کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

کمبود واکسن و نگرانی‌های بحرانی تازه / آیا پیک پنجم از هرمزگان آغاز می‌شود؟ / سیرنزولی کرونا در پایتخت متوقف شد

تسنیم , 18 خرداد 1400 ساعت 9:38

حزب الله: بررسی آمارهای رسمی منتشر شده از وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند نزولی پیک چهارم در سراسر کشور ادامه دارد اما شیب نزولی آن بسیار کم برآورد شده که همین روند عاملی برای نگرانی‌های تازه و آغاز پیک جدیدی از همه‌گیری شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،اگر آمارهای رسمی منتشر شده از همه‌گیری کرونا را در سراسر کشور به صورت نقطه‌ای مورد بررسی قرار دهیم جای تردید نیست که اعداد و ارقام بیانگر بهبود شرایط است؛ اما در همین شرایط برخی شواهد بیانگر این نکته است که هنوز خطر برطرف نشده و در صورت ساده‌انگاری به‌ احتمال زیاد درگیر پیک پنجم کرونا خواهیم شد.
در این زمینه البته اصلی‌ترین نگرانی موضوع جابه‌جایی جمعیت در عین کاهش روند واکسیناسیون در سراسر کشور به دلیل بدقولی برخی کشورهای تولید کننده در تحویل سفارش‌های ایران است.
کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند در شرایطی که خطر آغاز پیک پنجم کرونا آنهم با ویروس‌های جهش یافته آفریقای جنوبی و هندی بسیار جدی شده کند شدن روند واکسیناسیون می‌تواند زمینه آغاز بحرانی تازه در کشور باشد.
در همین حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان و غذا و دارو ضمن تایید کمبود ایجاد شده واکسن به دلیل خلف وعده برخی کشورها در تحویل سفارش‌های ایران گفت: این فراز و فرودها در واکسیناسیون معمول است و اتفاق نادری نیست درست همانطور که در کشورهای اروپایی نیز بعضاً به دلیل شرایط بحرانی دهکده جهانی تجربه شده است.
جهانپور همچنین تاکید کرد: براساس دوره تعیین شده انجام دو دوز تزریق با توجه به نوع واکسن مورد نظر نگرانی از بابت ایجاد مشکل در روند واکسینه کردن هموطنان نیست و با توجه به دوره زمانی تعیین شده وزارت بهداشت این کار را ادامه خواهد داد.
کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند: اگرچه احتمالاً به گفته مسئولان خللی در روند تکمیل مراحل واکسیناسیون هموطنان ایجاد نمی‌شود اما نباید فراموش کنیم تا رسیدن به سطوح استاندارد ایمنی سازی یعنی نزدیک به 70 درصد جمعیت فاصله بالایی داریم و این فاصله می‌تواند دردسرساز باشد.
گروه با اشاره به افزایش قدرت بیماری زایی ویروس‌های جهش یافته درصورت ایجاد همه‌گیری تاکید می‌کنند عبور از مرز 82 هزار فوتی ناشی از ویروس منحوس بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد و تجربه رکوردهای تازه‌ای در این زمینه دور از انتظار نیست؛ به همین دلیل باید از هم اکنون برنامه‌ریزی دقیقی برای افزایش و کنترل رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.
در همین حال تغییر معنادار آمارها در استان هرمزگان تاکیدی براین مدعاست که درصورت بی‌توجهی و کاهش سطوح رعایت پروتکل‌های بهداشتی این منطقه دروازه آغاز پیک پنجم کرونا خواهد شد درست همانطور که خوزستان در پیک چهارم به عنوان نقطه آغاز بحران در سراسر کشور شد و مشکلاتی را برای کادر درمانی ایجاد کرد.
در این زمینه شناسایی 30 نقطه بحرانی و نگران کننده در استان هرمزگان نه تنها باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه آغاز پیک پنجم از این نقطه می شود بلکه به گفته کارشناسان بهداشت و درمان افزایش 40 درصدی موارد شناسایی جدید افراد بیمار در این منطقه زنگ خطری بسیار جدی برای سایر نقاط ایران به‌خصوص استان‌های همجوار است.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
دو هفته آینده رکوردهای تازه‌ای داریم
از سوی دیگر تاکید کارشناسان بهداشت و درمان براین است که تعطیلات اخیر احتمالاً می‌تواند در آینده نزدیک یعنی بعد از دوره نهفته‌ ویروس رکوردهای تازه‌ای از بیماری در کشور به ثبت برساند.
این گروه با اشاره به ارتباط مستقیم افزایش تردد بین شهری در دوره همه‌گیری با روند افزایشی نرخ شیوع می‌گویند: براساس مدل‌های تعیین شده به ازای هر یک درصد افزایش تردد بین شهری یا همان جابه‌جایی گسترده جمعیت به میزان 1.9 درصد به تعداد بیماران افزوده خواهد شد که با درنظر گرفتن افزایش قدرت سرایت ویروس‌های جهش‌یافته این اتفاق می‌تواند در 14 روز آینده در جداول آماری وزارت بهداشت خودنمایی کند.
از این رو با توجه به افزایش ترددهای بین‌شهری علی‌رغم محدودیت‌های ایجاد شده به‌خصوص در استان‌های شمالی کشور و برخی مناطق خوش آب و هوا شاید بعد از این دوره تغییرات معنادار آماری در مناطق ییلاقی و ساحلی باشیم دقیقاً اتفاقی که در جزایر کیش و قشم در هفته گذشته تجربه شد و احتمالاً باید منتظر تغییر معنادار آمارها در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز و... باشیم.
توقف روند نزولی در پایتخت
استاندار تهران روز گذشته در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به روند بیماری کرونا  اظهار داشت: در چهار روز اخیر روند کاهشی بستری را که قبلاً شاهد بودیم کم شده و چند روزی است که تعداد بستری ها ثابت مانده است.
انوشیروان محسنی بندپی همچنین تصریح کرد: این وضعیت نشان‌دهنده ضرورت تشدید نظارت‌ها، مراقبت‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است چون درصورت بی توجهی به این شرایط احتمال بروز مشکل دور از انتظار نیست.
در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند افزایش تردد درونشهری تهران و جابه‌جایی گسترده جمعیت با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند پاشنه آشیل ایجاد بحرانی تازه در تهران شناخته شود و به همین دلیل بهترین راهکار و کم هزینه‌ترین آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل از سوی هموطنان است.
بیشتر بخوانید


مجموع مبتلایان به  کرونا در ایلام از مرز 39 هزار و 91 نفر گذشت
 محمد کریمیان  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام؛ با اشاره به ثبت 28 ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته اظهار داشت: با این احتساب مجموع مبتلایان به 39 هزار و 91 نفر افزایش یافته است.
وی افزود: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی از کرونا ثبت نشده و تعداد فوتی‌های استان تا این لحظه 796 نفر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام یادآور شد: در شبانه روز گذشته 17 بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب تعداد بستری‌های موجود در استان به 77 نفر رسید که این میزان نسبت به روز‌های گذشته کاهش داشته است.
کریمیان با بیان اینکه بیشترین میزان بستری‌های استان مربوط به شهرستان ایلام با 15 هزار و 961 ابتلا است، گفت: از تعداد بستری‌های جدید طی شبانه روز گذشته در استان هفت نفر مربوط به این شهرستان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: همچنین از بستری‌های جدید چهار نفر مربوط به آبدانان،2 نفر ایوان، 2 نفر دره شهر، یک نفر دهلران و یک نفر نیز مربوط به مهران است.
وی با اشاره به رنگبندی کرونایی شهرستان‌های استان اضافه کرد: شهرستان‌های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و آبدانان، دره شهر، بدره، ملکشاهی، مهران، سیروان، ایوان، چرداول و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
بستری 390 بیماری قطعی بستری کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، 13 شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و 10 شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 390 مورد است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 232 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 9 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 103 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 8 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 38 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری 45 بیمار قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 21هزار و 485 مورد رسیده است.
وی به فوت 6 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 2 هزار و 955 نفر رسیده است.
درحال تکمیل... .
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
 


کد مطلب: 255388

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/255388/کمبود-واکسن-نگرانی-های-بحرانی-تازه-آیا-پیک-پنجم-هرمزگان-آغاز-می-شود-سیرنزولی-کرونا-پایتخت-متوقف

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com