تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
plusresetminus
حزب الله:پس از دو روز مذاکره فشرده، تنها نتیجه‌ای که دیدار هیات عالی‌رتبه سیاسی افغانستان با گروه طالبان در پی داشت، امید به ادامه مذاکرات دو طرف در آینده نزدیک است. گفت‌وگوهای دو روزه قطر با حضور هیئت جدیدی از سیاستمداران افغان به رهبری دکتر عبدالله از روز شنبه در دوحه آغاز شد و یکشنبه‌شب با برگزاری یک نشست خبری به کار خود پایان داد. برآیند مهم این نشست تاکید بر ادامه گفت‌وگوها میان دو طرف بود.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۷۹۸
نشست بین افغانی دوحه هیچ نتیجه روشنی نداشت/ توافق برای ادامه مذاکره
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گزارش داد، هیات‌های نمایندگی دولت افغانستان و طالبان بیانیه مشترکی را منتشر و تصریح کردند که مجددا نشستی را خواهند داشت و دستورالعملهایی برای تسریع در روند مذاکرات صلحشان صادر کرده‌اند.
پس از پایان مذاکرات، روسای دو هیئت حوالی ساعت ۱۰ شب نشستی خبری در محل مذاکرات برپا کردند. در این نشست، نخست دکتر عبدالله سخنرانی کرد و از نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف در مورد جنگ افغانستان سخن گفت. عبدالله اظهار داشت که در این نشست مواضع دو طرف کاملا واضح و آشکار شده و قرار است این مذاکرات همچنان تداوم داشته باشد. دکتر عبدالله همچنین وعده داد که در هفته‌های آینده گفت‌وگوهای دو طرف بار دیگر آغاز خواهد شد.
پس از دکتر عبدالله، ملا عبدالغنی برادر، رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان، نیز صحبت کوتاهی داشت. او نیز بر حل مشکل افغانستان از راه گفت‌وگو و مذاکره تاکید کرد و گفت هرچند طالبان در این اواخر مناطق زیادی از افغانستان را به تصرف درآورده‌ است، با این حال باور دارد که مشکل افغانستان باید از راه مذاکره حل شود.
نتیجه مذاکرات دو روزه دوحه، انتشار بیانیه شش ماده‌ای دو طرف بود. در این بیانیه آمده است که هر دو طرف متعهد شده‌اند تا رسیدن به چنین توافقی در سطح عالی در مذاکرات شرکت کنند و به منظور رسیدن به این هدف در آینده چنین نشست‌هایی را ادامه دهند.
به گزارش الجزیره، در این بیانیه تصریح شد: ما برای ارائه کمکهای انساندوستانه در سراسر افغانستان تلاش خواهیم کرد.
همچنین به گزارش اسپوتنیک، در ادامه این بیانیه که بعد از دو روز مذاکرات در قطر صادر شده آمده است، هیاتهای نمایندگان دولت افغانستان و جنبش طالبان توافق کرده‌اند تا اجازه به دسترسی ایمن مردم به واکسن در سراسر افغانستان را داده و امنیت کارکنان حوزه پزشکی که تزریق واکسن انجام می‌دهند را تضمین کنند.
در این بیانیه که از سوی عبدالله عبدالله، رئیس هیات کابل و همچنین رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی قرائت شد، آمده است: طرفها توافق کردند به خاطر همه گیری کووید-۱۹، همه تدابیر لازم برای تضمین امنیت پرسنل اجرا کننده واکسیناسیون اتخاذ شود و همچنین نقل و انتقال مناسب کپسولهای اکسیژن و دیگر تجهیزات لازم برای درمان افراد آلوده به کروناویروس تضمین شود.
هیاتهای طالبان و دولت افغانستان نتوانستند بر سر یک آتش بس یا آزاد سازی زندانی‌ها در جریان دو روز مذاکرات در پایتخت قطر توافق کنند.
بر اساس بیانیه مشترک، شرکت کنندگان در مذاکرات بین افغانی در شهر دوحه توافق کردند مذاکرات سطح بالا را ادامه دهند و فرآیند صلح را برای غلبه بر وضعیت فعلی در افغانستان تسریع کنند.
دو طرف گفتند زیرساختهای غیرنظامی نباید آسیب ببینند. آنها همچنین بر سر لزوم اجتناب از تلفات غیرنظامی و تضمین تحویل کمکهای انساندوستانه به همه مناطق کشور توافق کردند.
این هیاتهای مذاکره کننده به گفته محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پایتخت قطر، نتوانستند بر سر یک آتش بس برای مناسبت عید قربان و یا بر سر آزاد کردن اعضای زندانی طالبان توافق کنند.
اخیرا رسانه‌های عربی گزارش‌هایی درخصوص گمانه زنی‌ها درباره آتش بس احتمالی به مناسبت عید قربان و آزاد کردن ۷۰۰۰ تن از شبه نظامیان طالبان منتشر کردند.
نعیم در توئیتی نوشت: بر اساس برخی گزارشهای رسانه‌ای، در جریان نشست سطح بالای دو روزه بین افغانی در شهر دوحه بر سر یک آتش بس چند روزه یا آزاد کردن برخی زندانی‌ها توافق شده است اما این اطلاعات با واقعیت مطابق نیست. چنین توافقی به دست نیامده است.
به نظر می‌رسد که دو طرف گفت‌وگو یک‌ بار دیگر دست خالی از این مذاکرات بیرون آمده‌اند. هرچند هیچ خبری از موضوع دو روز گفت‌وگو به بیرون درز نکرده است، اما اگر بیانیه شش ماده‌ای را برایند این نشست در نظر بگیریم، حرفی جدی میان دو طرف ردوبدل نشده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین