تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
plusresetminus
حزب الله:در هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن ۲۳ فیلم سینمایی از سرتاسر دنیا شرکت می‌کنند که یکی از آنها ساخته اصغر فرهادی است.
۰
کد مطلب : ۲۵۵۸۱۳
فیلم‌های هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن/ رقبای اصغر فرهادی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هفتادوچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از 6 تا 17 ژوئیه بعد از یکسال توقف به علت همه‌گیری بیماری کرونا برگزار خواهد شد. 
این دور از جشنواره کن به ریاست اسپایک لی کارگردان آمریکایی بر هیأت داوران برگزار خواهد شد. غیر از بخش رقابتی اصلی این جشنواره و بخش‌های فرعی مانند  دو هفته کارگردانان، بخش موازی، نوعی نگاه و... امسال این جشنواره بخش دیگری به نام پریمر کن را نیز برگزار خواهد کرد.
اما فیلم‌های بخش اصلی این دوره چه فیلم‌هایی هستند و سازندگان آنها چه کارهایی ساختند؟
آنت
نویسنده و کارگردان: لئوس کارکاس
بازیگران: آدام درایور، ماریون کوتیار و سایمون هلبرگ  
خلاصه داستان: داستان فیلم درباره یک استندآپ کمدین و همسر خواننده اپرای است که دختری 2 ساله دارند که برای آنان معجزه‌ای به همراه خود دارد.
محصول: فرانسه، آلمان و بلژیک
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم آنت با بازی آدام درایور
سایه روشن: آنت فیلمی درام و موزیکال با فضایی جالب و جذاب که خوراک مخاطبن عشق سینما است. اصولاً فیلم‌های موزیکال جدای از استفاده از موزیک و رقص فضایی جذاب‌تر دارد که برای مخاطب کم‌حوصله سینمای جهان بیشتر مورد پذیرش است. آنت نیز از چنین فضایی برخوردار است. کاراکس فیلم قبلی خود یعنی موتورهای مقدس را در سال 2012 ساخته بود که البته در جشنواره کن 2012 مورد تقدیر قرار گرفت اما جایزه اصلی را از آن خود نکرد. موتورهای مقدس فضایی فانتزی و عجیب دارد و همین باعث شده بود که در گیشه موفقیت جدی نداشته باشد اگرچه که توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند. او در سال 2012 به خاطر کارگردانیِ این فیلم برندهٔ چند جایزهٔ بین‌المللی، از جمله هوگوی طلایی از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو شد. از فیلم‌های دیگرش می‌توان خون ناپاک (1986) و پولا ایکس (1999) را نام برد. کارکاس را بیشتر سینه‌فیلی‌های عاشق سینمای اروپا دوست دارند تا هالیوود‌ی‌ها اما در هر حال این‌طور که از تیزر این فیلم معلوم است، کار جدید او به فضای هالیوود نزدیک شده است. 
قهرمان
نویسنده و کارگردان: اصغر فرهادی
بازیگران: امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی
خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره مردی است که به دلیل بدهی در زندان است اما وقتی آزاد می‌شود، متوجه می‌شود دوستش یک کیف پر از پول پیدا کرده است. اما تصمیم می‌گیرد از این پول برای پرداخت بدهی‌اش استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام  ایثارگرانه او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای معروف بدل می‌شود  و همشهری‌هایش برای کمک به او دست به کار می‌شوند.
محصول: ایران و فرانسه
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم قهرمان با بازی امیر جدیدی
سایه روشن: فیلم جدید اصغر فرهادی با داستان و فضایی متفاوت نسبت به دیگر فیلم‌های او ساخته شده است که به نظر می‌رسد سینمای او را وارد مسیر دیگری کند. فرهادی هم اکنون در فرانسه مشغول تدوین فیلمش است. اکران فیلم او در ایران بعد از جشنواره فیلم کن و احتمالاً با توجه به شیوع کرونا در نیمه دوم سال خواهد بود. هرچند در صورتی که قرار باشد این فیلم برای اسکار از طرف ایران انتخاب شود باید در سینما اکران کوتاهی داشته باشد.  استودیو آمازون حق پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا در اختیار دارد و کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش بین‌المللی فیلم «قهرمان» را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد. همچنین کمپانی «لاکی رد» نیز فیلم جدید فرهادی را در ایتالیا اکران خواهد کرد. 
گزارش فرانسوی
نویسنده و کارگردان: وس اندرسون
بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند، بنیکو دل تورو و تیلدا سوئینتون
خلاصه داستان: گزارش فرانسوی درباره یک گروه روزنامه‌نگار آمریکایی است که مجله‌ای را در فرانسه منتشر می‌کنند. داستان بیشتر درباره جنگیدن برای انتشار مطالبی توسط یک روزنامه‌نگار است.
محصول: آمریکا
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم گزارش فرانسوی
سایه روشن: وس اندرسون  با دو فیلم آقای روباه شگفت‌انگیز و هتل بزرگ بوداپست در سینما برای خود نامی دست‌وپا کرد. فیلم جدید او در واقع الهام گرفته شده از زندگی کارکنان نیویورکر است.داستانی خیالی درباره اعضای یک تحریریه در شهری فرانسوی است که قرار است آنها برای سه رویداد مهم در یک دهه گذشته یادمان چاپ کنند. اندرسن در مصاحبه با نشریه فرانسوی «شارنت لیبر» در ماه آوریل، جزییات بیشتری را با مشتاقان فیلمش در میان گذاشت. او گفت:  «موضوع فیلم، درباره آزادی مطبوعات نیست، اما به‌هرروی، صحبت درباره خبرنگاران یعنی گفت‌وگو درباره هر آنچه که در جهان می‌گذرد است.»
وس اندرسون در فیلم‌های قبلی‌اش با اینکه فضا و سبکی مبتنی بر کنش و واکنش آدم‌ها داشت و توانسته بود فیلم‌هایی بسازد که در آن تفکر و مقاصد و نیات شخصیت‌های فیلم، موتور اصلی و محرک فیلم‌اند و این را باید جزو مشخصات یک فیلمی که احتمالا سرگرم‌کننده و قصه‌گو نیست معرفی کرد، اما او مخاطبین عمومی دنیا را مد نظر قرار داد و فیلم‌هایی سرخوش و خوش آب و رنگ و با طعم کمدی ساخت که در نوع خود ساختارشکنی خاص و برساخت جدیدی از لحن و نگاه بود. فیلم‌های وس اندرسون را باید دقیقاً جزو فیلم‌های محبوب جشنواره‌هایی مانند کن معرفی کرد.
بندیتا
نویسنده و کارگردان: پل ورهوفن
خلاصه داستان:  این فیلم که بر اساس داستانی واقعی درباره زندگی یک راهبه به نام بندتا کارلینی است که وارد رابطه غیراخلاقی با یک زن شده و همین منجر به زندانی شدن او می‌شود.
بازیگران: ویرجینیا افیرا، شارلوت رمپلینگ و لمبرت ویلسون
محصول: فرانسه و هلند
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم بندیتا
سایه روشن:
ورهوفن را در کشور ما بیشتر با فیلم پلیس آهنی می‌شناسند. فیلمی که در دهه 1370 از تلویزیون پخش و بارها تکرار شد. این کارگردان هلندی که البته قبل از اینکه فیلم‌های هالیوودی بسازد، فیلم‌هایی به زبان آلمانی ساخته بود، مسیر سرگرمی‌سازی را با پلیس آهنی به خوبی بلد شد و بعد از آن حتی فیلم‌های بیگ‌پروداکشنی مانند Starship Troopers را تولید کرد. ورهوفن فیلم‌های دیگری با توجه به مضامین و مسائل ممنوعه و مرتبط با فضای جنسیت ساخت و نشان داد که به این محتوا بیشتر توجه دارد. البته این روش برای او بد آورد و باعث شد که یکی از فیلم‌های او توقیف شود. در هر حال او تلاش کرد تا فیلم‌ بعدی‌اش را با تفکر و دیدگاه منتقدانه روز جهان در رابطه با تعرض و آزار جنسی بسازد؛ چیزی که در واخر سال‌های دهه 2010 تیتر روز رسانه‌های جهان بود و افتضاحات هاروی وینستاین نیز آن را حسابی داغ کرده بود. فیلم قبلی او یعنی HER/«او» درباره همین مسئله بود و در مراسم گلدن گلوب توانست در رقابت با اصغر فرهادی که او نیز فیلمی با مضمون تجاوز جنسی ساخته بود، برنده جایزه بهترین فیلم خارجی شود.
این فیلم ورهوفن احتمالاً مورد واکنش کلیسای کاتولیک قرار خواهد گرفت و شاید اکران آن در آنجا ممنوع شود.
آنفلوآنزای پیتر
نویسنده و کارگردان: کیریل سربرنیکوف
خلاصه داستان: سربرنیکوف در این فیلم داستان یک طراح کمیک به نام پیتر را بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به تصویر کشیده است که از بیماری آنفلوآنزا رنج می‌برد. دوست او ایگور پیتر را به یک پیاده‌روی طولانی می‌برد که در آن عالم فانتزی و واقعیت درهم می‌آمیزد.
بازیگران: چولپن خاماتووا و سیمون سرزین
محصول: روسیه
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم 
سایه روشن: کیریل سربرنیکوف که برای فیلم تابستان در سال 2018 به کن آمده بود امسال با فیلم علمی-خیالی آنفلوآنزای پتروف به محل مسابقه بازگشته است. مهم‌ترین نکته درباره زندگی کاری این فیلمساز بازداشت  خانگی او به اتهام اتهام اختلاس 2میلیون دلاری است. چیزی که باعث شد تا این کارگردان نتواند در مراسم فرش قرمز فیلمش حاضر باشد. البته این حصر پایان یافت و او در حال حاضر در حال فعالیت هنری خویش است. فیلم تازه او  فیلمی علمی-خیالی و فانتزی است که به احتمال قوی فضای سورئال را هم دارد. چیزی که مخاطبین عمومی بیشتر از کافه‌نشین‌های روشنفکر علاقه‌مند به سینما دوست دارند و بنابراین باید فیلم جدید او را اثری سرگرم‌کننده و معناگرا دانست.
از فیلم‌های دیگر او می‌توان به دانش‌آموز، خیانت، روز یوری و بازی قربانی نام برد.
فرانسه
نویسنده و کارگردان: برونو دومون
خلاصه داستان: این فیلم درباره زندگی یک روزنامه‌نگار مشهور است که به خاطر یک حادثه زندگی‌اش کاملاً تغییر کرده است.
بازیگران: لئا سیدو , بلانش گاردن
محصول: فرانسه
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم فرانسه با بازی لئا سیدو
سایه روشن: فیلم فرانسه را باید فیلمی خاص توصیف کرد. فیلمی که درباره خبرنگاران و مسائل حساسی که با زندگی آنان در ارتباط بوده و همواره مورد توجه منتقدین قرار داشته است. بازیگر نقش اول فیلم دومون لئا سیدو است که با بازی در یک فیلم جنجالی عنوانی برای خود دست‌وپا کرد و امسال نیز در فیلم جدید جیمز باند یعنی زمانی برای مردن نیست بازی کرده است.
برونو دومون کارگردان فیلم قبلاً با ساخت فیلم‌هایی مانند خلیج اسلک و ژنت: کودکی ژاندارک توانش را در ساخت فیلم‌هایی با مخاطبین عام نشان داده است. او با انتخاب ژولیت بینوش در فیلم‌هایش به علاوه سبک کمدی متفاوتی که انتخاب کرده است، بینوش را متفاوت از کارهای جدی و سردی که بازی کرده بود کرده است. البته بینوش خود بعد از بازی در فیلم سخت کامی کلودل 1915 از دومون خواست که در فیلمی سبک‌تر او را ببرد و همین شد که فیلم کمدی خلیج اسلک ساخته شد. البته فیلم در گیشه نتوانست موفق باشد و با بودجه 7 میلیون دلاری تنها 4 میلیون دلار فروش کرد. باید دید که فیلم جدید برومون می‌تواند در گیشه جهانی موفق باشد یا خیر؟
نیترام
نویسنده و کارگردان: جاستین کورزل
بازیگران: کلب لندری جونز، جودی دیویس و اسی دیویس
خلاصه داستان: فیلم درباره قتل‌های شوکه‌آور پورت آرتور در تاسمانی استرالیا در سال 1996 است؛ اینکه چطور این اتفاق رخ داده است و دلیل آن چه بوده است.
محصول: استرالیا
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم که به نظر می‌رسد از پرده سینما تصویربرداری شده است
سایه روشن: جاستین کورزل کارگردان فیلم‌هایی مانند مکبث، فرقه حشاشین و تاریخچه حقیقی دارودسته کِلی که همگی در فضای جنایی، تاریخی و هیجانی محسوب می‌شوند این بار سراغ داستان قتل‌های شوکه‌آور پورت آرتور در تاسمانی استرالیا پرداخته است. این‌طور که از خلاصه داستان فیلم و سابقه کارگردان روشن است فیلم تازه او در فضایی جنایی و پلیسی ساخته شده است. او جزو کارگردان‌هایی است که با فیلم‌هایی مانند فرقه حشاشین و مکبث عملاً بیگ‌پروداکشن ساخته است. فیلم حشاشین او بودجه 125 میلیون دلاری داشت و توانست در گیشه 250 میلیون دلار فروش داشته باشد و با این حساب مورد مطمئنی برای کمپانی‌های سینمایی مانند نیو رجنسی و فاکس قرن بیستم بود.
همه چیز خوب پیش رفت
نویسنده و کارگردان: فرانسوا اوزون
خلاصه داستان: پدر امانوئل به نام آندره در 85 سالگی سکته می‌کند و همین باعث می‌شود دچار فلجی و شرایط بدی شود. برای همین او از دخترش می‌خواهد که کاری کند تا به زندگی او پایان دهد. اما او چطور می‌تواند چنین کاری کند؟
بازیگران: سوفی مارسو، شارلوت رمپلینگ و هانا شیگولا
محصول : فرانسه
سایه روشن: فیلم جدید اوزون بر اساس رمانی به همین نام نوشته امانوئل برنهایم است. او فیلمنامه فیلم دیگر اوزون یعنی استخر را نیز نوشته است. اوزون کارنامه طولانی دارد که از سال 1988 آغاز شده و تا به حال بیشتر از 40 فیلم سینمایی نوشته و کارگردانی کرده است. این‌طور که منتقدین درباره زندگی حرفه‌ای او می‌نویسند بیشتر تلاش دارد تا در فیلم‌هایش نگاه لطیف و شاعرانه‌ای نسبت به انسانیت و البته جنسیت داشته باشد. فیلم‌های او جزو فیلم‌های موج نوی جدید سینمای فرانسه و در میان دیگر فیلمسازانی مانند فیلیپ راموس، ایو کامو و ژان پل سیوریاک قرار دارد. او تا به حال چهار بار در جشنواره کن نامزد شده است که هیچ‌وقت نتوانسته برای او جایزه بهترین فیلم را به ارمغان آورد.
فیلم‌های هشت زن، استخر و زمانی برای دوست داشتن جزو فیلم‌های برتر او هستند. ژانرهای فیلم‌های بیشتر درام، کمدی و تریلر است. سینمای اوزون سینمای شجاع و تا حدی گستاخ است که عموماً با نگاه هزل آمیز، لطافت طبع، و اتخاذ دیدگاهی آزادانه نسبت به جنسیت انسانی، تعریف و توصیف می شود. دیدگاه او نسبت به عشق به طور کلی تاریک و خشن است و همواره در فیلم‌هایش تلاش دارد وجود عشق بی‌درد در عالم را نفی کند.
سه طبقه
نویسنده و کارگردان: نانی مورتی
خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره سه خانواده است که در سه آپارتمان زندگی می‌کنند.
بازیگران:  آنا بونایووتو، ریکاردو اسکامارچو و آلبا رورواکر.
محصول: ایتالیا
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم سه طبقه با بازی خود کارگردان فیلم
سایه روشن: نانی مورتی فیلمساز ایتالیایی است که یکبار برای فیلم اتاق پسر در سال 2001 برنده نخل طلای جشنواره کن شده است. او را باید یکی از عاشقان عباس کیارستمی دانست که در تمجید از او فیلمی با عنوان  روز افتتاحیه کلوزآپ (1996) ساخت که در آن خود نقش صاحب تماشاخانه‌ای را بازی می‌کند که قرار است تا افتتاحیه فیلم کلوزآپ را داشته باشد. مورتی را نیز فیلمساز سیاسی می‌دانند که علیه برلوسکونی اعتراض خیابانی به راه انداخت و عملاً یک فیلمساز سیاسی است.
فیلم‌های خاطرات عزیز و ما یک پاپ داریم از دیگر فیلم‌های تقدیر شده و مهم او به شما می‌آید. او رئیس هیأت داوران شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن بود و قبلاً نیز جزو اعضای هیأت داوران بوده است. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفته بود که  به عنوان یک فیلمساز هنوز از سینمای مؤلف دهه‌ 1960  اروپا الهام می‌گیرد. او گفته بود: موج جدید سینما، سینمای آزاد، نئوسینما، سینمای لهستان، سینمای ایتالیا با «بلوچی»، «تاویانی»و «پاسولینی» نیز به من ـ چه به عنوان تماشاگر و چه به عنوان فیلمساز ـ الهام می‌بخشد. این فیلمسازان در جست‌وجوی نوع جدیدی از سینما و روابط انسانی در جامعه بودند و سینمای موروثی پیشینیان را نپذیرفتند. او خود در فیلم‌هایش بازی می‌کند.
موشک قرمز
نویسنده و کارگردان: شان بیکر
خلاصه داستان: میکی سایبر بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی است که به زادگاهش در تگزاس بازگشته است اما هیچ‌کس واقعاً نمی‌خواهد او بازگردد.
بازیگران: سامون رکس، سوزان سان و بری الرود
سایه روشن: بیکر فیلمسازی را از سال 2000 با فیلم چهار کلمه کوچک آغاز کرد. او را بیشتر با فیلم‌های مستقلی همچون نارنگی و پروژه فلوریدا می‌شناسند و اساساً جزو کارگردانان سینمای مستقل است. بیکر برای اولین بار نیست که در کن حضور دارد و قبلاً با فیلم پروژه فلوریدا در بخش دو هفته کارگردانان اکران شده است.  او رئیس هیأت داوران بخش جهانی بیستمین دوره جشنواره فیلم بمبئی بود. 
محصول: آمریکا
خاطره
نویسنده و کارگردان: آپیچاتپونگ ویراستاکول
خلاصه داستان: زنی اهل اسکاتلند هنگام مسافرت به کلمبیا متوجه صداهای عجیب و غریب می‌شود. به زودی او در مورد ظاهر شدن آنها فکر می‌کند.
بازیگران: تیلدا سوئینتون، دانیل خیمنس کاچو و ژان بالیبار
محصول: آمریکا، فرانسه، مکزیک، تایلند و چند کشور دیگر
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم خاطره
سایه روشن: آپیچاتپونگ ویراستاکول قبلاً برای فیلم «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» توانسته است صاحب نخل طلای کن شود. او را که اهل تایلند است با فیلم‌هایی مانند  گورستان شکوه، بیماری گرمسیری، ارادتمند شما و سندرم و یک قرن می‌شناسند. بازی تیلدا سوئینتون به عنوان بازیگری خاص که در هر پروژه‌ای حضور ندارد نشان‌دهنده شهرت و موفقیت او در سینما است. منتقدین درباره سینمای او می‌گویند که  در آثارش عموماً رویکردی تجربی دارد و قواعد مرسوم سینما را به چالش می‌کشد.  فیلم بیماری گرمسیری او در جشنواره کن 2004 جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت.
او نیز مانند مورتی فیلمسازی است که مرحوم کیارستمی را جزو تأثیرگذاران خود می‌داند و می‌گوید که همواره خود را وامدار سینمای ایران می‌داند و فیلم «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی را به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌هایش انتخاب کرده است.  فیلم «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد نیز یکی دیگر از انتخاب‌های «ویراستاکول» است. 
شکستگی
نویسنده و کارگردان: کاترین کورسینی
بازیگران: ولری برونی تدسکی، مارینا فوا و پیو مارمای
خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره فاصله دو زن از یکدیگر در بیمارستانی است که در شب اعتراضات بزرگ کارمندان عصبی و خشمگین مورد محاصره قرار می‌گیرد.
سایه روشن: کورسینی را جزو زنان کارگردانی باید معرفی کرد که نگرش‌های فمینیستی و زنانه جدی و روشنی در فیلم‌هایش دارد. در دیگر آثارش که چه در جشنواره کن و یا دیگر جشنواره‌های سینمایی موفق شدند نیز دارای همین نگرش‌ و دیدگاه‌های همجنس‌خواهانه بوده است. او از این نظر جزو کارگردانان همجنس‌گرا نیز معرفی کرده‌اند.
محصول: فرانسه
بیقرار
نویسنده و کارگردان: یواخیم لافوس
بازیگران: لیلا بختی، لاریسا فیبر و دیمین بنارد
خلاصه داستان:  اختلال دو قطبی دیمین باعث می‌شود که لیلا با آن به مشکل برخورد کند.
محصول: بلژیک و فرانسه
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
یواخیم لافوس
سایه روشن: یواخیم لافوس کارگردان بلژیکی است که از 2000 تا اکنون 11 فیلم سینمایی ساخته است که از این میان فیلم‌های بچه‌های ما محصول سال 2012 توانست به عنوان نماینده این کشور به فهرست اولیه اسکار راه یابد اما در لیست نهایی وارد نشد. او برای همین فیلم نیز در جشنواره کن شرکت کرد و البته آنجا نیز موفق نبود. فیلم‌های بعد از عشق او در کن و فیلم‌ شوالیه‌های سفید در تورنتو شرکت کرده‌اند. شوالیه‌های سفید او توانست در جشنواره سن‌سباستین برنده عنوان بهترین کارگردانی شود.
لینگویی
نویسنده و کارگردان: محمد صالح هارون
خلاصه داستان: هنوز درباره این فیلم خلاصه داستانی منتشر نشده است.
بازیگران: اعلام نشده است
محصول: فرانسه
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
محمد صالح هارون
سایه روشن: این کارگردان اهل چاد از سال 1982 در فرانسه زندگی می‌کند. علت جدایی او از کشورش جنگ‌های سال‌های 1980 این کشور است. اولین فیلم خود یعنی خداحافظ آفریقا را در سال 1999 ساخت. چاد جزو اعضای داوران جشنواره فیلم کن بوده است و این فیلم هشتمین فیلم او در کارنامه سینمایی‌اش است. آخرین ساخته او به نام «گری گریس» در جشنواره فیلم کن 2013 شرکت کرد اما در نهایت موفق به کسب جایزه نخل طلا نشد.
بدترین آدم جهان
نویسنده و کارگردان: یواخیم تری‌یر
بازیگران: آندرش دانیلسن لی و ماریا گریزیا دی مئو
خلاصه داستان: زنی به نام جولی زندگی عاشقانه‌ای دارد اما تلاش می‌کند تا بتواند مسیر شغلی خود را از میان آشفتگی‌های زندگی پیدا کند.
محصول: نروژ
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
تری یر
سایه روشن:  تری‌یر کارگردان نروژی است که از سال 2006 مشغول به فیلمسازی است. او را بیشتر به خاطر فیلم  اسلو، 31 آگوست که در سال 2011 ساخته شد و در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد می‌شناسند. همینطور فیلم «غرنده‌تر از بمب‌ها»ی او در سال 2014 توانست در این جشنواره برگزیده شود. راب کوهن منتقد ایندی وایر معتقد بود که او با «غرنده‌تر از بمب‌ها» وارد مرحله جدیدی از فعالیت سینمایی‌اش شده است.
جزیره برگمان
نویسنده و کارگردان: میا هانسن لاو
بازیگران: میا واشیکوفسکا، ویکی کریپس و آندرش دانیلسن لی
خلاصه داستان: یک زوج فیلمساز در جزیره‌ای مشغول به نگارش فیلمنامه‌های مستقل خود هستند. هرچه روند کار آنها جلوتر می‌رود مرزهای خیال و واقعیت میان آنان نسبت متفاوتی با جزیره‌ پیدا می‌کند.
محصول: فرانسه
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم
سایه روشن: این کارگردان زن فرانسوی از سال 2006 تا اکنون 6 فیلم سینمایی ساخته است که از این میان فیلم‌های پدر فرزندان من، چیزهایی که می‌آیند، خداحافظ عشق من و... جزو معروف‌ترین آنها است. پدر فرزندان من توانست در سال 2009 جایزه بهترین نوعی نگاه کن را برای خود کند. فیلم همه‌چیز فراموش  شده است در سال 2009 نامزد دوربین طلای کن شده بود. فیلم‌های او بیشتر حول محور خانواده و عواطف و روابط میان افراد است. اگزیستانسیالیسم، بحران‌های شخصی و امیال مضامین غالب فیلم‌های او هستند.  فیلم‌های وی همچنین  به تأثیرات نسلی تاریخ سیاسی و اجتماعی فرانسه می‌پردازند.
ماشین مرا بران
نویسنده و کارگردان:‌ ریوسوکی هاماگوچی
بازیگران: هیده‌توشی نیشیجیما و ماساکی اوکادا
خلاصه داستان: نیشیجیما هیدتوشی به عنوان بازیگر و کارگردان با خوشحالی با همسر نمایشنامه نویسش ازدواج کرد. اما یکباره روزی زن ناپدید می‌شود.
محصول: ژاپن
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم ماشین مرا بران
سایه روشن: این کارگردان ژاپنی از سال 2008 مشغول فیلمسازی است و تا به الان 12 فیلم سینمایی در کارنامه خود دارد. فیلم‌های آساکو 1 و2 او در جشنواره فیلم کن 2018 شرکت کردند. چرخ روزگار و آینده او نیز در جشنواره برلین شرکت کرده است. او در مصاحبه‌ای گفته بود که من فقط یک عشق فیلم بودم و به طور متعارف عاشق فیلم‌های هالیوودی مانند تارانتینو، فیلم-تئاترهای مینی در ژاپن بود. اما بعد از اینکه به باشگاه فیلم در کالج رفتم، فرهنگ سینفیل به صورت درست پی‌ریزی شد.
بیت‌های کازابلانکا
نویسنده و کارگردان: نبیل عیوش
بازیگران: بازیگران غیرحرفه‌ای
خلاصه داستان: ماجرای فیلم درباره یک رپر سابق است که در منطقه‌ فقیرنشین در شهر کازابلانکا زندگی می‌کند. او به بچه‌ها یاد می‌دهد که با ترانه و رقص هیپ هاپ خودشان را بروز بدهند. در واقع جوانان منطقه تلاش می‌کنند خود را از زیر فشار سنت‌ها با کمک فرهنگ هیپ هاپ بیرون بیاورند. در این مسیر مشکلاتی گریبان این جوانان را می‌گیرد. داستان در منطقه‌ای می‌گذرد که در سال 2003 هدف حمله انتحاری القاعده قرار گرفت.
محصول: مراکش
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از بیت‌های کازابلانکا
سایه روشن: نبیل عیوش سال 1999 با فیلم مکتوب در جشنواره برلین شناخته شد.سپس «علی زوئا شاهزاده خیابان‌ها» را ساخت. و دو بار با فیلم‌های بعدی‌اش «اسب‌های خدا» و «محبوب» در بخش‌های جنبی کن پذیرفته شد. سال گذشته با «راضیه» در جشنواره تورنتو در بخش رقابتی پلتفرم حضور داشت. یکی از فیلم‌های عیوش در کشور خود مراکش به دلیل شکستن صریح هنجارهای اخلاقی ممنوع شد. فیلم‌های او عموماً در جشنواره کن به نمایش درآمده است. فیلم اسبان خدای او نماینده مراکش در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار بود. فیلم جدید او ماندن اسبان خدا درباره کازابلانکا از زاویه دید دیگری است. فضای فیلم‌های او مانند فیلم‌های عبدالطیف کشیشی دیگر کارگردان تونسی است که با شکاندن هنجارها و نگاهی که به فضای کن نزدیک است توانسته در این جشنواره راه یابد.
محفظه شماره 6
نویسنده و کارگردان:  یوهو کاسمانین
بازیگران: یوری بوریسوف، دینارا دروکارووا و سیدی هارلا
خلاصه داستان: در خلاصه داستان این فیلم آمده است، همان‌طور که یک قطار به سمت دایره قطب شمال می‌رود​​، دو غریبه سفری مشترک دارند که دیدگاه آنها را نسبت به زندگی تغییر می‌دهد.
محصول: فنلاند
سایه روشن: کاسمانین کارگردان فیلم و اپرای فنلاندی است که در دانشگاه آلتوی فنلاند تحصیل کرده است. اولین فیلم او یعنی فروشندگان نقاشی در بخش سینه فونداسیون توانست جایزه این بخش را کسب کند. فیلم «شادترین روز زندگی اولی ماکی» او نیز در بخش نوعی نگاه جشنواره کن 2016 توانست بهترین جایزه را مال خود کند.
داستان زن من
نویسنده و کارگردان: ایلدیکو انیدی
بازیگران: لئا سیدو، لوئیس گارل و یاسمینه ترینکا
خلاصه داستان: یک ناخدای دریا با یک دوست در یک کافه شرط می‌بندد که با اولین زنی که وارد آن می‌شود ازدواج کند.
محصول: آلمان، فرانسه، ایتالیا و مجارستان
فیلم , سینما , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم داستان زن من با بازی لئا سیدو
سایه روشن: انیدی جزو کارگردانان موفق مجارستان است که توانست به نمایندگی از کشور با فیلم «جسم و روح» در نودمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بشود و در شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، برنده خرس طلایی باشد. او از سال 1979 تا به امروز 16 فیلم سینمایی ساخته است که از این میان فیلم‌های قرن بیستم من توانست جایزه دوربین طلایی را در جشنواره کن 1989 ببرد. او درباره هدفش از فیلمسازی می‌گوید این است که  «زندگی را بفهمم و بفهمم دور و برمان چه اتفاقی می‌افتد.» بعد از ساختن فیلم «قرن بیستم من» انیدی متوجه می‌شود بهترین رسانه برای بیان افکارش فیلم‌سازی است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین