالا طغیان چند سال اخیر ملخ صحرایی رو به کاهش و درحال از بین رفتن خواهد بود.
وی تصریح کرد:  بر اساس آخرین گزارش ها از برخی مناطق کانونی ملخ صحرایی که اخیرا بارندگی صورت گرفته می توان پیش بینی کرد که باتوجه به وضیت نامساعد(خشک بودن پوشش گیاهان یکساله، گرم بودن هوا و مهاجرت دسته های  ملخ صحرایی به مناطق تابستانه به ویژه در اتیوپی و شاخ آفریقا) خطری مناطق کانونی بهاره ملخ صحرایی در استان های جنوبی کشور را تهدید نخواهد کرد.
لطیفیان در بخش دیگری از صحبت هایش وضعیت ملخ های بومی در کشور را تشریح کرد و گفت:سطح مبارزه با ملخ های بومی تا تاریخ  ۲۶  تیرماه در حدود ۱۸۰ هزار هکتار در ۲۰ استان گزارش شده است. در حال حاضر نیز گزارشی از ادامه روند مبارزه با ملخ های بومی در اکثر استانها مشاهده نمی‌شود و می‌توان گفت به اواخر مبارزه با ملخ های بومی در کشور نزدیک شده ایم.
وی در ادامه افزود: ملخ های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر هستند. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که در بعضی سال ها دسته های ملخ های بومی از جمله مراکشی از سمت کشور ترکمنستان وارد مناطق مرزی ایران می شد و در سال جاری نیز عملیات ردیابی در مناطق مرزی استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان با کشور ترکمنستان درحال انجام است تا درصورت ورود دسته های پروازی ملخ های بومی از جمله ایتالیایی و مراکشی به کشور، عملیات کنترل در همان مناطق مرزی انجام شود.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: باتوجه به خشک بودن پوشش گیاهی و انجام مراحل تخم ریزی ملخ های مراکشی و ایتالیایی در ماه‌های گذشته، بارندگی اخیر و وجود سیل در برخی از استان ها نمی‌تواند نسل دیگری از ملخ ها را ایجاد کند زیرا اکثر ملخ های بومی تک نسل بوده و بعد از تخم ریزی از بین می روند و ممکن است برخی ملخ های بومی به صورت پراکنده در باغات و زراعات سبز دیده شوند اما خطر زیادی نخواهند داشت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین