کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش لوازم‌خانگی قاچاق در بازار

رادیو گفت‌وگو , 17 خرداد 1400 ساعت 13:03

حزب الله:
حمیدرضا منصفی، عضو انجمن واردکنندگان لوازم‌خانگی بیان کرد: تولید داخلی نتوانسته همه نیاز مصرف‌کننده داخلی را برآورده کند و این درحالی است که قاچاقچی به جای واردکننده خلأ این میدان را از‌طریق مناطق مرزی پوشش می‌دهد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،منصفی با بیان اینکه واردات کنترل شده و زیرنظر منابع رسمی و دولت انگیزه را در تولید کالا و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند و باعث نابودی انگیزه قاچاقچیان می‌شود، گفت: با واردات هوشمند و سهمیه‌بندی شده و مبارزه با قاچاقچی، انگیزه تولید‌کننده نیز بیشتر می‌شود.

عضو انجمن واردکنندگان لوازم‌خانگی در رادیو گفت و گو بیان کرد: وارد کنندگان رسمی به دلیل قراردادهای بین‌المللی که نوشته می‌شود، منابع مالی و ثبت‌سفارش آنها رصد می‌شود و به‌دنبال قاچاق کالا نمی‌روند و اگر بخواهند قاچاق کالا را سازمان یافته انجام دهند باید از کشورهای حاشیه خریداری کنند که اعتبار خود را زیر سوال می‌برند، به همین دلیل انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

وی ضمن اشاره به جریمه دپوی کالا در انبار که موجب از بین رفتن اعتبار واردکنندگان رسمی می‌شود اذعان کرد: سود و انگیزه‌ای که به مناطق مرزی داده شده، وارد جیب کولبر و ملوان نمی‌شود، بلکه او کارت خود را اجاره داده یا در ازای خالی کردن بار دستمزد دریافت می‌کند و سود اصلی به جیب قاچاقی می‌رود.

این کارشناس مسائل مبارزه با قاچاق کالا ضمن اشاره به برخورد و جریمه‌ها در سطح توزیع گفت: بسیاری از فروشگاه‌هایی که اکثرا هم مجوز کسب ندارند، در انبار خود کالاها را به صورت انبوه نمی‌گذارند بلکه به صورت خُرد نگهداری می‌کنند تا هم جرایم آن کمتر باشد و هم توزیع آن با سرعت بیشتری انجام شود.

حسین شهرستانی، عضو هیات‌مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم‌خانگی با بیان اینکه لوازم‌خانگی جزو بیشترین کالاهای قاچاقی است که کشف می‌شود، گفت: کالاهای دیگری نیز به صورت قاچاق وارد می‌شوند اما حساسیت به این بازار بیشتر است.

شهرستانی ضمن تاکید بر غیرقابل کتمان بودن کالای قاچاق خاطرنشان کرد: در جذب مصرف کنندگان به کالاهای ایرانی موفق نبودیم و به همین دلیل آنها به سمت کالاهای خارجی می‌روند و ترغیب مشتریان به بازار داخلی وظیفه دولت و خود تولید‌کننده است.

شهرستانی گفت: شرکت‌های صادرکننده کالا به ایران صاحب برند نیستند و هرگز قاچاق نمی‌کنند و شرکت‌های معتبری هستند اما صاحبان برند که سال‌ها برای جا انداختن کالاهای خود در ایران هزینه و تبلیغات کردند و برای خود ایجاد بازار کردند هرگز بازار را ترک نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: صاحبان برند در ایران که قبلا پول تبلیغات، خدمات پس از فروش و سود شرکت‌های وارد‌کننده را می‌دادند درحال‌حاضر تمام آن امتیازات را به قاچاقچی داده و کالا را خارج از ایران دپو کرده‌اند و توسط قاچاقچی وارد می‌شود.


کد مطلب: 255336

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/255336/افزایش-لوازم-خانگی-قاچاق-بازار

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com