کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قطر؛ پمپ بنزین ۴۰ ساله پرسپولیسی‌ها

روزنامه همشهری , 15 ارديبهشت 1400 ساعت 10:06

حزب الله:لیگ قطر و باشگاه‌های متمول حاضر در آن، چندین دهه است برای پرسپولیسی‌ها نقش «پمپ بنزین» را بازی می‌کنند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «درست همیـن روزها که بحث بر سر بـازگشت احتمالی شجاع خلیل‌زاده از الریان به پرسپـولیس داغ شده، زمزمه‌هایی هم در مورد احتمال پیوستن احمد نوراللهی و محمدحسین کنعانی‌زادگان به لیگ قطر به گوش می‌رسد. فارغ از این که آیا این اتفاقات رخ خواهد داد یا نه، یک نکته بدیهی است؛ این که لیگ قطر و باشگاه‌های متمول حاضر در آن، چندین دهه است برای پرسپولیسی‌ها نقش «پمپ بنزین» را بازی می‌کنند. بر خلاف باور برخی هواداران جوان، سنت حضور موقت در لیگ قطر، کسب درآمد و بازگشت به پرسپولیس، ۴۰ سال است که در اردوگاه سرخ‌ها وجود دارد و حتی بسیاری از بزرگان باشگاه از این فرمول استفاده کرده‌اند. اگر شک دارید، بد نیست نیم‌نگاهی به این فهرست بیندازید.
فرشاد پیوس
بهترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس از سال ۱۳۶۴ تا ۶۷ در جمع سرخپوشان توپ زد. پس از آن برای یک فصل راهی الاهلی قطر شد و در ادامه با بازگشت به پرسپولیس، ۸ سال دیگر در این تیم بازی کرد. نهایتا هم پیوس با پیراهن قرمز پرسپولیس بازنشسته شد.
ناصر محمدخانی
زوج فرشاد پیوس در خط حمله پرسپولیس در دهه ۶۰ هم همین تجربه را از سر گذرانده است. ناصر محمدخانی از سال ۶۰ تا ۶۵ برای پرسپولیس بازی کرد، پس از آن به‌ مدت ۳فصل راهی القطر قطر شد و در بازگشت به پرسپولیس، ۵ فصل دیگر پیراهن سرخپوشان را به تن کرد. او هم مثل پیوس در همین تیم به دوران حضورش در میادین خاتمه داد.
حمید درخشان
او در ۲ مقطع از لیگ قطر به‌ عنوان پمپ بنزین و محل کسب درآمد بیشتر استفاده کرد. درخشان در فاصله سال‌های ۵۶ تا ۶۵ برای پرسپولیس بازی کرد. پس از آن به‌ مدت ۵ فصل راهی لیگ قطر شد و به عضویت القطر درآمد. این بازیکن سپس به پرسپولیس بازگشت اما چند ماه بعد مورد توجه السد قطر قرار گرفت و یک فصل هم به عضویت این تیم درآمد. درخشان در بازگشت از السد ۲ سال پیراهن پرسپولیس را به تن کرد و سال ۷۳ بازنشسته شد.
محمد پنجعلی
کاپیتان اسبق سرخپوشان از سال ۱۳۵۵ تا ۶۶ یازده فصل برای این تیم بازی کرد اما در ادامه راهی لیگ قطر شد و به‌ مدت ۲ فصل به عضویت الاتحاد درآمد. الاتحاد قطر تیمی در دوحه پایتخت این کشور است که در سال۲۰۰۴ به الغرافه تغییر نام داد و هم‌اکنون به این اسم شناخته می‌شود. پنجعلی سال ۱۳۶۸ به پرسپولیس بازگشت و تا ۵ سال بعد یعنی زمان بازنشستگی در این تیم باقی ماند.
مجتبی محرمی
نابغه پر شر و شور تاریخ پرسپولیس از سال ۱۳۶۷ به‌ مدت ۹ فصل پیراهن سرخ‌ها را به تن کرد. در پایان این دوران او نیز مثل سایرین تصمیم گرفت برای اندوختن ثروت راهی لیگ قطر شود. بنابراین به عضویت العربی درآمد اما به سبک خودش تیم قطری را پیچاند و به ایران بازگشت. در نتیجه فیفا او را تا آخر عمر محروم کرد تا دیگر فرصت بازی در ایران را هم نداشته باشد.
جلال حسینی
شاید برخی هواداران پرسپولیس بنا به «مصلحت» از یاد برده باشند اما خب واقعیت آن است که جلال حسینی، کاپیتان بسیار محبوب این روزهای سرخپوشان هم ابتدای لیگ چهاردهم این تیم را ترک کرد و به‌ مدت یک فصل به عضویت الاهلی قطر درآمد. جلال از سال ۹۱ تا ۹۳ برای پرسپولیس بازی کرد، پس از آن به لیگ ستارگان پیوست اما زمانی که خواست به جمع قرمزها برگردد با مخالفت برانکو ایوانکوویچ مواجه شد. بنابراین او یک فصل در نفت تهران منتظر ماند تا برانکو از غضب بیفتد. جلال از ابتدای لیگ شانزدهم به پرسپولیس بازگشت و هنوز در عضویت همین تیم است.
سروش رفیعی
بعد از یک مقطع حضور ۶‌ماهه در پرسپولیس به عضویت الخور قطر درآمد. خودش صراحتا گفت تنها انگیزه‌اش از این انتقال کسب درآمد بیشتر بوده است. بعد از یک فصل حضور در قطر، رفیعی تصمیم به بازگشت گرفت اما چون پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی سرخپوشان بسته بود نیم‌فصل در فولاد منتظر ماند. با این حال دوران حضور دوباره او در جمع سرخ‌ها هم چندان به درازا نکشید؛ چرا که در پایان لیگ هجدهم این بازیکن در لیست مازاد پرسپولیس قرار گرفت و رفت.
مهدی ترابی
داستان تازه‌تر از آن است که نیازی به یادآوری داشته باشد. ترابی در پایان فصل گذشته با فسخ یکطرفه قراردادش راهی العربی قطر شد اما پس از یک دوره کوتاه و ناموفق حضور در این تیم به جمع سرخپوشان بازگشت.
این قصه ادامه دارد
این داستان همچنان ادامه دارد. اگر شجاع خلیل‌زاده برگشت، تعجب نکنید. اگر نوراللهی و کنعانی‌زادگان هم رفتند و پس از مدتی برگشتند، شگفت‌زده نشوید. اینها نه می‌توانند از وسوسه پول نجومی قطری‌ها بگذرند و نه قادر هستند جذابیت‌های بازی در تیمی همچون پرسپولیس را نادیده بگیرند. بنابراین این رفت و برگشت‌ها ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 252823

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252823/قطر-پمپ-بنزین-۴۰-ساله-پرسپولیسی-ها

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com