تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
plusresetminus
حزب الله: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه گذاری رقابتی به نفع پیام‌رسان‌های داخلی، مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، گفت: هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۷۹۷
آذری‌جهرمی: هزار میلیارد تومان خدمات رایگان به مردم داده‌ایم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه ۲۸ تیر مجلس شورای اسلامی بررسی سوال مقتدایی نماینده اصفهان از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
این سوال در مورد علت عدم تشریح و شفاف سازی در خصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی (قبل از فیلتر شدن این پیام‌رسان) با وجود استقرار CDN های تلگرام در کشور بود.
در ابتدای جلسه آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: ۲۰ مرداد ماه سال ۹۵ در دولت یازدهم سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. مطابق بند ۶ این سند که در مورد تعریف مدل شبکه ملی اطلاعات است تاکید شده است که تعرفه گذاری برای شبکه‌های اجتماعی خارجی به گونه‌ای باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.
وی ادامه داد: بر اساس سیاست گذاری شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب می‌کند که اپراتورهای مخابراتی در مهلت زمانی یک ماهه اقدامات خود را برای اینکه بتوانند محاسبات شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را به صورت مجزا انجام دهند، به عمل آورد.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: دو ماه بعد کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می‌کند بر اساس سیاست گذاری‌های شورای عالی فضای مجازی اپراتورها باید نرخ ترافیک داخلی را حداکثر نصف قیمت بین الملل در نظر بگیرند. یک ماه بعد در ابتدای سال ۹۶ برخی اپراتورها به استناد این مصوبه و بر اساس اینکه برخی از ترافیک پیام‌رسان های خارجی در داخل کشور نگهداری و ارائه می‌شد، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان های خارجی ارائه کردند و تبلیغات آن در سطح شهر نصب گردید این اقدام موجب ورود دادستانی کل کشور و تذکر جدی به این اپراتورها شد و تبلیغات محیطی اپراتورها جمع آوری شد. به ما نیز یادآوری کردند که سیاست شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان های داخلی است نه خارجی.
آذری جهرمی تصریح کرد: خرداد ماه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی در سند ساماندهی پیام‌رسان های اجتماعی ذکر کرد که تذکر دادستانی دقیق است و ضرورت مزیت بخشی رقابتی برای پیام‌رسان های داخلی نسبت به پیام‌رسان های خارجی است.
آذری جهرمی: شورای عالی فضای مجازی و مجلس بر تعرفه گذاری رقابتی به نفع پیام‌رسان های داخلی تاکید دارند
وی ادامه داد: در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است تصریح شده است که تعرفه گذاری رقابتی امری ضروری است البته مجلس نیز سابقه ورود به این موضوع را دارد در بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس مزیت رقابتی بودن را برای پیام‌رسان های داخلی مورد تاکید قرار داد. در اولین جلسه‌ای که بنده خدمت مجلس انقلابی رسیدم و گزارش کاری جهت هماهنگی ارائه کردم در جمع بندی جلسه، قالیباف نکاتی را در این خصوص اعلام کرد.
وزیر ارتباطات در ادامه صوت اظهارات قالیباف رئیس مجلس در آن جلسه را در صحن علنی پخش کرد.
آذری جهرمی اظهار کرد: جمع بندی آن جلسه این بود که تعرفه گذاری برای حمایت از پیام‌رسان های داخلی به گونه‌ای انجام شود که از پیام‌رسان های داخلی و ملی حمایت شود.
وی با اشاره به طرح جدید مجلس برای مدیریت فضای مجازی گفت: در این طرح نیز تاکید شده است که باید از پیام‌رسان های داخلی حمایت‌های جدی صورت گیرد لذا در صورت استقرار سرورهای پیام‌رسان های خارجی، این خدمات شامل، خدمات نیم بها و سوبسید نمی‌شود.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در سال ۹۶ وقتی اپراتورها در ایران مستقر شدند بخش اعظم هزینه‌هایشان برای خرید تجهیزات، اجاره مکان برای دکل‌ها و سایت‌ها، نیروی انسانی و استهلاک بود. بخش کوچکی از این هزینه‌ها مربوط به پهنای باند اینترنت است.
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نشده است، اظهار کرد: وزارت ارتباطات در حوزه حق الناس فعال است، ارزش افزوده‌ها و ستاره مربع‌ها دست در جیب مردم می‌کردند که ما محکم مقابل آنها ایستادیم و تا ریال آخر پول مردم را برگرداندیم. برخی حوزه‌ها نیز در اختیار ما نبود که از سران سه قوه خواستیم اختیار به ما بدهند، ندادند و گفتند طبق روال قانونی بررسی شود، پرونده را به دستگاه قضایی دادیم و طبق روال قانونی در حال بررسی است.
آذری جهرمی: هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم
وی با تاکید بر اینکه بیش از هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم، گفت: همه این اقدامات از وظایف ما بوده است.
در ادامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان گفت: توقع ما این بود وقتی مسئولیت را بر عهده گرفتید به جای دفاع از پیام‌رسان های خارجی از حریم ملت دفاع کنید تلگرام حریم ملت را حفظ نکرد، شما شفاف سازی نکردید لاپوشانی کردید و اطلاعات مردم را در اختیار پیام‌رسان های خارجی قرار دادید.
وی با بیان اینکه صدها هزار میلیارد تومان از اموال مردم از جیب آنها خارج شده است، گفت: ما از وزیر و دولت توقع داریم نسبت به مردم رافت داشته باشند. شما در پیشگاه مردم حرف‌هایی زدید که بخش‌هایی از آنها واقعی نیست در روزهای آخر وزارت از مردم عذرخواهی کنید و اموال ملت را به آنها پس دهید، ما با شما با رافت برخورد خواهیم کرد.
در ادامه آذری جهرمی گفت: وزارت ارتباطات از ابتدا دنبال شفاف سازی بود در راستای مقابله با قاچاق پروژه ریجستری را اجرا کرد و لیست کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند را منتشر نمود. این در حالی است که برخی هنوز این ارز را در نهان خانه‌های خود نگهداری می‌کنند.
وی خطاب به مقتدایی گفت: از مردم بپرسید آیا با تصمیماتی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی گرفته شده موافق هستند یا مخالف اگر در مورد منافع مردم صحبت می‌کنید باید پاسخ آنها را بدانیم. من قوانین را برای شما قرائت کردم، قانون مسئولیت برخورد را بر عهده بنده نگذاشته است، دستگاهی که باید برخورد کند این کار را انجام داده است.
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه نمی‌خواستم در مورد تلگرام صحبت کنم به دلیل اینکه معتقدم برخی از فرصت‌های کشور در آینده می سوزد گفت: به دلیل سوال شما ناچار به پاسخگویی هستم.
وی ادامه داد: تلگرام در مرداد سال ۹۶ با نظر دادستان کل وقت کشور، رئیسی در کارگروه تعیین مصادیق مورد مذاکره قرار گرفت، بنابر مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ مجوز استقرار گرفت. کل سرورهای تلگرام که در ایران مستقر شده است ۷۰ سرور می‌باشد.
آذری جهرمی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات کل وزارتخانه را به تلگرام واگذار کرده است، گفت: تلگرام با این همه امکانات ۷۰ سرور در ایران داشته وزارت ارتباطات ریالی برای این سرورها پرداخت نکرد. قیمت این سرورها ۲ هزار دلار بود. مجموعاً دارایی تلگرام برای خدمت رسانی به مردم ایران حدود ۱۴۰ هزار دلار بوده که با قیمت دلار سال ۹۶ مجموعاً ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است. مجموعه پهنای باند متصل آن ۳۲۰ گیگابیت بر ثانیه بوده که در پیک ۱۸۰ گیگابیت در ثانیه مصرف کرده است. این تفاهم باعث شد ما برای خرید ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه پول ندهیم و ارز مصرف نکنیم. این ۱۸۰ گیگابیت ماهانه ۳۰۰ هزار یورو ارزش داشته است. ۹ ماه CDN در ایران روشن بود که حدود ۲.۷ میلیون یورو ارزش داشت. شرکت ارتباطات زیرساخت از این طریق در پرداخت بهای اینترنت به خارجی‌ها صرفه جویی کرد. با قیمت یورو در آن روز حدود ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته است.
مقتدایی: وزارت ارتباطات هزاران میلیارد تومان به جیب زده است
وی با اشاره به اظهارات مقتدایی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات از این طریق هزاران میلیارد تومان به جیب زده است، گفت: اولاً این پول مربوط به بیت المال و دولت است ثانیاً کل هزینه فروش اینترنت شرکت زیرساخت در ماه کمتر از ۸۰ میلیارد تومان است.
آذری جهرمی اظهار داشت: حاکمیت در مقطعی دستور داده بود که اقدامی انجام شود ما هم انجام دادیم، منفعت مالی مطرح نبود. گزارشات آن نیز موجود است بیش از ۷۰ درصد درخواست‌هایی که جمع بندی شده و به تلگرام ارسال شده بود در ۵ مصداق مسدود گردید. این همان چیزی است که شما در طرح ساماندهی به دنبال آن هستید. به دلایلی تلگرام مسائل امنیتی را محدود نکرد، دستگاه‌های امنیتی نیز به قوه قضاییه شکایت کردند و تلگرام در روالی مسدود شد.
وی با تاکید بر اینکه ما قراردادی با تلگرام نداشته‌ایم، گفت: با تلگرام تفاهمی داشتیم، تلگرام یک زمانی با ایران قرارداد بست اقداماتی انجام داد اما زمانی بنا بر تشخیص دستگاه‌های امنیتی عمل نکرد و مسدود شد.
آذری جهرمی خطاب به مقتدایی گفت: آیا منفعتی دارید که به مردم بگویید مسئولان صبح تا شب جیب شما را خالی می‌کنند؟
در ادامه مقتدایی اظهار داشت: برای خود متاسفم که برخی عددها و رقم‌هایی که شما گفتید اشتباه است، این عددها و رقم‌ها را چک کردم، نمونه اش همین رقم ۱۴۰ هزار دلار اشتباه بود. کجا سرور ۲ هزار دلاری وجود دارد.
نماینده اصفهان ادامه داد:چون فرصتم محدود است نمی‌توانم تمام مطالب را با دقت بیان کنم در شورای عالی فضای مجازی گزارش داده و درخواست کردم که CDN تلگرام به داخل منتقل شود از شورای عالی فضای مجازی نیز مجوز گرفتم. CDN در شرکت زیرساخت مستقر شد و آن زمان باید بهای ۵۰ درصدی از مردم گرفته می‌شد اما ۱۰۰ درصدی گرفته شد.
وی با بیان اینکه بنده به دنبال این نیستم که مدیران را ناکارآمد معرفی کنم، گفت به ملت ایران می گویم اگر وزیری کوتاهی کرد مجلس یازدهم با قاطعیت ولو در آخرین ثانیه‌های عمر دولت نظارت خواهد کرد و پای کار می‌ایستد.
وی در ادامه در خصوص روند بررسی این سوال گفت: مکاتباتی در این خصوص با وزارت ارتباطات انجام دادیم که پاسخ ندادند از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کردیم این موضوع را بررسی کنند به آنها نیز پاسخ داده نشد.
مقتدایی گفت: رئیس جمهور با نمایندگان صحبت نمی‌کند. آقای جهرمی شما وزیر ایران اسلامی هستید چرا حقوق ملت را نادیده می‌گیرید ما به دنبال احقاق حقوق ملت هستیم.
وی اظهار داشت: در تلگرام پول اضافه گرفتید، در برجام وعده‌ها عملی نشد و امروز تامین آب مردم دچار مشکل شده، عذرخواهی کنید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: وزیر شما در مجلس به من خلاف می‌گوید. رئیس جمهور اعلام کرده طبق اصل ۶۰ قانون اساسی مجلس مقصر وضع موجود است، سوال این است اگر واقعاً اینگونه است شما یک جلسه به مجلس می‌آمدید و با نمایندگان صحبت می‌کردید. تقنین و نظارت بر عهده مجلس است.
وی در پایان از کمیسیون اصل ۹۰ خواست به بررسی این پرونده ورود کند.
مقتدایی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و سوال را به رای نمایندگان مجلس گذاشت نمایندگان نیز با ۶۳ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس به آذری جهرمی کارت زرد دادند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین