کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

گلایه وزیر اقتصاد از بانک مرکزی در حمایت از بانک‌های مشکل دار

مهر , 20 خرداد 1400 ساعت 10:11

حزب الله:
وزیر اقتصاد با ابراز گلایه از بانک مرکزی در حمایت از بانک‌های مشکل دار، گفت: به هیچ بانک دولتی اجبار نکردیم اوراق بخرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در اختتامیه همایش نقد طرح بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی نظارت مجمعی را دنبال کرده و این آغاز مشکلات است، گفت: مشکل از آنجا شروع شد که بانک مرکزی در نظارت بر یک بانک مشکل‌دار وتعصب بر روی آن، در اسفندماه ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به این بانک کمک کرد.
وی افزود: در عین حال بانک مرکزی حاضر نشد به اندازه ۱۱ هزار میلیارد تومان ارز بخرد و بازار سرمایه را نجات بدهد؛ ضمن اینکه این بانک هدفگذاری تعیین نرخ تورم در سال ۹۹ را صورت داد؛ اما باید دید چرا چنین شکافی بین هدفی که بانک مرکزی برای تورم تعیین کرده بود با تورم واقعی امروز، ایجاد شده است.
دژپسند با بیان اینکه خزانه‌داری کشور زیر نظر وزارت اقتصاد در کنترل تورم بسیار مؤثر بوده است، تصریح کرد: بازار سرمایه توانست بر هدایت نقدینگی وکنترل تورم بسیار مؤثر باشد؛ این در حالی است که از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق استفاده شد که البته تمام این عدد برای فروش نبوده است.
وی افزود: باید توجه داشت اگر فروش اوراق انجام نمی‌شد به تورم فعلی کشور ۳۶ درصد هم اضافه می‌شد؛ ضمن اینکهاگر نرخ بین بانکی با سو مدیریت مواجه نمی‌شد، در فروش اوراق اهداف محقق می‌شد و با بهبود شرایط بازارسرمایه مواجه می‌شدیم.
دژپسند گفت: خزانه‌داری حتی در ماه‌هایی از سال به بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی کمک کرد؛ به نحوی که در مهرماه و آبان ماه وزارت اقتصاد به کمک بانک مرکزی در هدایت نقدینگی آمد؛ ضمن اینکه از تیرماه سال گذشته که روند نرخ بهره بین بانکی صعودی شد، حرکت شاخص کل بورس نزولی و فروش اوراق دولت با افت شدید مواجه شد.
وزیر اقتصاد گفت: اگر بانک مرکزی بانکدار دولت نباشد، وضعیت تولیت منابع ارزی دولت مشخص نیست؛ ضمن اینکه اگر سو مدیریت بر نرخ بهره بین بانکی رخ نمی‌داد و بازار سرمایه روند خوبی را داشت سیاست‌های افزایش عرضه از طریق عرضه سهام دولتی و تجهیز منابع صورت می‌گرفت.
وی گفت: اگر این شرایط فراهم می‌شد فرار بودجه‌ای رخ نمی‌داد؛ این در حالی است که بودجه در حال انتقال از بودجه نفتی به مالیاتی است، پس اوراق نقش بسیار کلیدی دارد.
دژپسند ادامه داد: این فرمایش رهبری است که کسری بودجه ام الحوایص است و نخستین موضوع برای رفع مشکل کسری بودجه را اوراق مطرح می‌کنند؛ این در حالی است که توانستیم ۱۲۵ میلیارد تومان اوراق نقدی بفروشیم که این اقدام بسیار مهم را با چنگ و دندان انجام دادیم.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: هر چند رئیس مجمع چند بانک هستم؛ اما هیچ الزامی برای خرید اوراق دولتی به بانک‌ها نگذاشتم؛ هیچ یک از بانک‌ها الزامی برای خرید اوراق از سوی دولت نبودند و به هیچ بانکی خرید اوراق دیکته نشد.


کد مطلب: 255603

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/255603/گلایه-وزیر-اقتصاد-بانک-مرکزی-حمایت-بانک-های-مشکل-دار

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com