کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقد و بررسی قوانین جدید فیفا/ فوتبال «اتو کشیده» می‌شود؟

ایسنا , 27 تير 1400 ساعت 14:43

حزب الله:
یک کارشناس فوتبال برخی از قوانین جدید فیفا را که قرار است به صورت آزمایشی اجرا شود، مفید ارزیابی کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، فدراسیون جهانی فوتبال به دنبال ایجاد تغییراتی است که باعث افزایش جذابیت و بهبود فوتبال می شود. فیفا در نظر دارد ۴ قانون این رشته را دستخوش تغییراتی قرار دهد و برای شروع تورنمنتی دوستانه با حضور چهار تیم لایپزیش، آیندهوون، آلکمار و کلاب بروخه برگزار می شود.
محمد نصرتی، کارشناس فوتبال و بازیکن سابق تیم ملی در گفت و گو با ایسنا، درباره برنامه جدید فیفا برای ایجاد تغییرات در نحوه برگزاری و اجرای فوتبال گفت: به طور ذاتی انسان در برابر تغییرات واکنش نشان می دهد. وقتی به کاری که به طور روزمه انجام می دهیم، عادت کنیم، ترک آن موجب مرض می‌شود. در برخی موارد تغییرات باعث بروز برخی مشکلات شده اما وقتی به آن عادت می‌کینم، می بینیم شرایط بهتر شده و اتفاقا تغییرات مثبت هم بوده است. باید قوانین جدید فیفا اجرا شود تا یک ارزیابی از وضعیت برگزاری فوتبال داشته باشیم.
این کارشناس فوتبال درباره طرح فیفا برای انجام تعویض های نامحدود گفت: برخی از کشورها به علت قرار گرفتن در مناطق گرم امکان برگزاری مسابقه با ۱۱ بازیکن ثابت و سه بازیکن تعویضی را ندارند. این مساله به نفع این قبیل کشورها خواهد شد. شاید فیفا در نظر دارد با انجام تعویض های نامحدود جلوی خستگی بازیکنان را بگیرد و از اتفاقاتی مانند آنچه برای اریکسن در یورو ۲۰۲۰ رخ داد جلوگیری شود. این اتفاق در فوتسال رخ می دهد و بازیکنان در وقفه‌های گوناگونی به استراحت می پردازند.
وی در واکنش به این سوال که همین الان برخی منتقدان معتقدند که افزایش تعداد تعویض ها از سه به پنج به نفع تیم های ضعیف شده و آن ها می توانند با تقسیم انرژی تیم های قدرتمند و بازیکنان فوق ستاره را کنترل کنند گفت: من هم با این موضوع موافق هستم. شاید قانون جدید دیگر فیفا یعنی پنج دقیقه تعلیق بازیکن در صورت دریافت کارت زرد برای همین مشکل است. وقتی بازیکنی با خطای خشن خود تعلیق شود، تیمش زیر فشار می رود و هر دفعه دست به این کار نمی زند. در حال حاضر تیم های شعف برای مهار یک سری بازیکنان شاخص مانند مسی دست به خطا می زنند فکر می کنم این قوانین مکمل هم هستند.
نصرتی همچنین درباره زدن ضربات اوت با پا به جای دست تصریح کرد: من با این قانون موافق هستم. وقتی فوتبال با پا انجام می شود، چه معنی دارد که ضربات اوت را با دست پرتاب کنیم؟ این قانون قشنگ است و به فوتبال کمک می کند.
وی درباره اینکه زدن اوت در ایران با پا مانند پرتاب اوت های بلند با دست است و هر توپی از هر نقطه زمین راهی محوطه جریمه خواهد شد گفت: چرا راه دور برویم. در همین لیگ دسته یک تیمی داشتیم که از هر نقطه زمین توپ را با دست به داخل محوطه جریمه ارسال می‌کرد. پس تاکتیک های فوتبال به چه دردی می‌خورد؟ من با این قانون به طور صد درصد موافق هستم.
بازیکن سابق تیم ملی در واکنش به کاهش زمان هر نیمه از ۴۵ به ۳۰ دقیقه مفید گفت: این قانون مانند فوتسال است. به نظرم این قانون هم خوب است. در لیگ یک و لیگ های پایین تر به حدی زمان بازی تلف می شود که نمی توان فوتبال بازی کرد. تیم های ضعیف از این موضوع استفاده می کنند.
نصرتی درباره اینکه شاید این قانون به نفع کشورهای اروپایی باشد که تقریبا زمان تلف شده اندکی دارند گفت: حال آدم از فوتبالی که در لیگ های پایین برگزار می شود، به هم می خورد. من فکر می کنم این قانون هم خوب است.
او در واکنش به اینکه به نظر می رسد با کنار گذاشتن تعصب و نگاه کارشناسی به تغییرات جدید، به نظر می رسد فیفا گام در راه درست گذاشته است گفت: در ابتدا درباره VAR هم چنین رویکردی بود که نباید اجرا شود اما الان همه طرفدار آن هستند. درباره دو تا از این قوانین بحث اوت و وقت‌های تلف شده موافق هستم و به نظرم فوق‌العاده است. به نظرم تعویض های نامحدود را نمی‌توان اجرایی کرد چرا که هارمونی تیم را به هم می‌ریزد. از طرفی قانون هر کارت زرد، پنج دقیقه تعلیق خوب است و خشونت را کم می‌کند. در این صورت هر تیمی نمی‌تواند به هر طریق ممکن نتیجه بگیرد و فوتبال به سمت بازی جوانمردانه می رود.
نصرتی تاکید کرد: مساله ای هم مربوط به برخوردها در طول مسابقه است. اگر فوتبال را مانند یک زندگی با اتفاقات خوش و درگیری های مختلف بدانیم، شاید برخی با این تغییرات موافق نباشند چرا که فوتبال تقریبا اتو کشیده خواهد شد. باید این تورنمنت برگزار شود و بعد از آن به ارزیابی این موضوع پرداخت.
به گزارش ایسنا، تغییرات جدیدی که قرار است در تورنمنت چهارجانبه با حضور چهار تیم لایپزیش، آیندهوون، آلکمار و کلاب بروخه آزمایش شود به این شرح است:
۱- زمان بازی به دو وقت ۳۰ دقیقه ای مفید تغییر خواهد کرد.
۲- پرتاب اوت به جای دست با پا انجام خواهد شد.
۳-بازیکن دارای کارت زرد به مدت پنج دقیقه از بازی بیرون خواهد ماند.
۴- تعویض نامحدود خواهد بود.


کد مطلب: 258732

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258732/نقد-بررسی-قوانین-جدید-فیفا-فوتبال-اتو-کشیده-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com