کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران اعلام کرد

موارد تک‌گیر کرونای هندی و آفریقایی در تهران / فعلا گزارشی از کمبود واکسن نداریم

ایسنا , 18 خرداد 1400 ساعت 9:05

حزب الله:معاون درمان ستاد کرونا استان تهران ضمن تشریح روند بیماری در استان، از موارد تک‌گیر ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در تهران خبر داد و در عین حال درباره امکان جایگزینی دوز دوم واکسن‌های تزریق شده با دیگر واکسن‌های موجود، توضیح داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر نادر توکلی با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران، گفت: البته شیب بسیار ملایم است و کماکان تعداد بستری‌های قابل توجه است اما خوشبختانه تعداد فوتی‌ها کمتر شده است‌. اما روند کاهشی مانند پیک‌های قبلی چشمگیر نیست. نسبت به دهم فروردین که پیک آغاز شد و تا انتهای فروردین به اوج خود رسید می‌توان گفت روند پیک بیماری تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته است و تعداد بستری‌ها از حدود ۱۷۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده است و به همین ترتیب مراجعات سرپایی هم اکنون حدود ۴۵۰۰ نفر در روز است. تعداد کل بیماران از حدود ۱۰ هزار نفر به حدود ۴۵۰۰ نفر رسیده است و فوتی‌های روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر شده است. حدودا هفته‌ای ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم و در ۳ یا ۴ هفته اخیر ۵۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم، البته کماکان مراجعات به مراکز درمانی ادامه دارد.

 
وی افزود:از طرفی در مواردی تعداد ترخیصی‌ها از تعداد بستری‌ها افزایش می‌یابد زیرا هم مراقبت‌ها افزایش یافته است و هم بیماری از نظر مرگ و میر و شدت، سیر آرام‌تری دارد. خوشبختانه میزان مرگ و میر افراد بالای ۷۰ سال کاهش یافته است که شاید به نوعی این موضوع را بتوان با گسترش پوشش واکسیناسیون مرتبط دانست.
 
توکلی علت روند کاهشی گذر از پیک چهارم را حجم بالای ویروس معرفی و اظهار کرد: ما حجم زیادی از بیماران را در کلینیک‌های سرپایی مدیریت می‌کردیم تا با کمبودی مواجه نشویم، اما به نظر می‌رسد این رفتارِ یک ویروس جهش یافته است. البته این امکان از نظر اقتصادی وجود ندارد که تک‌تک بیماران از نظر اینکه به چه نوع جهشی از ویروس مبتلا شدند را بررسی کنیم هرچند که از نظر اپیدمیولوژیک‌ هم این موضوع توجیه ندارد ولی طبیعتا رفتار جدید ویروس با سال گذشته و ویروس ووهان متفاوت است‌. موارد تک‌گیری از ویروس هندی و آفریقایی هم در استان گزارش شده است اما اینگونه نیست که بخواهیم همه مبتلایان را مرتبط با این جهش‌ها بدانیم.
 
وی همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن، تاکید کرد: قطعا ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌هایی را ابلاغ می‌کند و بر این اساس و با رعایت آن‌ها، چالش ما به شدت کاهش می‌یابد.
 
به گفته وی، با سرعت بخشیدن به مقوله واکسیناسیون پیش‌بینی‌ها از روند بیماری بویژه مرگ و میر ناشی از آن طی روزهای آتی کاهشی است.
 
توکلی درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا نیز به ایسنا گفت: نمی‌توان صد درصد اعلام کرد پیک پنجم رخ می‌رهد یا خیر. طبیعتا اگر پروتکل‌ها به درستی انجام نشود فراز و نشیب‌هایی خواهیم داشت. محاسبه‌ای برای بررسی شدت عفونت ویروس داریم که بر اساس ضریبی به نام R بیان می‌شود. وقتی R کمتر از عدد یک باشد یعنی بیماری روبه کاهش است، در حال حاضر عدد R که در یک ماه اخیر کمتر از یک بوده است روند ثابتی را نشان می‌دهد که بیماری در اوج نیست.
 
وی درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان تهران نیز اظهار کرد: هر فردی که دُز اول واکسن را دریافت کرده است در فاصله زمانی مشخص برای دریافت دُز دوم فراخوان می‌شود. طبیعتا فردی که دُز اول را دریافت کرده است، دُز دوم هم برایش کنار گذاشته شده است. فراموش نکنیم اینگونه هم نیست که الزاما دُز دوم پوشش کامل داشته باشد، در خیلی مواقع با همان دُز اول هم ایمنی نسبی حاصل می‌شود و حتی توصیه می‌شود تزریق دُز دوم را به تاخیر بیشتری هم بیاندازید تا بتوانید در مدت طولانی‌تری اثر واکسن را تجربه کنید ولی در هر حال چالش عمده در تزریق دُز اول است. از طرفی تزریق دُز اول در کسانی که سابقه ابتلا داشتند، همانند دریافت دُز دوم است. فعلا گزارشی از کمبود نداشتیم ولی بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی کرونا مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت هم در حال صدور است و با ورود این واکسن چالش‌های ما هم کاهش می‌یابد.
 
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا درصورت بروز مشکل در تامین دُز دوم واکسن‌های وارداتی، امکان تزریق واکسن‌های ایرانی به جای دُز دوم وجود دارد یا خیر؟،  تاکید کرد: در دنیا ثابت شده است به جز واکسن‌های هوشمند که واردات آن به کشور ما صورت نگرفت؛ در سایر واکسن‌های کرونا که در کشور مصرف می‌شود و از ویروس کشته شده استفاده شده است می‌توان برای دُز دوم از واکسن‌های دیگر هم استفاده کرد. گرچه هنوز ما وارد این فضا نشدیم و در تهران با معضل نبود دُز دوم واکسن روبرو نشدیم.
 
توکلی در ‌پایان درباره میران رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران، گفت: بر اساس آخرین گزارشات در هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها ۷۸ درصد بوده است. وقتی رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۰ درصد برسد خیال ما راحت‌تر است؛ هرچند که میزان رعایت هم در صنوف مختلف، متفاوت است و عدد اعلامی میانگینی از مجموع صنوف و شرایط است.


کد مطلب: 255375

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/255375/موارد-تک-گیر-کرونای-هندی-آفریقایی-تهران-فعلا-گزارشی-کمبود-واکسن-نداریم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com