تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
plusresetminus
عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به تقاضای محدود برای خرید زعفران، قیمت نسبت به ۲ سال گذشته تغییری نداشته است.
۰
کد مطلب : ۲۵۶۸۲۰
بازار طلای سرخ تعریفی ندارد/ ضرورت مهار قاچاق پیاز زعفران از مرزهای کشور
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران  با اشاره به اینکه بازار زعفران تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به تقاضای محدود برای خرید زعفران در بازار، قیمت نسبت به ۲ سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.
او افزود: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت زعفران نسبت به ۲ سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.
حسینی با اشاره به اینکه صادرات زعفران روال عادی خود را طی می‌کند، بیان کرد: با توجه به آنکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در کشور تولید می‌شود، انتظار می‌رود که طی ماه‌های آتی صادرات به رشد پیش بینی شده برسد.
این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آنکه بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شویم، اما برای ترویج مصرف آن کاری نکردیم، در حالی که اگر دیگر کشورها تولیدکننده این میزان زعفران بودند، میزان صادرات خود را چند برابر افزایش داده بودند که متاسفانه طی سال‌های اخیر در زمینه رشد صادرات اقدامی نکردیم که این موضوع زیبنده بزرگ‌ترین تولیدکننده نیست.
عضو شورای ملی زعفران در واکنش به رواج قاچاق پیاز زعفران بیان کرد: سال‌هاست قاچاق پیاز زعفران از مرزهای کشور رواج پیدا کرده که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید وظیفه کنترل را بر عهده دارد؛ چرا که با قاچاق پیاز زعفران و توسعه آن در کشورهای همسایه، تولید این محصول استراتژیک دچار چالش می‌شود.
او ادامه داد: گرچه وزارت جهاد، تشکل‌ها را متهم می‌کند که اقدامی در این باره نکردند، اما کنترل مبادی خارجی بر عهده نهادهای دولتی است که باید بر این موضوع نظارت جدی داشته باشند.
به گفته حسینی، برای جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران از مرزهای کشور، به طور ریشه‌ای موضوع پیاز مازاد کشاورزان باید رفع شود چرا که مقطعی نمی‌توان مشکل را حل کرد.
عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر مهار قاچاق پیاز زعفران بیان کرد: با توسعه قاچاق پیاز زعفران و افزایش سطح زیرکشت در کشورهای همجوار، تولید این محصول استراتژیک در کشور دچار چالش می‌شود، از این رو مسئولان در خط مقدم باید راهکار مهار قاچاق زعفران ارائه دهند و با سرمایه گذاری مناسب بحران را مرتفع کنند.
این مقام مسئول با اشاره به تاثیر کم بارشی و خشکسالی بر تولید گفت: زعفران به عنوان محصول مهم و استراتژیک مناطق خشک است، از این رو انتظار می‌رود که سیاست گذاری دولت به گونه‌ای باشد که کشاورزان امید خود به توسعه کشت را از دست ندهند.
او افزود: با توجه به شرایط کمبود بارش و خشکسالی نه تنها افزایشی در تولید نخواهیم داشت، بلکه در بسیاری از مزارع تولید صرفه اقتصادی ندارد.
حسینی در پایان  با بیان اینکه کشاورزان رکن اصلی در اشتغال‌زایی روستایی هستند، تصریح کرد: با توجه به آنکه عمده اشتغال در بخش کشاورزی  است، اما قیمت محصول به رغم هزینه‌های بالای تولید تغییری نداشته است که با استمرار این روند و ناامیدی روستاییان، اشتغال دچار آسیب می‌شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین