تاریخ انتشارجمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
plusresetminus
حزب الله:فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، شوراهای شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری در ۶۷ هزار شعبه در سراسر ایران با دستور وزیر کشور آغاز شد.
۰
کد مطلب : ۲۵۶۲۴۲
«جشن انتخابات» در سراسر ایران آغاز شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (جمعه - ۲۸ خرداد) با دستور وزیر کشور به استانداران و فرمانداران در سراسر کشور آغاز شد.
 
بر اساس این گزارش، حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، آرا مردم را در سراسر کشور اخذ می‌کنند.
 
تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رأی دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقایان و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند.
 
به گفته یک عضو حقوقدان شورای نگهبان، در انتخابات امروز (۲۸ خرداد) ۲۵۰ هزار ناظر شورای نگهبان نیز بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.
 
بر اساس اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور، همه شعب اخذ رای انتخابات در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا آماده اخذ رای از هموطنان هستند.
 
همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رای دادن، ضروری است و رأی دهندگان هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.
 
در خارج از مرزهای ایران نیز، نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در ۱۳۳ کشور، آرا ایرانیان مقیم را از طرق ۲۳۴ صندوق رأی اخذ خواهند کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار نخواهد شد.
 
۰۷:۳۶ ستاد هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان آغاز به کار کرد
 
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات صبح امروز در شورای نگهبان آغاز به کار کرد.
 
ناظران شورای نگهبان (بین ۳ تا ۵ نفر) در شعب اخذ رأی مستقر هستند.
 
گفتنی است، فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (جمعه) با دستور وزیر کشور در حدود ۶۷ هزار شعبه شهری و ۷۵ هزار شعبه روستایی آغاز شد.
 
۰۷:۲۴ وزیر کشور: باید از آراء مردم صیانت کنیم / بازرسین، اشکالات را اطلاع دهند
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز (جمعه) همزمان با دستور آغاز فرآیند رأی گیری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا و دو میان‌دوره از مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم امروز به تکلیف خود در امانت‌داری رأی مردم و صیانت از آن و برگزاری انتخابات قانونی و سالم در شرایط بهداشتی، عمل کنیم.
 
وزیر کشور ادامه داد: ضمن تشکر از همه کسانی که در بیش از ۶۶ هزار شعبه انتخابات ریاست‌جمهوری و بیش از ۷۵ هزار شعبه انتخابات شهر و روستا مستقر هستند، کار را به لطف خداوند آغاز کنند و با استقبال از مردم، در اخذ رأی آنها کوشا باشند و بتوانند در امنیت، سلامت و شرایط کامل انتخابات را انجام دهند.
 
رحمانی فضلی گفت: امیدوار هستیم همه کسانی که امروز در صحنه همراهی ما هستند اعم از نیروهای امنیتی، انتظامی و نیروهای نظارت، در هماهنگی کامل با یکدیگر مانند انتخابات قبل و ماه‌های قبل کمک کنیم تا انتخابات به خوبی برگزار شود.
 
وی خاطرنشان کرد: بازرسین عزیز در هر کجا که هستند فرآیند بازرسی را انجام دهند و به سرعت اگر اشکالی در مسیر بود به ما اطلاع دهند. از ناظرین محترم تقاضامند هستیم با دقت نظارت را انجام دهند.
 
۰۷:۰۰ رهبر انقلاب: مردم بیایند، تشخیص دهند، انتخاب کنند و رأی دهند
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری»، «ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا»، «انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری» و «انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، رأی خودشان را به صندوق انداختند.
 
مقام معظم رهبری پس از انداختن رأی‌شان در صندوق سیار ۱۱۰ مستقر در حسینیه امام خمینی (ره) فرمودند: روز انتخابات، روز ملت ایران است، امروز میدان دار و صحنه گردان اصلی مردم هستند. مردم هستند که با حضور در کنار صندوق‌های رأی و با دادن رأی، تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.
 
ایشان فرمودند: امروز متعلق به مردم است و هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام دهند، از حضور در کنار صندوق رأی، و دادن رأی این سازنده آینده آنهاست. تعیین کننده سرنوشت چند ساله آنهاست.
 
رهبر انقلاب اظهار داشتند: درست به همین دلیل است که عقل حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند. اینکه ما مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم، اولین اثر و نتیجه این حضور به خود مردم برمی گردد. البته با حضور مردم، کشور امتیازات بزرگی را در عرصه بین المللی به دست می‌آورد. لکن آنکه اول منتفع می‌شود، خود مردم هستند. بیایید و تشخیص دهید، انتخاب کنید و رأی بدهید. این چیزی است که برای آینده کشور و یکایک مردم دارای اهمیت است.
 
ایشان فرمودند: یک رأی هم مهم است، هیچکس نگوید با یک رأی من چه اتفاقی می‌افتد یک رأی هم قطعاً دارای اهمیت است و همین یک رأی است که آرای میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد. به اعتقاد من با نیت خدایی وارد شوید و این کار را انجام دهید. توصیه من این است که این کار مهم و لازم را هر چه زودتر انجام دهید. این توصیه همیشگی من است.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: الان اول وقت است، تا آخر وقت ساعات زیادی باقی مانده، لکن هر چه زودتر این وظیفه و تکلیف را انجام دهید بهتر است. ان شاءالله خداوند به آرای شما مردم برکت دهد تا بتوانید با آرای خودتان آینده خوبی را برای کشورتان و یکایک آحاد ملت بسازید. امیدواریم به برکت علی بن موسی الرضاعلیه السلام که این ایام متعلق به ایشان است امروز برای ملت ایران یک جشن باشد که به توفیق الهی همین طور خواهد شد و ملت از این انتخابات ان شاءالله خیر خواهند دید به توفیق پروردگار.
 
رهبر انقلاب در پایان از دست اندرکاران انتخابات تشکر کردند و اظهار داشتند: تاکید می‌کنم کار را با اتقان کامل در همه نقاط کشور انجام دهید.
 
۰۶:۵۸ وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند
 
حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات و حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور به عنوان اعضای هیئت هفت نفره اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در محل وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند.
 
گفتنی است، فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا و دو میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (جمعه) با دستور وزیر کشور در حدود ۶۷ هزار شعبه شهری و ۷۵ هزار شعبه روستایی آغاز شد.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور: نوشتن کد انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری الزامی نیست
 
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد: ۳ نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رسماً انصراف خود را به ما اعلام کرده‌اند از این رو ۴ نفر از نامزدها در صحنه انتخابات باقی مانده‌اند.
 
وی افزود: با توجه به آنکه تشابه اسمی در بین نامزدها نداریم، نوشتن کد انتخاباتی آنها ضروری نیست. کسی هم بنویسد کار ثوابی کرده است.
 
ذوالفقاری: ۲۵۰ هزار نفر از شعب و صندوق‌های اخذ رأی حراست می‌کنند
 
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه برای همه مراحل انتخابات از حیث امنیتی پیش بینی‌های لازم انجام و برنامه‌هایی تهیه شده است، گفت: در مرحله اخذ رأی، با توجه به افزایش شعب اخذ رأی، ۲۵۰ هزار نفر نیرو در زمان برگزاری انتخابات مستقیم برای حراست از شعب اخذ رأی به کار گرفته می‌شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین