تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
plusresetminus
حزب الله:معاون امور اجتماعی بهزیستی البرز با اشاره به ضرورت ایجاد بانک جامع اطلاعاتی از کودکان کارو خیابان افزود: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها و ادارات مسئول در این حوزه، هنوز بانک اطلاعاتی از تعداد کودکان کار و خیابان استان تهیه نشده و همین پیگیری طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
۰
کد مطلب : ۲۵۵۸۲۴
هیچ بانک اطلاعاتی از کودکان کار و خیابان در البرز تهیه نشده است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مریم صدیقی با اشاره به اینکه به جز بهزیستی، دستگاه‌های دیگری هم در ارتباط با موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان متولی هستند، اظهار کرد: دادگستری، شهرداری و نیروی انتظامی بخشی از این دستگاه‌ها هستند و البته فعالیت NGOها و گروه‌های مردم نهاد را هم در این  مقوله نباید نادیده گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر یک مرکز شبانه روزی و دو مرکز روزانه نگهداری و ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان در البرز زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند و البته مراکزی هم هستند که مجوز خود را از استانداری دریافت کرده اند که نظارت بر آنها با بهزیستی نیست.
وی با بیان اینکه مرکز شبانه روزی بهزیستی دولتی و دو مرکز روزانه نیز خصوصی هستند، افزود: سال گذشته ۴۱۷ کودک کار و خیابان در این مرکز پذیرش و از خدمات مورد نیاز بهره مند شده‌اند.
این مسئول ادامه داد: البته بیش از ۵۰۰ کودک کار و خیابان نیز در طول سال‌های قبل وارد این مراکز شده و از خدمات مورد نیاز بهره مند شده‌اند و هنوز ارتباط خود را با این مراکز حفظ کرده‌اند و دارای پرونده هستند.
وی با بیان اینکه شرایط پذیرش کودکان در مرکز شبانه روزی نسبت به مراکز روزانه سختگیرانه‌تر است، تاکید کرد: چون کودکانی که در این مرکز پذیرش می‌شوند، از خدمات ۲۴ ساعته برخوردار هستند و ظرفیت این مرکز هم محدود است، باید اثبات شود که این کودکان بدسرپرست و یا بی سرپرست هستند.
وی گفت: اگر در طول مدت نگهداری از این کودکان خانواده آنها شناسایی شود و شرایط لازم را داشته باشند، کودک به آنها تحویل داده می‌شود و در غیر این صورت تحویل صورت نمی‌گیرد و این کودکان تا ۱۸ سالگی از خدمات مرکز شبانه روزی استفاده می‌کنند.
صدیقی ابراز کرد: شرایط پذیرش در مراکز روزانه ساده است و تمام کودکان کار و خیابان ایرانی و حتی اتباع شناسایی شده می‌توانند از خدمات آنها استفاده کنند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی البرز گفت: البته نباید فراموش کرد که ظرفیت این مراکز محدود است و اعتبارات تخصیص یافته به آنها نیز کفاف خدمات رسانی به همه کودکان کارو خیابان استان را نمی‌دهد.
وی افزود: بهزیستی با توجه به اعتبارات محدودی که دارد شاید بتواند نیمی از اعتبار مورد نیاز برای خدمات رسانی سالانه این مراکز به کودکان را در اختیار آنها قرار دارد و بقیه هزینه ها از محل کمک‌های خیرین تامین می‌شود.
وی ادامه داد: ظرفیت مرکز شبانه روزی بهزیستی ۱۲ نفر است و اغلب کودکانی که به این مرکز ورود می‌کنند دو هفته تا یک ماه در این مرکز نگهداری می‌شوند و بعد از آن یا تحویل خانواده داده می‌شوند و یا به سایر مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شوند.
وی در پاسخ به اینکه آیا کرونا و وضعیت بد اقتصادی مردم تاثیری در افزایش تعداد کودکان کار و خیابان استان داشته است، گفت: البته که وضعیت اقتصادی و شرایط بد معیشتی به ویژه در اقشار محروم در افزایش این کودکان بی تاثیر نیست ولی به طور دقیق نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد مگر اینکه استانداری بتواند اطلاعات جامعی از فعالیت تمام دستگاه‌های که به نوعی متولی کودکان کار و خیابان هستند ارائه دهد تا با آمارگیری و رصد اطلاعات بتوان در این خصوص با قطعیت صحبت کرد.
این مسئول با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان البرز را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، گفت: مجاورت البرز با تهران باعث ورود کنترل نشده اتباع خارجی به استان شده است.
وی ادامه داد: هر روز تعدادی اتباع خارجی وارد البرز می‌شود و همین امر باعث شده اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کودکان کار و خیابان استان چندان موثر واقع نشود.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد بانک جامع اطلاعاتی از کودکان کارو خیابان افزود: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها و ادارات مسئول در این حوزه، هنوز بانک اطلاعاتی از تعداد کودکان کار و خیابان استان تهیه نشده و همین پیگیری طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
صدیقی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایلی که ساماندهی کودکان کار و خیابان را دشوار کرده، استمرار کمک‌های نقدی مردم به این افراد است.
وی توضیح داد: تا وقتی شهروندان از سر دلسوزی به کودکان کار و خیابان پول بدهند و رفتار آنها را تقویت کنند، این معضل برطرف نخواهد شد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی البرز گفت: اغلب کمک‌های نقدی شهروندان از این کودکان گرفته می‌شود و به نفع آنان هزینه نمی‌شود به همین دلیل باید فرهنگسازی لازم صورت بگیرد تا مردم از راه درست به کودکانی که به نوعی نان آور خانواده خود هستند کمک کنند.
صدیقی در ادامه اجرای موفق طرح‌های مرتبط با ساماندهی کودکان کارو خیابان را منوط به همکاری مستمر همه دستگاه‌های مرتبط دانست و افزود: خوشبختانه طی سال‌های گذشته دستگاه‌های درگیر با این موضوع مثل شهرداری، دادگستری و ... پای کار آمده و با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری می کنند.
این مسئول با اشاره به محدودیت فضا برای ساماندهی کودکان کار و خیابان استان افزود: در حال حاضر تنها یک مرکز شبانه روزی با ظرفیت ۱۲ نفر برای ساماندهی این کودکان فعال است و ما هنوز یک مرکز غربالگری مناسب برای بررسی وضعیت کودکانی که جمع آوری شده‌اند نداریم.
وی توضیح داد: برای ایجاد فضای مناسب برای ساماندهی این کودکان وارد مذاکراتی با شهرداری شده‌ایم تا بتوانیم فضای مناسب در این خصوص را فراهم کنیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین