کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گروسی: ایران به سوال‌های آژانس درباره ذرات اورانیوم یافت شده پاسخی نداده است

ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی , 17 خرداد 1400 ساعت 15:11

حزب الله:مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در سخنرانی آغازینش در جلسه شورای حکام توضیحاتی درباره فعالیت های اخیر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران به رئیس جلسه ارائه داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، رافائل گروسی مدیرکل آژانس در سخنرانی آغازینش در نشست امروز شورای حکام گفت: تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ آژانس بر اجرای تعهدات برجامی ایران نظارت و آن را راستی آزمایی کرده است. اگرچه،  از ۲۳ فوریه، همان طور که گزارشم روشن می سازد، تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات هسته ای اش تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی بر فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس تاثیر گذاشت. ماه گذشته، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ایران و من به توافق رسیدیم که آژانس تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ بتواند تداوم کسب اطلاعت لازم را بازگردانی و دوباره برقرار کند. به گزارش هایم در این زمینه ادامه خواهم داد. 
گروسی در ادامه بیانیه اش خطاب به رئیس جلسه مطرح کرد: شما همچنین گزارش من را درباره توافق ان. پی. تی با جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده اید که تلاش های آژانس را برای شفاف سازی سوالات مربوط به صحت و کامل بودن اظهارات ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی آن شرح می دهد. گزارش من به یافته های آژانس درباره چهار محل اعلام نشده در ایران و پاسخ های آژانس به درخواست های ایران در جهت شفاف سازی می پردازد. از زمان گزارش قبلی ام، ایران اطلاعات جدیدی درباره یک محل ارائه نداده است، به هیچ یک ز اسوالات آژانس پاسخ نداده است و اطلاعاتی درباره دو محل دیگر ارائه نکرده؛ بیانیه ای مکتوب درباره محل چهارم بدون اسناد و مدارک اثبات شده ارائه کرده است. وجود چند ذره اورانیوم با منشاء انسانی در سه محل در ایران که به آژانس اعلام نشده اند و وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این محل ها به وضوح بر این دلالت دارد که مواد یا تجهیزات هسته ای آلوده به مواد هسته ای در این محل ها وجود داشته است. او همچنین گفت: با گذشت چند ماه، ایران توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد هسته ای در هیچ یک از این سه محلی که آژانس دسترسی تکمیلی به آن ها پیدا کرد، ارائه نکرده است. با عدم چنین توضیحاتی از سوی ایران، من عمیقا از این بابت نگرانم که در این سه محل اعلام نشده در ایران مواد هسته ای وجود داشته است و محل فعلی این مواد هسته ای برای آژانس مشخص نیست. ایران نه به سوال ها درباره محل اعلام نشده دیگر پاسخ داده و نه درباره محل فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک صفحه فلزی شفاف سازی کرده است. 
مدیرکل آژانس در بخش آخر اظهاراتش درباره ایران گفت: من از این که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران به نتایج مورد انتظار نرسیده باشند و درباره عدم پیشرفت در شفاف سازی این مسائل پادمانی نگرانم. لزوم شفاف سازی ایران و حل و فصل این مسائل بدون تاخیر بیشتر را از طریق ارائه اطلاعات، ارائه شواهد و مدارک و پاسخ به سوالات آژانس تکرار می کنم. عدم پیشرفت در شفاف سازی سوالات آژانس درباره صحت و کامل بودن اظهارات پادمانی ایران، به طور جدی بر توان آژانس در زمینه اطمینان یابی از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر می گذارد.


کد مطلب: 255365

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/255365/گروسی-ایران-سوال-های-آژانس-درباره-ذرات-اورانیوم-یافت-شده-پاسخی-نداده

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com