کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در مجلس قرائت شد

گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر

ایسنا , 27 تير 1400 ساعت 10:12

حزب الله:
گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد خاموشی های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور قرائت شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی در جلسه علنی امروز( یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره خاموشی های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور را در اجرای تبصره(۱) ماده(۴۵) آیین نامه داخلی مجلس قرائت کرد که بر اساس آن میزان بارش ها نسبت به سال آبی گذشته ۵۲ درصد کاهش یافته و در این شرایط بیش از هر زمانی نگرانی ها نسبت به قطعی برق بیشتر شده و باید وزارت نیرو مدیریت صحیحی در نظر می گرفت.
طبق این گزارش، سالانه مصرف برق در اوج بار ۳/۵ درصد افزایش داشته که امسال این میزان با افزایش ۱۴ درصدی مواجه بوده است لذا باید در صورت تداوم رشد بار، تمهیداتی جهت تامین نیاز برق در سال های آتی برای تکمیل ظرفیت نیروگاه ها اندیشیده شود.
علاوه بر این در این گزارش آمده است که صنعت برق بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان به نیروگاه های بخش خصوصی، بانک و پیمانکاران بدهی داشته از طرف دیگر وزارت نیرو نیز برای مابه التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده برق بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.
در این گزارش ضمن اشاره به علل خاموشی ها به ارائه راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت برای رفع مشکل قطعی برق پرداخته که از جمله آن می توان به الزام استانداران به تعطیلی ادارات شهرهای کمتر از ۵۰ درجه، تعطیلی ادارات در روز پنج شنبه تا پایان شهریور، الزام صنایع دارای مولد برق برای تولید برق با حداکثر توان، اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور، تسهیل سرمایه گذاری، افزایش مدت قرارداد خرید تضمینی برق، تامین منابع مالی برای توسعه صنعت برق و تسهیل استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه اشاره کرد.
کمیسیون انرژی در جمع بندی، طرحی با ۱۶ ماده جهت توسعه صنعت برق را ارئه کرد که در آن پیش بینی شده وزارت نیرو با اجرای طرح های بهینه‌ سازی مصرف برق، سالانه حداقل یک درصد مصرف برق کشور را کاهش دهد.


کد مطلب: 258673

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258673/گزارش-کمیسیون-انرژی-درباره-خاموشی-های-اخیر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com