تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
plusresetminus
حزب الله: کاظمی گفت: اجرای درست مسکن مهر در کشور می‌توانست مانع از انتشار آگهی‌های مسکن مهر در سایت‌ها شود.
۰
کد مطلب : ۲۵۵۵۵۳
مسکن مهری که تنها آگهی هایش نصیب قشر ضعیف شد!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،قدرت الله کاظمی، کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه مسکن مهر در دولت های گذشته با هدف صاحب خانه کردن اقشار ضعیف و زوج‌های جوان که بضاعت خرید خانه ندارند، کلید خورد، گفت: هدف از این طرح خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد بود که طبق آن دولت با واگذاری قطعه زمین رایگان و بکارگیری ظرفیت اداری - نظارتی - انبوه سازان و پیمانکاران شهرک های جدید اطراف استان ها و شهرهای بزرگ مقرر  شد که این طرح عملیاتی شود.

او ادامه داد:  اما متاسفانه  این طرح ملی با هزینه های بالا تبدیل به مشکل بزرگی برای دولت های بعدی شد به طوری که در یک بازه زمانی این طرح  متوقف شد.

کاظمی  در ادامه به برخی از  مسائل  مسکن مهر اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد از آپارتمان های مسکن مهر فاقد آسانسور هستند، همچنین امکانات فرهنگی، ورزشی و مراکز خرید در شعاع چند کیومتری این شهرک ها کمتر دیده می شود.

مقررات ملی ساختمان در مسکن مهر رعایت نشد
این کارشناس مسکن اظهار کرد: رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان در طراحی و ساخت آپارتمان های مسکن مهر، استفاده از مصالح با کیفیت پایین برای ساخت خانه های طرح مسکن مهر، استفاده از تیم های اجرایی و پیمانکاران و سازنده های فاقد صلاحیت و در نهایت خروجی غیر استاندارد ساختمان های ساخته شده از جمله مسائل و مشکلاتی است که این واحدها با آن ها درگیر هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: طراحی و اجرای زیرساخت های لازم شهرک سازی قبل از شروع واگذاری زمین ها و اجرای ساخت و ساز از قبیل زهکشی،  فاضلاب،  جدول کشی،  آب آشامیدنی، برق و آسفالت در برخی از این پروژه ها فراموش شده است.

کاظمی با بیان‌ اینکه مسئولان متاسفانه نتوانستند این طرح ملی بزرگ را به درستی طراحی، اجرا و به وعده خود در این زمینه عمل کنند. گفت: اگر این طرح  به درستی اجرا و مصالح به کار رفته دارای کیفیت و استاندارد مناسبی بود  هم اکنون شاهد خانه دار شدن بسیاری از اقشار ضعیف جامعه بودیم.

کاظمی اظهار کرد: اجرای درست این طرح ها در گذشته باعث می شد که امروز شاهد انتشار آگهی های متعدد فروش آپارتمان های مسکن مهر و تأثیر آن در کاهش تنش در بازار مسکن نباشیم.

این کارشناس مسکن توضیح داد:  زمانی که محله‌ یا شهرکی ایجاد می‌شود به طور قطع  باید ابتدا امکانات شهرسازی و محوطه سازی مدرسه، درمانگاه، آتش‌نشانی و مراکز خرید برای آن در نظر گرفته شود که نبود این امکانات در مساکن مهر از جمله معایب این طرح بوده است.

کاظمی بیان کرد: با وجود تمام‌ نقدها و معایبی که همواره کارشناسان و البته مدیران اقتصادی نسبت به عملکرد طرح مسکن مهر داشته‌اند اما در این دوره طرح  جدیدی برای مسکن کلید نخورد و در حال حاضر واحدهای مسکن مهر در حال تکمیل شدن هستند.

 این کارشناس مسکن با بیان اینکه علت اصلی شکست طرح مسکن مهرو همه این صحبت های غیر کارشناسی بیانگر آن است که متاسفانه برخی از مسئولان   در اکثر حوزه ها از کارشناسان آگاه و مطلع آن حوزه استفاده نمی کنند  افزود:  برخی از افراد و کارشناسان هم در حال حاضر صحبت های بدون برنامه انجام می دهند که در آینده باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم در بخش مسکن خواهد شد. 

چرخ 300 صنعت با رونق بازار مسکن به حرکت در می آید
کاظمی ادامه داد:  با ایجاد رونق ساخت‌وساز و معاملات مسکن چرخ  حدود ۳۰۰ صنعت در کشور  به حرکت در می آید  و در نهایت رونق صنایع در حوزه های مختلف را با افزایش ساخت و ساز شاهد خواهیم بود.

او افزود: این موضوعات بیانگر آن است که ساخت و ساز، صنعتی است که با توجه و با استفاده از کارشناسان زبده در آن می توان شاهد گردش مالی بین صنایع مختلف و در نهایت رشد اقتصادی در صنایع متعدد بود.

کاظمی تصریح کرد: استفاده از نظرات کارشناسان انجمن صنفی انبوه سازان و یا کارشناسانی از انجمن صنفی سازندگان مسکن و ساختمان می تواند از بسیاری از مشکلات در این حوزه جلوگیری کند  اما در نهایت  باید توجه و تمرکز بیشتری به احیای بافت های فرسوده  کرد.

بر اساس این‌گزارش ، تبصره (۶) قانون بودجه ۱۳۸۶ آغازگر رسمی طرح عظیم مسکن مهر بود. این پروژه در دولت گذشته و همزمان با جهش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن و با رویکرد خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد کلید خورد؛ طرحی که البته بر پایه واگذاری زمین رایگان از سوی دولت استوار بود.

در حالی قرار شد سالیانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته و به متقاضیان واگذار شود که به دلایلی از جمله ناتوانی در تامین مالی، در پایان دولت گدشته تنها ۱.۲ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان شد و بقیه طرح ها نیمه تمام باقی ماند.

مسکن مهر که به دولت یازدهم منتقل شده بود با توجه به چالش‌هایی که در مسیر آن قرار داشت به دفعات مورد انتقاد به ویژه از سوی وزیر راه‌ و شهرسازی قرار گرفت.

گرچه وجود ایراداتی در اصول معماری و شهرسازی از معایب بزرگ پروژه مسکن مهر به شمار ‌می‌رود اما به طور حتم شیوه تامین مالی، مهمترین معضل آن بود چراکه هزینه و منابع مورد نیاز آن از محلی تامین می‌شد که در نهایت به توزیع پول پرقدرت، رشد پایه پولی و تورم منتهی شد بنابراین در حال حاضر که اصلی ترین نیاز مردم و اقشار ضعیف جامعه مسکن است در دستور کار تمامی دستگاه ها به صورت ویژه قرار گیرد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین