کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سکه را از کجا بخریم؛ بازار یا بورس کالا؟

16 ارديبهشت 1400 ساعت 14:33

حزب الله:
کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل اختلاف قیمت سکه در بورس کالا و بازار و صرافی‌ها توضیحاتی داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با دلایل اختلاف قیمت سکه در بازار و در بورس کالا اظهار کرد: در برهه‌هایی از زمان تصورات از رشد قیمت هاست که باعث می‌شود سکه در بورس گران‌تر یا ارزان‌تر باشد. ممکن است در حال حاضر سکه در سایت اتحادیه بیشتر بوده تصور مردم این است که در بورس قیمت پایین‌تر است، اما احتمالا فروشنده‌های بازار نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.
او در ادامه بیان کرد: در بعضی مواقع شرایط برعکس است. تصور این است که قیمت‌ها در بورس بالاتر باشد؛ در واقع خریدارانی که در بورس هستند، رشد قیمت آتی را پیش خور می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یک دلیل دیگر مربوط به تلاقی عرضه و تقاضا در بازار است. به عنوان مثال در یک روز ممکن است که تعداد عرضه کننده در بازار زیاد نباشد. این مورد علاوه بر بازار شامل بورس کالا نیز خواهد شد.
علی محمدی اظهار کرد: در مجموع اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان نسبت به ۱۰ میلیون تومان قیمت تمام شده یک سکه تمام بهار آزادی که در واقع یک درصد از آن می‌شود، آن چنان اختلاف معناداری محسوب نمی‌شود. حداکثر اختلاف قیمت بازار و بورس کالا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به دلایل این اختلاف قیمت‌ها تاکید کرد: یکی از دلایل اختلاف نیز محدودیت مربوط به دامنه نوسان است. در بورس کالا ممکن است آن دامنه نوسان منفی باشد، اما در بازار آن چنین دامنه نوسانی را نداریم. همین محدودیت دامنه نوسان در بورس کالا نسبت به بازار ممکن است تاثیر گذار باشد و یک اریبی را نسبت به قیمت‌های بیرون از بورس کالا ایجاد کند.
علی محمدی ادامه داد: در کل بازیگرانی که در بورس هستند شاید تا حدودی تفاوت اندیشه و تفاوت تاکتیک با فعالان خارج از بورس داشته باشند. این اختلاف به نظر من اختلاف خیلی چشمگیری نیست. مگر اینکه این اختلاف به ۴ تا ۵ درصد و حتی بیشتر برسد. در چنین زمانی باید علت این اختلاف بررسی شود. بورس معمولا بیش‌تر با انتظارات معامله می‌شود. در خارج از بورس یک سری محدودیت‌های دیگری وجود دارد که شاید قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بیشتر بخوانید
اختصاص سهام عدالت به عنوان وثیقه تسهیلات؛ خوب یا بد؟
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌های خرید سکه از بورس کالا اظهار کرد: خریداران سکه از بورس کالا با هزینه نگهداری سکه و ریسک نگهداری سکه مواجه نیستند. همچنین تفاوت دیگر، بحث نقد شوندگی است. لازم نیست در این شرایط کرونا به صورت حضوری مراجعه کنند و به راحتی می‌توانند در خانه معامله کنند.
او افزود: خرید از بورس کالا جای نگهداری خاصی نیاز ندارد. می‌توان نتیجه گرفت که خرید از بورس کالا بسیاری از مشکلات خرید و فروش سنتی از بازار و صرافی را ندارد.


کد مطلب: 252974

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252974/سکه-کجا-بخریم-بازار-یا-بورس-کالا

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com