تاریخ انتشارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
plusresetminus
حزب الله:درحالی که ورود ویروس جهش یافته هندی‌کالیفرنیایی و آفریقای جنوبی به کشور رسما تایید شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد:"درصورتی که به دام این نوع از ویروس‌های جهش یافته بیافتیم نمی‌توانیم روی تاب‌آوری سیستم بهداشت ودرمان قسم بخوریم".
۰
کد مطلب : ۲۵۳۰۱۰
سایه سنگین پیک جدید با ویروس جهش‌یافته/ خطر بیخ‌گوش پایتخت/ اما و اگر‌ تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان در پیک پنجم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بررسی دقیق آمارها و اطلاعات تایید شده از شرایط همه‌گیری پیک‌چهارم کرونا در سراسر ایران نشان می‌دهد در بسیاری از مناطق سیر نزولی و تثبیت شرایط تجربه شده است اما در برخی مناطق علی‌رغم تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها این روند سرعت مناسب را به خود ندیده است.
این درحالی است که براساس گفته‌های سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان و قم ردپای ویروس آفریقای جنوبی دیده شده و ویروس هندی هم براساس اطلاعات تایید شده است.
نمکی همچنین درباره ورود یک نوع جهش یافته ویروس هندی که به ویروس هندی کالیفرنیایی مشهور شده به شمالغرب تصریح کرد: با دریافت اخباری مبنی بر ورود این نوع از ویروس جدید که کمتر از یک ماهه است رسماً شناخته شده تیم‌های تخصصی تشکیل و ورود سه مورد از این نوع ویروس در شهرستان‌های ماکو و شوت تایید شد.
وی در ادامه اظهار کرد: ویروس‌های جهش یافته جدیدی که شناسایی شده‌اند متاسفانه به درمان‌های موجود پاسخ مناسبی نشان نمی‌دهند و به دلیل تهاجمی‌تر شدن آنها درصورت شیوع خسارات سنگینی ایجاد خواهند کرد، به همین دلیل درصورتی که پیک‌پنجم گرفتار این نوع از ویروس باشیم نمی‌توان بر تاب‌آوری نظام بهداشت و درمان کشور قسم خورد.
سخنان وزیر بهداشت درحالی مطرح شد که حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید نیز در جلسه کمیته‌ های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مدیریت پیک‌چهارم کرونا خوشبختانه به نتیجه‌رسیده و در بسیاری از شهرها روند ابتلا سیرنزولی داشته، اما دربرخی مناطق همچنان شاهد سیرصعودی بیماری هستیم که این موضوع هم باید با افزایش سطح کنترل اجرای محدودیت‌ها و همراهی مردم مدیریت شود.
روحانی درباره احتمال آغاز پیک‌پنجم و شرایط واکسیناسیون همگانی نیز تاکید کرد: تمام تلاش دولت تثبیت و مدیریت شرایط است اما نباید فراموش کنیم که حتی با گذر از پیک چهارم و انجام واکسن نمی‌توان تضمینی برای آغاز یک پیک جدید داشته باشیم، به همین دلیل تنها راهکار رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم برای جلوگیری از ایجاد چرخه ابتلا است.
وی تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از نزولی شدن آمارها در هر پیک مردم یکبار تمام پروتکل‌ها را فراموش کرده و دوباره مشغول انجام فعالیت‌های عادی خود می‌شوند که این اتفاق یعنی هنوز مردم خودشان را شرایط همه‌گیری وفق نداده و سبک زندگی سازگار با محدودیت‌های مورد نیاز را پیش نگرفته‌اند که تغییر این روند کارویژه‌ اصلی دولت است.
تهران زیر تیغ پیک پنجم
تایید ورود نوع ویروس جهش یافته در بخش‌های از کشور بیانگر این نکته است که درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌های موجود احتمال گسترش یکباره این نوع از ویروس و آغاز پیک پنجم وجود دارد و درصورتی که توجه به پروتکل‌های بهداشتی در محدوده‌های فعلی قرار داشته باشد این احتمال قوت بیشتری دارد.
شرایط یاد شده زمانی رنگ‌ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد که وزیر بهداشت ورود و گسترش نوع جهش یافته ویروس را به کارگران خارجی شرکت‌های صنعتی، متخصصان خارجی، ملوان‌ها و همچنین بازرگانان نسبت می‌دهد و تاکید براین نکته دارد که اصولا احتمال بروز پیک‌پنجم در شهرهای صنعتی و کلانشهرها بسیار بیشتر از سایر نقاط کشورمان است و با درنظر گرفتن میزان بالای رفت‌و آمدهای تجاری، اقتصادی و صنعتی در پایتخت شاید اگر بگوییم خطر پیک پنجم بیخ گوش پایتخت است دور از واقعیت نگفته باشیم.
در این زمینه اظهار نظر برخی از مقامات مسئول در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا که معتقدند خوشه‌های تازه ای از همه‌گیری در حاشیه شهر تهران شکل گرفته و اکنون تمامی محلات پایتخت درگیر بیماری شده‌اند شاهد مثالی غیرقابل انکار در این زمینه است که باید برای تهران و البته اجرای حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در آن فکر کارآمدتری داشته باشیم.
از سوی دیگر شاید اصلی‌ترین راهکار برای مدیریت اوضاع قبل از بحرانی شدن آن مدیریت جمعیت سیال و رفت و آمدهای درونشهری بخصوص با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پایتخت است، چون کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند این وسایل کانون‌هایی بسیار نگران کننده برای انتقال ویروس و البته آغاز چرخه ابتلای خانوادگی در میان پرسنل و کارمندان ادارت، سازمان‌ها و کارگاه‌های صنعتی است.
البته در همین شرایط کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند بهترین راهکار برای مدیریت شرایط فعلی و البته جلوگیری از بحران تازه شناسایی و ردیابی بیماران در سطح جامعه است که  اینکار با استفاده از آزمایش‌های مکرر و هدفمند امکان‌پذیر است. از این رو اگرچه در بسیاری از مناطق براساس هماهنگی‌های انجام شده پایگاه‌های تست‌سریع و رایگان دایر شده و مشغول ارایه خدمات به هموطنان است اما بد نیست خود مردم نیز برای حفظ سلامتی خود درصورت بروز علائم مشکوک به نزدیک‌ترین مرکز تشخیصی مراجعه و نسبت به تعیین وضعیت خود اقدام کنند.

کدام آزمایشگاه‌ها تایید شده هستند؟
به این ترتیب اگر در زمینه شناسایی مراکز تایید شده تشخیص بیماری کرونا به دنبال آدرس این مراکز در محل زندگی یا کارخودتان هستید فقط کافی است روی لینک فهرست آزمایشگاه‌های مورد تایید برای تست کرونا کلیک کنید.
آخرین رنگ‌بندی کرونایی در ایران
این درحالی است که براساس آمارهای موجود در آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های ایران 124 شهرستان از شرایط قرمز کرونایی خارج شد اما در عین حال 29 شهرستان به محدوده قرمز اضافه شده است. از این‌رو  با کاهش روند ابتلا در برخی مناطق کشور هم اکنون تعداد 102 شهرستان در وضعیت قرمز کرونا، 235 شهرستان در محدوده نارنجی کرونا و 111 شهرستان هم رنگ زرد کرونایی به خودگرفته‌اند و خبری از رنگ آبی در نقشه ایران نیست.
به این ترتیب  شهرستان‌های دهاقان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان و جم (بوشهر)، نهبندان (خراسان جنوبی)، ایذه و باغ‌ملک (خوزستان)، طارم و ماه‌نشان (زنجان)، خاش، زابل، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، خرامه‌، خرم‌بید، سپیدان، قیر و کارزین و مرودشت (فارس)، دهگلان و سقز (کردستان)، رودبار جنوب و عنبرآباد (کرمان)، روانسر (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، کردکوی و کلاله (گلستان)، بستک، جاسک و میناب (هرمزگان) از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.
طبق مصوبه ستاد ملی کرونا رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» به وضعیتها افزوده شد. آمار مبتلایان در شهرستان‌های آبی کمتر از شهرستان‌های زرد است. فعلا قوانین شهرستان‌های آبی مشابه زرد است.
شاخص: در طرح جدید شاخص تعداد بستری‌ها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در 100هزار نفر زرد، شش نفر در 100هزار نفر نارنجی و 10نفر در 100هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند.

13 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد؛ شرایط بسیار شکننده است
نوید دانائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 25 هزار و 681 بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.
وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 13 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد 6 هزار و 28 نفر رسیده است نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.
دانائی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد پنج هزار و 119 بهبود یافتند.
وی با بیان اینکه از قله چهارم خیز کرونا عبور کردیم اما شرایط بسیار شکننده است و هرگونه عدم رعایت پروتکل‌ها میتواند شرایط را به روزهای گذشته برگرداند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا به رفتار مردم بستگی دارد از مردم خواست تا از حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها به ویژه افطاری‌های خانوادگی اجتناب کنند.

کمبود امکانات بیمارستان‌های مجهز همچنان در آذربایجان‌غربی قربانی می‌گیرد
 با گذشت هر روز از پیک چهارم و ارائه آمار جزئی از بستری‌ها و فوتی‌های استان به تفکیک شهری، تفاوت مدیریت‌ها بیشتر احساس می‌شود و قطعاً اگر مدیران یا مسئولان قبلی شهری عملکرد درخشانی داشته باشد، در آمار‌های کرونایی به‌خوبی قابل ملاحظه و ارزیابی است.
به‌جرأت می‌توان گفت که آمار کرونایی روزانه استان، در واقع کارنامه عملکردی مسئولان قبلی استان است برای مثال امروز خوی با 56 نفر و میاندوآب کم‌تر از 15-20 نفر بستری شدند اما در کمال ناباوری در میاندوآب پنج نفر و در خوی صفر نفر فوت کرده‌اند که به‌خوبی نشان از عملکرد مسئولان خوی در ساخت بیمارستان‌های مجهز و عملکرد مسئولان میاندوآبی در حرف زدن و شعار دادن است.
البته نباید از عملکرد فوق‌العاده تیم مدیریتی دانشکده علوم پزشکی خوی هم به‌سادگی گذشت که توانستند رتبه چهارم مراقبت‌های پرستاری را از آن خود بکنند اما صرف وجود همین دانشکده علوم پزشکی هم به‌دلیل عملکرد مسئولان سابق است که توانسته‌اند مجوز آن را کسب کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی  با ارائه آخرین آمار کرونا در استان گفت: در طی روز پنج‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه 543 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع آمار کل مبتلایان در استان به 158 هزار و 192 نفر رسیده است.
جواد آقازاده درباره تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کرونایی در آذربایجان‌غربی هم اظهار داشت: در روز پنج‌شنبه یک‌ هزار و 301 نفر بیمار سندرم حاد تنفسی و 551 بیمار مشکوک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان‌غربی بستری شده‌اند که در این بین بیشترین آمار بستری روزانه متعلق به ارومیه با بیش از یک‌‌ صد بستری بوده است که خوی با 56 و سلماس با 24 بستری روزانه، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
وی با اذعان به فوت 21 بیمار کرونایی در استان تصریح کرد: در 16‌‌امین روز اردیبهشت‌ماه، 21 نفر در آذربایجان‌غربی به‌‌دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند که ارومیه با هشت و میاندوآب با پنج فوتی، در صدر شهرهای سیاه‌پوش استان قرار دارند و شهرهای شاهین‌دژ و نقده با دو مورد فوتی و شهرهای سلماس، ماکو، بوکان و مهاباد هر کدام با یک مورد فوتی دیگر شهرهای عزادار آذربایجان‌غربی بوده‌اند و روی‌هم‌رفته چهار هزار و 313 نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند.
خبردرحال بروزرسانی است... .

 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین