کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح ۴ بندی چین درباره سوریه

ایسنا , 27 تير 1400 ساعت 12:08

وزیر خارجه چین در سفر خود به دمشق و دیدار با همتای سوری‌اش ابتکار عمل چهار بندی را درباره سوریه ارائه کرد.


وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در دمشق اظهار کرد: کلید حل جامع مساله سوریه اجرای اصل "رهبری و حاکمیت سوریه" است که شورای امنیت آن را وضع کرده و همه طرف‌های مسؤول باید گام‌های ملموسی را برای پیشبرد موثر روند سازش فراگیر در مساله سوریه بردارند.
وانگ یی در ادامه گفت: چین پیشنهادی چهار بندی در این زمینه دارد.
به گفته وزیر خارجه چین، بند اول این پیشنهاد احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است و چین خواستار آن است انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شده و توهم تغییر حاکمیت رها شده و اجازه داده شود مردم سوریه به صورت مستقل آینده و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.
او افزود: چین با قدرت از سوریه در زمینه کشف مسیر توسعه ویژه خود و حفظ وحدت و عزت ملی حمایت می‌کند.
وانگ یی افزود: بند دوم پیشنهاد ما در اولویت قرار دادن رفاه مردم سوریه و تسریع در روند بازسازی‌ها است. چین بر این باور است که راه اصلی حل بحران انسانی در سوریه، لغو تمامی تحریم‌های یک جانبه و محاصره اقتصادی از سوریه است.
وزیر خارجه چین گفت: باید با رعایت اصل حاکمیت ملی سوریه و با رایزنی با دولت سوریه، کمک‌های بین‌المللی برای این کشور فراهم شده، کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته و شفافیت در عملیات نجاتی که از طریق مرزها انجام می‌شوند، بیشتر شده و از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه حفاظت شود.
او درباره بند سوم پیشنهاد چین نیز شرح داد: باید از موضعگیری قاطعانه درباره مبارزه با تروریسم به شکل موثری حمایت شود. چین بر لزوم مبارزه با تشکل‌های تروریستی که نامشان در لیست شورای امنیت آمده تاکید دارد و استانداردهای دوگانه باید کنار گذاشته شوند. همچنین بایدر به نقش پیشگام دولت سوریه در مبارزه با تروریسم در خاکش احترام گذاشته شده و با تمامی طرح‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم به جدایی‌های نژادی تحریک می‌کنند، مقابله شده و فداکاری‌ها و مشارکت‌های سوریه در مبارزه با تروریسم تایید شوند.
وانگ یی افزود: چین از موضعگیری سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد و با سوریه همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه را تقویت خواهد کرد.
وزیر خارجه چین درباره بند چهارم پیشنهاد یاد شده نیز گفت: باید از یک راه‌حل سیاسی جامع و سازشی برای مساله سوریه حمایت شود، چین خواستار حل سیاسی مساله سوریه با هدایت سوری‌ها و کنار زدن اختلاف‌نظرها میان گروه‌های سوری از طریق گفتگو و رایزنی و نیز پشتیبانی از یک اصل سیاسی قوی برای تحقق ثبات، توسعه و شکوفایی در بلند مدت برای سوریه است.
او افزود: جامعه جهانی نیز باید در این زمینه کمک‌های سازنده‌ای به سوریه داشته و از نقش‌آفرینی سازمان ملل در این زمینه به عنوان کانال اصلی میانجیگری حمایت کند.
مقداد نیز در این دیدار گفت: سوریه با پیشنهاد چین موافق بوده و به دنبال پیشبرد و تقویت هماهنگی‌ها با چین در این زمینه است.
وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه چین عضو مهمی در جامعه جهانی است و همواره در صف عدالت ایستاده، ابراز امیدواری کرد که این کشور در حل مساله سوریه و سایر موضوعات بین‌المللی نقش بزرگتری ایفا کند.


کد مطلب: 258703

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258703/طرح-۴-بندی-چین-درباره-سوریه

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com