تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
plusresetminus
حزب الله: بررسی مدت زمان برگزاری لیگ برتر ایران در قیاس با لیگ‌های برتر اروپا حاکی از طولانی شدن مسابقات باشگاهی در ایران و خستگی بیش از حد پرسپولیس و سپس سه تیم استقلال، فولاد و تراکتور است.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۶۶۰
بررسی یک ادعا/ برنامه‌ریزی لیگ برتر اشتباه بود؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، لیگ برتر فوتبال ایران به آخرین روزهای خود در بیستمین دوره این مسابقات نزدیک می شود. تنها ۱۲ روز به اتمام این مسابقات باقی مانده و یکی از دو تیم پرسپولیس یا سپاهان با توجه به اختلاف امتیازی با استقلال می توانند جام را بالای سر ببرند.
شیوع ویروس کرونا از سال گذشته و فشردگی مسابقات بین لیگ نوزدهم و بیستم باعث فرسودگی و خستگی بیش از حد بازیکنان شده و آن ها بیشتر از هر زمان دیگری تحت فشار هستند ولی این شرایط برای همه کشورهای جهان یکسان است.
با این حال لیگ برتر ایران برخلاف لیگ های اروپایی همچنان در جریان است؛ موضوعی که انتقاد یحیی گل محمدی را به دنبال داشته است. او بعد از شکست تیمش مقابل استقلال در جام حذفی، به انتقاد از متولیان لیگ برتر پرداخت و گفت: "ما امسال مسیر خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم. ۱۴ ماه است که تمرین می کنیم و مسابقه می‌دهیم. متاسفانه این برنامه‌ریزی به شکلی است که تیم های اروپایی لیگ خود را تمام کردند، یورو برگزار شده و در حال استراحت هستند اما لیگ ما همچنان ادامه دارد و وارد ماه پانزدهم می‌شویم. این برای ما که لیگ قهرمانان را هم داشتیم، سخت است."
پرسپولیس بیش از هر تیم دیگری تحت فشار بوده و از فصل گذشته تا به حال بیش از هر تیمی در ایران در مسابقات شرکت کرده است. علت اصلی این اتفاق، حضور سرخپوشان در فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا بود که باعث ادامه تمرینات شاگردان گل محمدی در فاصله بین لیگ نوزدهم تا بیستم شد.
انتقاد گل‌محمدی از برنامه ریزی لیگ برتر تا چه حد درست است؟
برای بررسی این موضوع به سراغ تقویم لیگ برتر ایران و پنج لیگ برتر اروپا رفتیم. در حالی برگزاری ۳۰ هفته از لیگ برتر خلیج فارس ۸ ماه و ۲۳ روز به طول خواهد انجامید که انگلیس، اسپانیا و ایتالیا لیگ ۲۰ تیمی و آلمان لیگ ۱۸ تیمی خود را در حدود ۸ ماه و ۱۰ روز برگزار کردند. فقط فرانسه لیگ یک خود را که شامل ۲۰ تیم است در ۱۰ ماه و یک روز برگزار کرده است.
لیگ برتر ایران با ۱۶ تیم در ۸ ماه و ۲۳ روز برگزار شده که از حیث برنامه ریزی و فشردگی مسابقات از معیارهای اروپایی عقب‌تر است. مربیان باشگاهی در مقطعی از فصل به فشردگی مسابقات معترض بودند. همچنین بخشی از این موضوع به بازی های تیم ملی در انتخابی جام جهانی و همینطور لیگ قهرمانان آسیا مربوط می شود که باعث تعطیلی چند هفته ای لیگ برتر شده است.
* دردسرهای برگزاری فوتبال در آسیا
اگر تعطیلی لیگ به علت بازی های ملی (۲۴ اردیبهشت تا ۴ تیر) شامل یک ماه و ۱۲ روز و همچنین بازی های لیگ قهرمانان آسیا (۱۹ فروردین تا  ۱۸ اردیبهشت) شامل یک ماه را از بازه زمانی برگزار لیگ ایران کم کنیم، با تاریخی معادل ۶ ماه و ۱۰ روز مواجه خواهیم شد که با معیارهای اروپایی همخوانی دارد.
 البته ذکر این نکته الزامی است که در خلال حضور چهار تیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا، برخی از مسابقات تیم های غیر آسیایی در هفته های فی مابین این تعطیلی برگزار شده اما در نهایت به منظور برابر شدن بازی تیم های دیگر با تیم های آسیایی، بازی ها با تعویق بیشتری برگزار شده و فشار بیشتری به چهار تیم آسیایی وارد شده است و از طرفی این تیم ها در مسابقات ملی هم نمایندگان بیشتری نسبت به سایرین داشتند.
در نهایت صحبت های یحیی گل محمدی از این منظر که تیم او و همچنین سایر تیم های آسیایی بیش از سایرین در کوران مسابقات بودند، صادق است اما با توجه به مواردی که گفته شد، می توان به سازمان لیگ هم حق داد که راهی جز این نداشته چرا که برخلاف اروپا که بازی های مرحله گروهی و حذفی با روال عادی خود برگزار شد، در آسیا بازی های لیگ قهرمانان و انتخابی جام جهانی متمرکز شده بود و نیاز بود که مسابقات باشگاهی در ایران به حالت تعلیق درآید.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تاریخ شروع و پایان لیگ های اروپایی و لیگ برتر ایران و همینطور مدت زمان برگزاری هر هفته از مسابقات که بخشی از این اختلاف فاحش، به روش برگزاری بازی ها در قاره آسیا هم مربوط می شود که تورنمنت‌هایی مانند لیگ قهرمانان آسیا یا انتخابی جام جهانی بر اساس بازه زمانی لیگ های واقع در شرق آسیا برگزار می شود و از این حیث تقویم بازی ها در غرب قاره را به هم می ریزد.
لیگ انگلیس؛ ۲۰ تیم – ۳۸ هفته
شروع: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
پایان: ۲ خرداد ۱۴۰۰
مدت زمان: ۸ ماه و ۱۲ روز
لیگ آلمان؛ ۱۸ تیم؛ ۳۴ هفته
شروع: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
پایان: ۱ خرداد ۱۴۰۰
مدت زمان: ۸ ماه و ۵ روز
لیگ اسپانیا؛ ۲۰ تیم – ۳۸ هفته
شروع: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
پایان: ۲ خرداد ۱۴۰۰
مدت زمان: ۸ ماه و ۱۲ روز
لیگ ایتالیا؛ ۲۰ تیم – ۳۸ هفته
شروع: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹
پایان: ۲ خرداد ۱۴۰۰
مدت زمان: ۸ ماه و ۵  روز
لیگ فرانسه؛ ۲۰ تیم – ۳۸ هفته
شروع: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
پایان: ۲ خرداد ۱۴۰۰
مدت زمان: ۱۰ ماه و یک روز
لیگ برتر ایران؛ ۱۶ تیم؛ ۳۰ هفته
شروع: ۱۶ آبان ۱۳۹۹
پایان: ۸ مرداد ۱۴۰۰
مدت زمان: ۸ ماه و ۲۳ روز
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین