کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روز آرام دلار

ایسنا , 20 خرداد 1400 ساعت 9:40

حزب الله:ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم تغییرات کمی داشت.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، فشار تورمی ناشی از احیای سریع تقاضا به طور واضحی در اقتصادهای بزرگ رو به افزایش است. نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به می به مثبت ۱.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۴ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است. این بالاترین تورم ثبت شده ۱۰ ماه اخیر در چین بوده است. در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا هم شرایط مشابهی برقرار است و تورم، رو به جلو حرکت می کند. 
مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد در سه ماه نخست امسال متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۳ درصد و منفی ۰.۲ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.  هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۱.۳ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۱.۲ درصد بوده است.
روزهای خوب یوان در برابر اسکناس سبز به لطف تقویت دنباله دار ذخایر ارزی چین ادامه دارد. جدیدترین آمارها نشان می دهد میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه می به روند صعودی خود ادامه داده است؛ حتی در زمانی که بانک مرکزی چین در هفته های اخیر دست به تزریق گسترده نقدینگی به بازار زده است.  آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۲۳.۶۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.
پس از دیدارهای متعدد مقامات آمریکایی و چینی که معامله گران را به آتش بس موقت در روابط دو اقتصاد بزرگ جهان امیدوار کرده بود، تنش های بین دو طرف به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکا بر ضد شرکت های چینی مجددا بالا گرفته است. وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ۲۸ شرکت دیگر چینی را به دلیل ارتباط با ارتش چین تحریم کرده است تا بدین ترتیب تعداد شرکت های تحریم شده چینی به این دلیل توسط آمریکا به رقم بی سابقه ۵۹ شرکت برسد.  
عملکرد نه چندان درخشان دلار در سال ۲۰۲۱، برخی از بانک های مرکزی را در سراسر جهان به واکنش واداشته است تا بدین ترتیب اجازه تقویت بیش از حد آن ها مقابل دلار داده نشود. در چین، برخی از منابع خبری گزارش داده اند بانک مرکزی این کشور با هدف تضعیف عمدی یوان مقابل دلار به بانک ها دستور داده است تا نسبت دلار از سپرده های خود را بالا ببرند. چینی ها نگران اند تقویت بیش از حد یوان مقابل دلار باعث کاهش رقابت پذیری محصولان چینی مقابل همتایان آمریکایی آن ها در بازارهای جهانی شود.  
مسیر تورمی در بسیاری از کشورهای اروپایی در حالت نگران کننده‌ای قرار گرفته است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان،  نرخ تورم در ماه آوریل  به بالای نرخ  دو درصدی رسیده است. متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۳ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود و کار بانک مرکزی را برای اتخاذ رویکرد انبساطی دشوار خواهد ساخت.  
فشار فروش روی دلار در هفته های اخیر و پس از رسیدن نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح ۲۹ سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که بازدهی دلار در برابر ارزهای مهم در ماه های آوریل و می منفی بوده است. با این حال  دیگر رقبای دلار نیز به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی دیگر کشورها در ماه های اخیر نتوانسته اند اختلاف خود را با دلار به طرز معناداری زیاد کنند و این مساله باعث شده است تا برخی از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت دلار را در نیمه دوم امسال داشته باشند.  
سرانجام پس از حدود یک سال میزان تولید ناخالص داخلی آمریکا از ۲۱ تریلیون دلار عبور کرد. آن طور که مرکز آمار آمریکا اعلام کرده، در ماه می حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به می به ۲۲ تریلیون و ۱۵۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده که بدین ترتیب، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است. همچنین بدهی ایالت های آمریکا دو تریلیون و ۱۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار و سهم هر شهروند آمریکایی از بدهی های دولت این کشور معادل ۳۷۱۲ دلار بوده است.
تحرکات سیاست گذاران بازارهای پولی و مالی برای بازگشت هر چه سریع تر آرامش به معاملات آغاز شده است. در چین، نهادهای قانون گذار از کاهش حجم مداخلات خود در بازار ارز خبر داده و اعلام کرده اند که قرار نیست سیاست های فعلی ارزی بیش از این حد تغییری کند. در انگلیس نیز بانک مرکزی این کشور اعلام کرد به احتمال زیاد و تا پیش از پایان نیمه نخست سال آینده، نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد که در صورت تحقق، نخستین افزایش نرخ بهره از زمان آغاز کرونا خواهد بود.
دولت جو بایدن قرار است بزرگ ترین لایحه بودجه تاریخ این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را برای تصویب به کنگره ارایه کند. این بودجه شش تریلیون دلاری با یک کسری ۱.۳ تریلیون دلاری مواجه است که در نوع خود در تاریخ معاصر آمریکا بی نظیر محسوب می شود. بخش بزرگی از افزایش شدید مخارج دولت مربوط به تامین هزینه های لازم برای توسعه زیرساخت ها و همچین شبکه خدمات درمانی آمریکا است که با هدف تسریع رشد اقتصادی در سال های آینده و افزایش رفاه طبقه متوسط انجام می شود.
تاکنون بیش از ۱۷۴ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۹۱۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۷۷۱ هزار و ۲۳۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۳ هزار و ۱۱۸ نفر، برزیل با ۴۷۷ هزار و ۳۰۷ نفر، هند با ۳۵۹ هزار و ۵۰۱ نفر، مکزیک با ۲۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر و پرو با ۱۸۷ هزار و ۱۵۷ نفر بوده است.
فیلیپ وی- استراتژیست ارشد ارزی در بانک دی بی اس - گفت: مساله مهم پیش روی بازار ارز این است که بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو تا چه زمانی می خواهند به رویه فعلی ادامه دهند. آن طور که از برخی گمانه زنی ها می توانیم برداشت کنیم این است که به زودی شاهد تغییر ریل سیاست گذاری خواهیم بود. ژانت یلن- وزیر خزانه داری آمریکا- هم تلویحا از افزایش نرخ بهره حمایت کرده چرا که معتقد است این کار به تقویت رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.  
شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۳۰ واحد بسته شد.
نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)
ارزهای اروپایی
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۲ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۷ دلار رسید.
ارزهای آسیایی
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۹.۶۲۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۸۷ یوان چین اعلام شد.


کد مطلب: 255595

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/255595/روز-آرام-دلار

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com