تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
plusresetminus
حزب الله: امسال وضعیت منابع آبی کشورمان به دلیل کاهش شدید ذخایر آب سدها و برف در ارتفاعات مطلوب نیست و باید برای گذر از بحران کم آبی، در مصرف آب دقت کنیم.
۰
کد مطلب : ۲۵۵۲۷۲
تابستانی بی سابقه در نیم قرن اخیر/ صدای پای سراب بر زمین ترک خورده
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،صدای زنگ بی آبی از حالا و قبل از فرا رسیدن فصل گرم تابستان بلند شده و خبر از بحرانی شدن وضعیت کشور در روزهای آتی می‌دهد؛ طبق گفته کارشناسان به علت کاهش باران در پاییز و زمستان ۹۹ و کاهش ذخایر سدها و ذخایر برف در ارتفاعات زاگرس و البرز، شرایط آبی کشور در سال ۱۴۰۰ اصلا مطلوب نیست.

همچنین با توجه به پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌ شناسی شهرهایی از جمله اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، کرمان، مشهد، همدان، یزد، قزوین، قم و کرج  نیز تابستان ۱۴۰۰ با بحران تأمین آب مواجه خواهند شد.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آب و مدیریت نادرست منابع آبی باعث به وجود آمدن بحران کم آبی در ایران شده است، اظهار کرد: کشور ما از سال ۱۴۰۰ وارد ورشکستگی دائمی و همیشگی آب شده است. همه آب‌های ایران اعم از سطحی و زیرزمینی مصرف شده‌اند و آبی در طبیعت نمانده است و حق آبه‌ای هم نیست که در اختیار محیط زیست قرار گیرد.

او در ادامه بیان کرد: همین موضوع وضعیت آب و برق کشور را در معرض خطر قرار داده است و در صورتی که گشایشی حاصل نشود، این مسئله منجر به بروز بحران در مناطق روستایی و شهری خواهد شد که می‌تواند وضعیت کشور را در بخش مرکزی، غربی و جنوبی ایران متزلزل سازد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که امسال خشک‌ترین تابستان ۵۰ سال اخیر را تجربه می‌کنند. خرداد در حالی به نیمه می‌رسد که برخی از استان‌های کشور دمای هوای بالای ۴٠ درجه را تجربه می‌کنند و گرمای پیش رو در همه مناطق ایران به صورت میانگین بین ۲ تا ۳ درجه بالاتر از حد معمول و در دوره ۱۰ ساله بی سابقه بوده است.

محبوب فر تشریح کرد: ورشکستگی آبی سرزمین ایران به گونه‌ای است که این روز‌ها حتی آبی برای مصرف شرب مردم در روستا‌ها و شهر‌های مرزی و دورافتاده و همچنین شهر‌ها و روستا‌های مناطق جغرافیایی نسبتا پربارش و حاصلخیز کشور باقی نمانده است.

او افزود: همچنین از سال ۹۶ دو سوم سرمایه اصناف و بنگاه‌های اقتصادی در ایران از بین رفته است و ۸۰ درصد اصناف در آستانه ورشکستگی هستند. این روز‌ها خاموشی‌های گسترده در سطح کشور، واحد‌های صنفی، صنایع و کارخانه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای از حیث تولید و ارائه خدمات و تعطیلی‌های مداوم و ضرر و زیان‌های میلیاردی مواجه ساخته است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به قطعی برق در روز‌های گذشته تصریح کرد: هفته‌های آینده همزمان با ورود به فصل گرم سال قطعی‌ها از سر گرفته و دامنه آن نیز در فصل تابستان گسترده‌تر خواهد شد، خاموشی‌ها یکی از اتفاقات ناگوار تابستان امسال هستند و علاوه بر آن جیره‌بندی آب در حداقل ۲۵۰ نقطه شهری کشور اتفاق خواهد افتاد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین