کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوج گیری کرونا در هند و افزایش کلاهبرداری ها در بازار سیاه دارو

ایسنا , 13 ارديبهشت 1400 ساعت 15:54

حزب الله:وقتی "کانیکا ساکسنا" مبلغ ۱۸ هزار روپیه (معادل ۱۷۳ پوند) را به مردی پرداخت تا داروی رمدسیویر را برای یک بیمار مبتلا به کرونا که در شرایط وخیمی بود، بخرد نمی‌دانست که این مرد قصد کلاهبرداری از وی دارد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، روزنامه ایندیپندنت در ادامه این گزارش آورده است: ساکسنا گفت که ما هفت ساعت منتظر ماندیم تا این فرد دارو را برساند. من سعی کردم دست‌کم از ۹، ۱۰ شماره مختلف با او تماس بگیرم اما گوشی تلفن را برنداشت. پس از این‌که برای او عکسی فرستادم که نشان می‌داد پول به حسابش واریز شده است، دیگر پاسخ پیامک‌های مرا نداد.
این  حادثه در هند استثنائی نیست؛ کشوری که اینک گرفتار موج مهلک دوم کرونا شده و سیستم مراقبت‌های بهداشتی‌اش زیر بار آن از هم پاشیده است. در این مدت بیمارستان‌های این کشور مشغول ارسال پیامک‌هایی درباره کمبود اکسیژن بوده‌اند. همچنین با کمبود تخت‌های بیمارستانی، بسیاری از بیماران بدون مراقبت، رها شده‌اند و مردم مجبورند از جیب خود تجهیزات پزشکی لازم را تهیه کنند.
این بحران، مردم ناامید را مجبور کرده است که برای تهیه دارو و اکسیژن برای عزیزانشان به بازار سیاه روی بیاورند یا با شماره‌ تلفن‌های دلالان در شبکه‌های اجتماعی تماس بگیرند. شماری از مردم در انتظار دریافت داروهای نجات‌بخش، طعمه کلاهبرداری شده‌اند و پول خود را از دست داده‌اند.
ایندرانیل موکرجی، نویسنده مستقر در دهلی به ایندیپندنت گفت که در تلاش برای تهیه یک کپسول اکسیژن برای یکی از دوستانش با شماره‌های مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، تماس گرفته است.
پس از پرداخت ۷ هزار روپیه (۶۷ پوند)، فقط یک نفر موافقت کرد که یک کپسول ۲۰ لیتری تحویل دهد. او به موکرجی اطمینان داد که سیلندر ظرف ۴۸ ساعت پس از انتقال پول، تحویل داده می‌شود اما سیلندر هرگز نیامد. موکرجی گفت تلفن فروشنده از آن زمان خاموش است.
بنابر تازه ترین آمارها تاکنون شمار مبتلایان کرونا در هند به بیش از ۱۹ میلیون نفر رسیده و تعداد قربانیان این بیماری نیز بیش از ۲۰۰ هزار نفر گزارش شده است.
برخی از مردم هند در جست‌وجوی کمک و اعلام هشدار به دیگران درباره موج بی‌رویه کلاهبرداری‌ها در بازار سیاه، به شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.
آمولیا نیدی، متخصص بهداشت عمومی در موسسه جان سواستیا آبحیان در این باره گفت: مردم درگیر یک وضعیت بغرنج اخلاقی شده‌اند. اخلاق می‌گوید نباید از بازار سیاه چیزی خریداری کنند، اما وضعیت ناامیدکننده کنونی آنها را مجبور می‌کند که به این کار روی آورند.
نیدی همچنین گفت که در بازار سیاه، هیچ سقف قیمتی برای کپسول‌های اکسیژن و داروی رمدسیویر وجود ندارد.
نخست وزیر هند هفته گذشته ریاست جلسه‌ای با مقام‌های ارشد دولت را بر عهده داشت و در آنجا گفت که سوء‌استفاده و فروش رمدسیویر در بازارسیاه باید بررسی شود. فروش این دارو که به طور گسترده‌ای برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود، پس از افزایش موارد ابتلا به این ویروس در هند افزایش یافته است. دولت مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که ظرفیت تولید رمدسیویر را افزایش می‌دهد. با این حال، برخی مردم برای تهیه دارو از بازار سیاه دست‌کم شش برابر قیمت معمول آن پرداخت کرده‌اند.
بابی ویجایان به روزنامه ایندیپندنت گفت که پس از آنکه بیمارستانی در گوروگرام به وی گفت که بیماران نیازمند دارو باید خود آن را تهیه کنند، دوستش شش شیشه کوچک رمدسیویر را به قیمت ۱۳۰ هزار روپیه (۱۲۵۴ پوند) از دلالان خریداری کرد. او گفت که آنها نتوانستند دارو را در منطقه دهلی پیدا کند و مجبور شدند آن را از جیپور به گوروگرام منتقل کنند.
این در حالی است که دولت مرکزی برای قیمت رمدسیویر سقف گذاشته است. شرکت‌های دارویی تولیدکننده این دارو قیمت را بین ۸۹۹ روپیه (۸ پوند) تا ۳۴۹۰ روپیه (۳۳ پوند) برای هر شیشه کاهش دادند. 
لخا دی بهات، استادیار گروه همه‌گیرشناسی و بهداشت عمومی در دانشگاه مرکزی تامیل نادو نیز گفت که بحران بازار سیاه، غیرعادی است زیرا هند در داروسازی سرآمد و صادرکننده دارو است و ما توانایی تامین نیازهای جمعیت خود را داریم.
او گفت که یکی از دلایل رونق بازار سیاه، عدم آگاهی است. مردم وحشت کرده‌اند و دارند داروهای ضروری مانند دستگاه سنجش اکسیژن، وسایل استنشاق و کپسول اکسیژن را احتکار می‌کنند. کارهایی از این دست بازار سیاه را رونق داده است.
دولت هند اکنون در تلاش است تا به مردم درباره رمدسیویر آگاهی‌رسانی کند. رندیپ گولاریا، مدیر انستیتوی علوم پزشکی‌ آل ایندیا، به مردم توصیه می‌کند که از احتکار دارو یا کپسول‌های اکسیژن در خانه پرهیز کنند. نارش ترهان، رئیس گروه بیمارستانی مدانتا، گفته است که رمدسیویر، بار ویروسی را فقط در افرادی که به آن نیاز دارند کاهش می‌دهد و این دارو فقط بعد از بررسی نتایج آزمایش‌ها، ظاهر شدن علائم و بررسی بیماری‌های دیگر در بیمار باید تجویز شود.
پلیس در ایالت‌های مختلف شروع به مقابله با افرادی کرده است که در بازار سیاه کپسول‌های اکسیژن یا داروی رمدسیویر را می‌فروشند. پلیس دهلی روز سه‌شنبه سه نفر را که درگیر احتکار و فروش کپسول‌های اکسیژن با قیمت‌های بالا بودند،‌ دستگیر کرد. پلیس اوتار پرادش نیز هفته گذشته شش نفر را دستگیر و ۱۲۷ شیشه رمدیسیویر را توقیف کرد.
دادگاه عالی دهلی این هفته گفت که اطلاعاتی درباره فروش یک کپسول اکسیژن با قیمت ۱ لک (۹۶۵ پوند) دریافت کرده و از دولت محلی خواسته است تا علیه متهمان اقدام کند.
بنابر گزارش ایندیپندنت، از سوی دیگر تصمیم دولت هند برای ارائه واکسن به همه بزرگسالان از اول ماه مه احتمالا به افزایش فروش واکسن در بازار سیاه منجر خواهد شد. در برخی ایالت‌ها دولت‌های محلی از پیش هشدار داده‌اند که ممکن است نتوانند تقاضا را برآورده کنند.
از سوی دیگر یورونیوز نیز در گزارشی از کمبود تجهیزات درمانی و شکل گیری بازار سیاه کپسول اکسیژن در این کشور خبر داده است.
در حالی که مراکز درمانی از کپسول‌های اکسیژن خالی شده‌اند، مقامات هند از موسسات عادی و تجاری خواسته‌اند تا ذخیره‌های اکسیژن خود را به منظور مقابله با وضعیت اضطراری کنونی به بیمارستان‌ها اختصاص بدهند.
دهلی‌نو اعلام کرده است که در حال پذیرش محموله‌های اکسیژن از سوی ۴۰ کشور است.


کد مطلب: 252788

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252788/اوج-گیری-کرونا-هند-افزایش-کلاهبرداری-بازار-سیاه-دارو

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com