تاریخ انتشارسه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
plusresetminus
رئیس جمهوری روسیه در مطلبی تاکید کرد که امنیت در اروپا جز از طریق مشارکت همه کشورها از جمله روسیه در آن امکانپذیر نیست.
۰
کد مطلب : ۲۵۶۶۲۹
هشدار پوتین درباره تضعیف امنیت اروپا و رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مطلبی برای روزنامه آلمانی دی سایت به مناسبت هشتادمین سالروز حمله نازی‌ها به اتحاد جماهیر شوروی، درباره وخیم شدن اوضاع امنیتی در اروپا هشدار داد.
پوتین نوشت: کل سیستم امنیت اروپا اکنون به شدت تضعیف شده است. تنشها رو به افزایش است و خطرات رقابت تسلیحاتی جدید واقعی تر میشود. ما در حال از دست دادن فرصتهایی هستیم که از طریق همکاری حاصل میشود، از همه مهمتر اکنون که همگی ما با چالشهای مشترکی نظیر پاندمی کرونا و تبعات اجتماعی و اقتصادی وخیم آن مواجه هستیم.
رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که انتخاب کشورش روابط سودمند با اتحادیه اروپاست و باور دارد که ساخت اروپا مطابق با ایده شارل دوگل امکانپذیر است؛ "از اقیانوس اطلس تا اورال" یا حتی "از لیسبون تا ولادیووستوک". با این حال، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که به جهتی دیگر برود که منجر به پیوستن آلمان به ناتو، این "یادگار جنگ سرد" و متعاقب آن گسترش بلوک به اروپای شرقی شد.
پوتین توضیح داد: از سال ۱۹۹۹ پنج موج دیگر گسترش ناتو داشته‌ایم. این سازمان به ۱۴ کشور جدید از جمله چندین عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی عضویت اعطا کرد که عملاً امیدهایی برای ایجاد یک قاره بدون خطوط جداکننده را ناکام گذاشت.
رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که چنین سیاستی بسیاری از کشورها را وادار ساخت تا یک انتخاب غیرطبیعی میان روسیه و غرب داشته باشند.
پوتین گفت: فاجعه اوکراین در سال ۲۰۱۴ نمونه‌ای از عواقبی است که این سیاست تهاجمی به دنبال داشته است. اروپا فعالانه از کودتای مسلحانه ضد قانون اساسی در اوکراین حمایت کرد. از همین جا بود که همه چیز شروع شد. چرا انجام این کار ضروری بود؟ رئیس جمهوری وقت اوکراین (ویکتور یانوکوویچ) کلیه خواسته‌های مخالفان را پذیرفته بود. چرا آمریکا این کودتا را سازماندهی کرد و کشورهای اروپایی با سبک مغزی از آن حمایت کردند و باعث ایجاد تفرقه در اوکراین و خروج کریمه شدند؟
به گفته رئیس جمهوری روسیه، مسکو برای احیای شراکت با اروپا آماده است چرا که مسائل منافع مشترک زیادی وجود دارد. او تاکید کرد: مجدداً تأکید می‌کنم که روسیه طرفدار بازیابی مشارکتی جامع با اروپاست. ما موضوعات مورد علاقه مشترک بسیاری داریم. اینها شامل امنیت و ثبات استراتژیک، مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی، دیجیتالی شدن، انرژی، فرهنگ، علم و فناوری و حل مسائل اقلیمی و زیست محیطی است.
این مطلب رئیس جمهوری روسیه چند روز پس از ملاقات حضوری او با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژنو منتشر میشود. براساس یادداشتی که کرملین منتشر کرد، آمریکا و روسیه "نشان داده‌اند که حتی در دوره های تنش، آنها قادر به پیشرفت در اهداف مشترک ما هستند، یعنی اطمینان از قابل پیش‌بینی بودن در حوزه استراتژیک، کاهش خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای."
 
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین