تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
plusresetminus
حزب الله: فریدون بدره‌ای در ۸۵ سالگی از دنیا رفت.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۷۱۷
فریدون بدره‌ای درگذشت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر نشر اساطیر، با تایید خبر درگذشت این نویسنده و مترجم پیشکسوت ب گفت: حدود ساعت پنج صبح امروز یکی از دوستان این خبر ناراحت‌کننده را به من داد. او دیشب (شنبه، ۲۶ تیرماه) در آمریکا از دنیا رفته است.
«فریدون بدره‌ای» متولد ۱۹ دی ۱۳۱۵ در کرمانشاه، نخستین مدیرکل کتابخانه ملی ایران پس از انقلاب است که از ۵ فروردین ۱۳۵۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ این نهاد فرهنگی را اداره کرد.
او دارای دکتری زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ و فوق‌لیسانس کتابداری از همین دانشگاه در سال ۱۳۵۱ بود.
بدره‌ای استاد پاره‌وقت گروه زبان‌شناسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، معاون کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، پژوهشگر فرهنگستان زبان و بعدها مدیر پژوهشکده واژه‌های فارسی و با حفظ سمت، سرپرست کتابخانه فرهنگستان زبان ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ و نایب‌رییس انجمن کتابداری ایران از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۳ بود.

اولین اثر او که مجموعه ۹ داستان بود، با نام «ناشناخته» در سال ۱۳۳۳ منتشر شد. از جمله آثار این نویسنده می‌توان به «واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران»، «واژه‌نامه بسامدی داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی»، «کورش کبیر در قرآن مجید و عهد عتیق» و «بین انقلاب و دولت: مسیر تشکیل دولت فاطمی قاضی نعمان و توجیه مشروعیت حکومت فاطمی» اشاره کرد.
بدره‌ای همچنین آثار بسیاری را ترجمه کرده است: «سرآغازهای علم در غرب» از دیدید سی. لیندبرگ، «فرقه اسماعیلیه» از مارشال گودوین سیمز هاجسن، «طب اسلامی» اثر مانفرد اولمان، «بزرگان فلسفه» از  هنری توماس، «سفرنامه جکسن: ایران در گذشته و حال» نوشته آبراهام والنتاین ویلیامز جکسون،  «افسانه‌های حشاشین، یا، اسطوره‌های فدائیان اسماعیلی» از فرهاد دفتری، «مارتین لوتر، اصلاح‌گر کلیسا» اثر هری امرسن فازدیک، «مختصری در تاریخ اسماعیلیه: سنت‌های یک جماعت مسلمان» از  فرهاد دفتری، تاریخ و اندیشه‌های اسماعیلی در سده‌های میانه» نوشته فرهاد دفتری، «ساخت رمان» از ادوین میور، «تاریخ و عقاید اسماعیلیه» از فرهاد دفتری، «واژه‌های دخیل در قرآن مجید» نوشته آرتور جفری، «مفاهیم اخلاقی - دینی در قرآن مجید» از توشی هیکو ایزوتسو، «تحلیلی از هزار و یک شب» از رابرت ایروین، «سلسله‌های اسلامی جدید، راهنمای گاهشماری و تبارشناسی» نوشته کلیفورد ادموند باسورث، «آشیانه عقاب: قلعه‌های اسماعیلی در ایران و سوریه» از پیتر ویلی، «عدالت و ذکر: درآمدی بر مقام معنوی امام علی (ع)»، «اسماعیلیه و ایران: مجموعه مقالات»، «آیین شهریاری در شرق» از سموئیل کندی ادی، «حضور ایرانیان در جهان اسلام» اثر ریچارد هوانسیان و جورج صباغ، «جامعه مدنی در جهان اسلام: چشم‌اندازهای معاصر» از امین ساجو، «پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی، تاریخ فاطمیان و منابع آن» از پل ارنست واکر، «من بادم و تو آتش: درباره زندگی و آثار مولانا» از آنه ماری شیمل، «اندیشه غربی و گفتگوی تمدن‌ها: مجموعه سخنرانی‌های همایش ۲۹–۲۰ اکتبر ۱۹۷۷»، «نخستین اندیشه‌های شیعی تعالیم امام محمد باقر (ع)» از ارزینا لالانی، «بقای بعد از مغول، نزاری قهستانی و تداوم سنت اسماعیلی در ایران» از نادیا ابوجمال، «غزالی و اسماعیلیان، مشاجره بر سر عقل و مرجعیت در اسلام سده‌های میانه» اثر فاروق متها، «خاطرات یک مأموریت، سیره دانشمند، سیاستمدار و شاعر اسماعیلی موید فی الدین شیرازی» اثر ورنا کلم، «سنت و فرهنگ، مجموعه مقالات» ذبیح‌الله صفا و «تاریخ تمدن، اصلاح دینی» اثر ویلیام جیمز دورانت، آریل دورانت.

البته خبر درگذشت فریدون بدره‌ای چند ساعتی بود که بدون منبع مشخصی در صفحه‌های مجازی ناشران و کتاب‌فروشان و افراد مختلف می‌گشت تا به رسانه‌های رسمی هم رسید. ایسنا چند ساعتی با افراد مختلف در حوزه نشر و کتاب در ارتباط بود تا از صحت و سقم خبر مطمئن شود اما حتی افرادی که خبر را در صفحه‌های مجموعه‌های تحت مدیریت خودشان هم منتشر کرده بودند منبع موثقی برای آن نداشتند و ارجاع‌شان به همان مطالب منتشرشده در فضای مجازی بود. این در حالی است که حتی رسانه‌های رسمی هم پیش‌تر اخبار اشتباهی را درباره درگذشت افراد مشهور منتشر کرده‌اند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین