تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
plusresetminus
جو بایدن در نشست خود با اعضای گروه ۷ از آن‌ها خواست برای مقابله با پیشرفت‌های چین با آمریکا همکاری کنند.
۰
کد مطلب : ۲۵۵۸۵۱
فشار بایدن به گروه ۷ برای کمک به آمریکا در جهت مقابله با چین
 جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از کشور‌های عضو گروه ۷ خواست اقداماتی مشخص و دقیق برای مقابله با تهدید‌های چین علیه امنیت و منافع ملی آمریکا انجام دهند و در کمترین زمان ممکن برای این اقدامات برنامه ریزی کنند.
بر این اساس، رهبران گروه ۷ در طرحی اصلی با عنوان "بازگشت به دنیایی بهتر" قصد دارند به تامین مالی طرح‌های زیرساختی در کشور‌های در حال توسعه به منظور مقابله با جاده ابریشم چین کمک کنند.
این تلاش‌ها در واقع تنها بخشی از اقدامات بایدن برای مقابله با پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف و تبدیل آن به یکی از بزرگترین قدرت‌های بزرگ اقتصادی در جهان است.
بایدن مقابله و در عین حال رقابت با نفوذ روزافزون چین در جهان را یکی از اولویت‌های اصلی خود در سیاست خارجی عنوان کرده است.
به گفته منابع خبری، جو بایدن اعضای گروه ۷ را به شدت تحت فشار قرار داده تا به هر قیمت ممکن برای مقابله با چین به واشنگتن کمک کنند. برخی مواردی که رییس جمهور آمریکا به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای مقابله با پکن مطرح کرده به گفته بسیاری از کارشناسان معادل رقابت ناعادلانه اقتصادی و زیرپا گذاشتن قوانین جهانی در عرضه تجارت و اقتصاد است.
مقامات پکن هم سیاست‌های سرسختانه بایدن در قبال کشورشان را به شدت محکوم کردند و گفتند بایدن بیشتر از اینکه به همکاری با چین متمرکز باشد برای مقابله با آن برنامه ریزی می‌کند.
ظهور چین به یکی از نگرانی‌های اصلی مقامات آمریکایی تبدیل شده است. دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود سعی کرد با وضع قوانین و افزایش تعرفه واردات محصولات چینی جلوی پیشرفت این کشور در زمینه اقتصادی بایستد.
بایدن هم از زمان روی کار آمدن در دولت جدید واشنگتن بر این تنش‌ها و اختلافات افزوده و مدام از نگرانی‌های کاخ سفید از عملکرد‌های پکن سخن به میان می‌آورد.
جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی در کتاب توهم بزرگ خود ظهور چین را یکی از دلایل پایان تفکر ساده لوحانه لیبرال امپریالیسم آمریکا می داند. وی معتقد است اگر چین به رشد اقتصادی خود در دو دهه آینده ادامه دهد، عملاً به بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا تبدیل خواهد شد.
چین در سال ۲۰۵۰ اگر تولید سرانه داخلی به اندازه کره جنوبی داشته باشد، معادل دو برابر آمریکا ثروتمند خواهد بود. این میزان اگر به اندازه هنگ کنگ باشد، ثروت چین در سه دهه آینده سه برابر آمریکا خواهد شد. ثروت و عنصر جمعیت دو مقوله مهم از منظر رئالیسم تهاجمی است. کشور‌های ثروتمند و پرجمعیت توانایی تشکیل ارتش‌هایی بزرگ را دارند و می‌توانند قدرت بزرگ دیگر نظام بین الملل را به چالش بکشند.
در سند امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۲۱، استراتژیست‌های ارشد آمریکایی چین را بزرگترین تهدید امنیت ملی این کشور معرفی کردند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین