کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

اتمام واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا تا ۶ مرداد/گردش کرونای دلتا در تمام کشور/عمیقا نگرانیم

ایسنا , 27 تير 1400 ساعت 8:58

حزب الله:سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، درباره کاهش رعایت پروتکل های در کشور، افزایش آمار ابتلا به کرونا، وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، وضعیت بیمارستان ها و استان های پرشیوع و... توضیح داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر علیرضا رییسی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، گفت: روز گذشته جلسه ستاد ملی کرونا با تمامی اعضا و با ریاست رییس جمهور برگزار شد و مروری بر آخرین وضعیت ویروس و بیماری در سطح دنیا داشتیم. به هر حال ویروس دلتا کشورهای زیادی را درگیر کرده و بیش از ۶۵ کشور در دنیا این ویروس را گزارش کردند. کشورهایی مانند اندونزی، آمریکا، انگلیس و ... که موارد ابتلای زیادی را گزارش کرده اند و حتی میزان بستری این کشورها به ویژه آمریکا و انگلیس علی‌رغم بحث واکسیناسیون افزایش یافته که یک زنگ خطر و هشدار است.

 
گردش "دلتا" در تمام کشور
میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است
عمیقا نگرانیم
وی افزود: در کشور خودمان هم که این ویروس از جنوب و شرق کشور سرایت کرد و اکنون می‌توان گفت در تمام کشور این ویروس در حال گردش است و با توجه به قدرت سرایت بالایی که دارد باید بیش از قبل به سمت رعایت پروتکل‌ها رویم که اتفاقا بر عکس شده و این واقعا جای نگرانی دارد. من عمیقا نگرانم که با توجه به وضعیتی که داریم، میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است. به طوری که ابتدا پروتکل‌های ما از ۸۵ درصد اُفت کرد و بعد به ۷۰ و ۶۰ و حالا به زیر ۵۰ درصد رسیده است. حال باید پرسید چه اتفاقی فتاده، آیا ویروس ضعیف‌تر شده یا از بین رفته؟ خیر اتفاقا ویروس مرتبا دارد جهش پیدا کرده، قوی تر شده و قدرت سرایت بالاتری دارد.
 
۱۶۹ شهر قرمز است
ابتلا در کشور در حال افزایش
گذر از مرز ۱۸۰۰ بیمار بستری جدید در روز
رییسی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ شهر قرمز داریم و ۱۶۶ شهر نارنجی. یعنی از بیش از ۵۰۰ شهر ما ۱۱۳ شهرمان زرد است که این نشان دهنده این است که گسترس ویروس در سطح کشور بسیار زیاد است و میزان ابتلا هم در حال افزایش است. در حال حاضر روزانه میزان بستری در کشور دارد از مرز ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ بیمار مثبت بستری دارد عبور می‌کند که این یک زنگ خطر است که اگر جدی نگیریم و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم و زمانیکه رعایت پروتکل‌ها به ۴۸ درصد رسیده، باید انتظار داشته باشیم که شهرهای بیشتری درگیر شوند و شهرهای قرمز ما قطعا با این وضعیت افزایش می‌یابند.
 
هنوز در هیچ شهری به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم
وی تاکید کرد: استان‌های جنوبی و شرقی کشور که ابتدا شروع به افزایش کردند، همچنان سیر صعودی دارند. تقریبا می‌توان گفت که هیچ استانی هنوز به قله نرسیده و هنوز در شاخه صعودی این خیز جدید هستیم. البته ما در موج چهارم به طور کامل از موج چهار نگذشتیم و در بازوی پایین رونده موج چهارم بودیم که ویروس دلتا وارد شد و با توجه به قدرت سرایتی که داشت، روند نزولی متوقف و بعد صعودی شد. اکنون هم در شهرهای جنوبی، استان‌های شرقی کشور اعم از بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و... موارد دارد افزایشی می‌شود. در خود استان تهران و البرز هم در حال افزایش است. از آن طرف شهرهای شمالی ما اعم از گلستان، مازندران و گیلان در حال افزایش هستند. تقریبا می‌توان گفت که به جز دو سه استان که فعلا شاید هنوز خیلی روند شتابانی برای افزایش ندارند، سایر استان‌هایمان درگیرند. آذربایجان شرقی هنوز وارد پیک اصلی و ملایم‌تر است. اما سایر استان‌های درگیرند.
 
پروتکل‌هایی که مطابق با رنگ‌بندی شهرها رعایت نمی‌شوند
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما به عنوان وزارت بهداشت تمام ابزارها را در اختیار نداریم و بیشترین ابزار ما ابزار نظارتی است، گفت: ما در قالب تیم‌های نظارتی عمل می‌کنیم. البته بسیاری از سطوح نظارتی هم در اختیار اصناف و مشاغل است که باید انجام شود. ما گزارش می‌کنیم که رستوران‌ها باز هستند، مشاغلی که در گروه دو و سه و چهار و در شهر قرمز هستند که نباید فعالیت کنند، باز هستند. واقعیت این است که طبق رنگ بندی شهرها پروتکل‌هایی که باید رعایت شود، متاسفانه رعایت نمی‌شود. اگر در سطح شهر تهران چرخ بزنید، می‌بینید که همه جا اعم از پاساژ، رستوران و ... باز است. در حالیکه ما تاکید کرده بودیم که این‌ها باید بسته باشند. همچنین تاکید کرده بودیم که مشاغلی مانند رستوران ها و کافی شاپ ها، تالارها و ... بسیار خطرناکند و سرایت در آن‌ها بالاست و باید  بسته باشند، اما این هفته شاهد بودیم که متاسفانه خیلی برای تعطیلی آن‌ها توفیقی نداشتیم.
 
جلسه اضطراری در زمینه پروتکل‌ها
رییسی گفت: امروز رییس جمهور دستور دادند و وزیر بهداشت هم درخواست یک جلسه اضطراری کردند که صبح روز یکشنبه ساعت ۸ صبح جلسه اضطراری با حضور وزیر کشور برای وضعیت پروتکل ها به ویژه در تهران برقرار است. زیرا وضعیت خاص است و افزایش زیاد بیماری را شاهدیم. همیشه باید یادمان باشد که سیستم درمانی در حوزه سلامت یک ظرفیتی دارد که اگر قرار باشد، موارد خیلی زیاد شود، ممکن است دچار مشکل شود.
 
برای رهایی از پاندمی ایمن‌زایی یک یا چند کشور کافی نیست
یک پیام مشخص کرونایی به رهبران دنیا
وی با اشاره به تاثیر واکسن بر روی ویروس دلتا، گفت: باید توجه کرد که برای رهایی از یک پاندمی، صرفا ایمنی‌زایی یک یا چند کشور کافی نیست. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت هم توصیه می‌کند که اگر درصد بالایی از مردم دنیا حتی تک دوز واکسن بزنند، بهتر از این است که چند کشور اعم از اروپا و آمریکا به طور کامل دو دوز واکسن را بزنند. زیرا هیچ کشوری حتی اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد مردمش را هم واکسن بزند، نمی‌تواند خیالش راحت باشد که همه محدودیت‌ها را می‌تواند بردارد. تا زمانیکه زنجیره قطع نشده، از این پاندمی رهایی نمی‌یابیم. باید زنجیره انتقال ویروس در سطح دنیا قطع شود.  هرچه از عمر این ویروس می‌گذرد، مرتب شاهد جهش‌های جدید خواهیم بود. فرض کنید زمانیکه آمریکا و انگلیس و ... واکسیناسیون را شروع کردند، اصلا چیزی به نام ویروس دلتا نبود، اما از آنجایی که در کشورهای دیگر ویروس در حال گردش است و جهش صورت می‌گیرد، وقتی ویروس جهش یافته وارد آن کشور می‌شود، ممکن است این ویروس جهش یافته واکسن گریز بوده و افرادی را درگیر کند. بنابراین این یک پیام بسیار مشخص به تمام رهبران دنیاست که اگر می‌خواهید جهان سالمی داشته و از شر این ویروس راحت شوید، باید همه واکسینه شوند، اینکه ده کشور فکر کنند که اگر کامل واکسیناسیون را انجام دهند، خیالش راحت است، اشتباه است. هین فوتبالی که اخیرا بین انگلیس و ایتالیا و با حضور تماشاگر اتفاق افتاد، بعد از آن اتفاقات بدی افتاد و میزان شیوع بیماری به شدت بالا رفت. بنابراین اصلا نباید از این نکات مهم غافل شویم.
 
چه زمانی به زندگی عادی بازمی‌گردیم؟
وی گفت: سوال کلیدی این است که چه زمانی می‌توانیم به زندگی عادی برگشته و ماسکمان را برداریم؟. زمانیکه همه مردم دنیا ایمن شوند و به درجه‌ای از ایمنی برسند تا زنجیره انتقال قطع شود. در سطح کشورهایی که واکسیناسیون چندانی انجام نشده است هم افرادی که واکسن زدند خیال‌شان راحت نباشد. ممکن است شما واکسینه شده باشید، اما در برابر جهش های جدید ایمن نباشید. البته این موضوع درباره سرایت بیماری است. مقوله مرگ و میر موضوع دیگری است و کشورهایی که واکسیناسیون بالا انجام دادند، ممکن است که اپیدمی یا خیز بیماری در آن‌ها اتفاق بیفتد، اما قطعا میزان مرگ و میرشان خیلی بالا نخواهد بود. بهترین راه این است که به سمت واکسیناسیون عمومی رفته و درجه واکسن را بالا بریم. هر واکسنی هم که مورد تایید سازمان های بین المللی است را تزریق کنیم. اصلا این نگاه درست و علمی نیست و باید به سمت واکسیناسیون حداکثری رویم تا یک ایمنی جمعی ایجاد شده و زنجیره ویروس قطع شود.
 
گام پنجم طرح شهید سلیمانی با تمرکز بر واکسیناسیون
وی در ادامه درباره طرح شهید سلیمانی، گفت: در گام پنجم طرح شهید سلیمانی با تمرکز بر واکسیناسیون پیش می‌رویم. در حال حاضر در تعداد بسیار زیادی از مراکز تجمیعی ما عزیزان بسیج، سپاه، هلال احمر و ... پای کار آمدند. در سیستان و بلوچستان هم که نیرو و مرکز تجمیعی کم داشتیم، همه پای کار آمدند و باید از آنها تشکر کنیم. در عین حال مراقبت در منزل و قرنطینه هم برقرار است و روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر در قالب این طرح در حوزه سرپایی رصد و تست می‌کنیم. بیشترین انرژی‌مان را هم علاوه بر ردیابی و بیماریابی و قرنطینه روی واکسیناسیون گذاشتیم. در عین حال هر کس که علامت‌دار باشد، در مراکز حتما باید از او تست گرفته شود.
 
وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور
گذر از مرز تزریق روزانه ۳۰۰ هزار واکسن در روز
معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: خدا را شکر در بحث واکسیناسیون بعد از کندی که اتفاق افتاد، با رسیدن واکسن‌ها به دست‌مان و فعال‌سازی مراکز تجمیعی، روز گذشته از مرز ۳۰۰ هزار واکسن در روز گذشتیم که رکوردی تازه است و برای اولین بار رخ داد. به هر حال اکنون همه دانشگاه‌ها خیال‌شان راحت شد که به اندازه کافی واکسن در دسترس دارند، در عین حال تعداد مراکز تجمیعی و تیم‌های واکسن افزایش یافت. به طوری که اکنون ۲۸۰۰ تیم واکسیناسیون در کشور داریم، در تهران ۸۱ مرکز تجمیعی راه‌اندازی شده است و در سطح کشور هم ۸۰۰ مرکز فعال است.
 
علل تجمع در برخی مراکز تزریق واکسن کرونا
رییسی با اشاره به بحث نوبت دهی الکترونیکی برای واکسیناسیون، گفت: این موضوع که راه‌اندازی شد، ابتدا یکسری اشکالات داشت و هنوز هم برخی جاها به ویژه در تهران تجمعاتی برای واکسن بود. ابتدا من این تضمین و قول را می‌دهم که ما برای افراد ۶۰ سال به بالا هم نوبت اول و هم نوبت دوم واکسن کافی در اختیار داریم. بنابراین عجله‌ای نداشته باشید. در عین حال علت اینکه همچنان در برخی مراکز تجمع را شاهدیم، این است که به عنوان مثال روز گذشته ۳۰۷ هزار نفر را واکسینه کردیم که بر اساس آمار حدود ۸۵۰۰ نفر بدون نوبت مراجعه کردند، اما واکسینه شدند و همین تعداد باعث اختلال کل سیستم در کشور می‌شود. من از مردم خواهش می‌کنم که اگر پیامک برایشان نیامده، مراجعه نکنند. زیرا هم خودشان معطل می‌شوند و هم سایر افراد را معطل می‌کنند. ما بر اساس ظرفیت مراکز واکسیناسیون نوبت دهی می‌کنیم. اشکالاتی هم در سامانه وجود دارد که اصلاح خواهد شد.
 
اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال تا ششم مرداد ماه
وی تاکید کرد:  مطمئن باشید که تمام افراد بالای ۶۰ سال تا پایان هفته نوبت دهی می‌شوند و مطمئن باشید تا چهارشنبه هفته بعد یعنی ۶ مرداد ماه همه ۶۰ سال به بالاهای ما واکسینه خواهند شد. بنابراین عجله نکنند. بیشتر هم این موضوع در تهران اتفاق می افتد. خیلی‌ها می‌ایند و اسم می‌نویسند و ... درست نیست. طبق دستورالعمل ما افراد باید در سامانه salamat.gov.ir  ثبت نام کرده و منتظر پیامک نوبت‌دهی بمانند. در عین حال از همکاران هم می خواهم که به هیچ وجه به افرادی که پیامک برایشان ارسال نشده واکسن نزنند. از مردم هم خواهش می کنم که اگر پیامک برایشان نیامده، مراجعه نکنند. بالاخره باید نظمی ایجاد شود. نمی دانم چرا فقط در تهران این اتفاقات می افتد. از مردم می خواهم صبر کنند. شاید برخی فکر می کنند که واکسن تمام می شود و به آنها نمی رسد، اما من قول می‌دهم که اصلا چنین اتفاقی نمی‌افتد.
 
ورود شش میلیون واکسن کرونا تا پایان این هفته
رییسی گفت: تاکنون ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن در سطح کشور توزیع کردیم. ان‌شاءالله صبح امروز هم یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واکسن به دست‌مان می‌رسد. تا پایان این هفته هم چهار میلیون واکسن دیگر به دستمان می رسد که همه وارداتی است. تا پایان این هفته هم بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون برکت به دستمان می رسد و بنابراین امیدواریم در این هفته شش میلیون واکسن به دست‌مان برسد که با احتساب آن ۱۱ میلیون، حدود ۱۷ میلیون دوز واکسن می‌شود. حال تمام افراد ۶۰ سال به بالای ما ۸ میلیون و ۳۰۰ هزارتاست که دوز اول را می‌زنند. با این ۱۶ میلیون می توانیم افراد ۶۰ سال به بالا را پوشش دهیم. ضمن اینکه در برخی استان‌ها مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تزریق واکسن به افراد بالای ۵۰ سال را اعلام کرده‌ایم.
 
وی گفت: نوبت دهی ما هم به این صورت است که دانشگاه ها بر اساس ظرفیت شان از سن بالا به پایین نوبت دهی می کنند. تا چهارشنبه هفته آینده همه افراد ۶۰ سال به بالا را واکسینه کرده و بعد از آن هم هرکس که مانده، واکسینه می شود. یعنی از افراد ۷۰ یا ۸۰ سال به بالا هم که اگر ثبت نام نکرده اند، می‌توانند ثبت نام کرده و به آنها نوبت دهی می شود.
 
از خرید واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی چه خبر؟
واکسن کرونا؛ کالایی سیاسی
رییسی درباره خرید واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی، گفت: به هیچ وجه مخالفتی برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی انجام نشده است. ما تاکنون بیش از ۳۵ مجوز به بخش خصوصی داده‌ایم، اما دریغ از یک واکسن. نه اینکه آن‌ها توانایی نداشتند، بلکه بخش خصوصی بسیار قوی داریم که داروهای کمیاب و تک نسخه‌ای وارد می‌کنند، اما چرا نمی‌توانند؟. زیرا این واکسن فراتر از سلامت رفته و به یک کالای استراتژیک و سیاسی بدل شده است و معامله دولت با دولت‌هاست. واکسن را دولت می تواند از دولت بخرد نه اینکه بخش خصوصی از دولت بخرد. جایی نداشتیم که بخش خصوصی واکسن تهیه کند. اگر یک بخش خصوصی بخواهد برود واکسن بخرد، آن کشور می‌گوید نامه از دولتت بیاور که نشان دهد که نماینده دولت هستی. حال سفیر خود ما که در آن کشور هست و هر روز هم خرید واکسن را پیگیر می‌کند. اگر آن کشور می‌خواست واکسن بدهد که به سفیر ما واکسن می‌دادند.
 
۳ شرط وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی
وی ادامه داد: حال فرض کنید که آن کشور به بخش خصوصی واکسن بدهد، ما چند شرط برای بخش خصوصی گذاشتیم؛ اولا واکسن باید اصالت داشته باشد. زیرا ما به عنوان وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم هستیم و باید واکسنی وارد کشور شود که از آن مطمئن باشیم. به عنوان مثال گفته می شد در تهران واکسن فایزر می‌فروشند که خوشبختانه پلیس هم ورود کرد و بسیاری از این‌ها که فیک بودند جمع شدند. حال فرض کنید واکسن فایزری که باید در دمای زیر ۸۰ درجه باشد، چطور وارد اران کرده اند؟. بنابراین این موارد مهم است. شرط دوم این است که اگر بخش خصوصی واکسن وارد می کند باید رایگان تزریق کنند. سوم اینکه مواردی داشتیم که کشوری بوده که اعلامم کرده ما می خواهیم ۱.۵ میلیون واکسن به ایران بدهیم، حالا ۲۰۰ هزار تا را به شما می دهیم و بعد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتا را به دولت ایران می‌دهیم. قرار بود بخش خصوصی به ما کمک کند، نه اینکه سهمیه خودمان را بردارد. بنابراین کسی که بتواند خارج از سهمیه مقرر ما که آن را خریداری کردیم، واکسن وارد کند، دستش را هم می بوسیم و باید در سامانه ما هم ثبت کنند. بعد خودشان می توانند تزریق کنند و ما هم کمک‌شان می‌کنیم.
 
نظر وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن در کشورهای همسایه
رییسی درباره گفت: افرادی که خارج از سیستم ما واکسن می‌زنند، دو گروه هستند، یکی افرادی که قاچاق می‌زنند که واقعا خطرناک است و گره دیگری هم که واقعا جای تاسف دارد که به یک کشور همسایه می‌روند یا به بهانه واکسن یا به خاطر واکسن. چند هزار نفر برای واکسن به این کشور رفته اند؟ ما روز گذشته ۳۰۰ هزار واکسن تزریق کردیم، حال اگر قبلش نمی‌زدیم، دلیلش این بود که واکسن نداشتیم اما اکنون واکسن موجود است. در عین حال ما واکسن خارج از زنجیره وزارت بهداشت را تایید نمی‌کنیم. زیرا به هر حال تجمعاتی که در آنجا رخ می دهد و خودش منجر به ابتلای افراد به کرونا می شود زیرا واکسن که بلافاصله ایمنی ایجاد نمی‌کند. وقتی این صحنه ها را می‌بینیم نارحت کننده است و از نظر غرور ملی ناراحت کننده است. ما فرزند همین کشوریم، اگر واکسن دست ما بود که کوتاهی نمی کردیم، اما الان شرایط خوب است. ما شبانه روز وقت می گذاریم که این اتفاق بیفتد.
 
وی درباره ورود داروها به پروتکل های درمان کرونا، گفت: در سطح دنیا از داروهای متعددی صحبت می شود. ما یک کمیته علمی کرونا در کشور داریم که افراد صاحبن نظر کشور بر اساس مطالعات و شواهد و همچنین هزینه و اثربخشی هر دارو تصمیم می‌گیرند که دارویی وارد پروتکل درمانی بشود یا خیر. همین داروی رمدسیویر هم هنوز درباره اش شک وجود دارد و نمی‌توان گفت که درمان قطعی کروناست. هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد. برخی داروها ممکن است در برخی افراد تاثیر داشته باشد و ممکن است در برخی هم تاثیر نداشته باشد و در عین حال داروها در فازهای مختلف تاثیرهای مختلفی دارد.
 
رییسی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد،  گفت: در اکثر بیمارستان ها تخت ها در حال اشغال هستند. پروتکل ۴۸ درصد از نظر ما یعنی صفر. اگر به سرعت رعایت پروتکل ها را بالا نبریم، دچار مشکلات بیشتر می شویم. الان مهمانی رفتن، جشن، مسافرت و ... بسیار خطرناک است و باید به سمت رعایت دقیق پروتکل ها رویم.


کد مطلب: 258650

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/258650/اتمام-واکسیناسیون-افراد-۶۰-سال-بالا-۶-مرداد-گردش-کرونای-دلتا-تمام-کشور-عمیقا-نگرانیم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com