کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو طرح وزارت علوم برای پیشگیری از خشونت و آسیب‌های اجتماعی در دانشجویان

ایسنا , 13 ارديبهشت 1400 ساعت 13:49

حزب الله:سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم از اجرای دو طرح "پیشگیری از خشونت و رفتارهای آسیب رسان به خود" و "پیشگیری از آسیب های اجتماعی" در دانشگاه ها خبر داد و گفت: اجازه ندارم آمار ابتلای دانشجویان به آسیب های اجتماعی را ارائه دهم اما میزان شیوع آن متاثر از روند ابتلای جامعه به این آسیب ها است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر مجید صفارنیا ضمن بیان این مطلب به تشریح مهمترین طرح ها و برنامه های حوزه سلامت روان دانشجویان برای سال جاری پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح های ما که امسال در تمامی دانشگاه ها اجرایی خواهیم کرد، طرحی با عنوان پیشگیری از خشونت و رفتارهای آسیب رسان به خود اعم از خودکشی، خشونت و پرخاشگری در دانشگاه ها است.
وی در ادامه تصریح کرد: هدف ما از اجرای طرح "پیشگیری از خشونت و رفتارهای آسیب رسان به خود" این است که روند ابتلا به این آسیب ها را با کمک افزایش دانش دانشجویان و همچنین اقدامات درمانی کاهش دهیم. در واقع دانشجویان ما با آسیب هایی نظیر افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی، پرخاشگری یا خشونت در فضای داخل خانه و یا خارج از خانه مواجه هستند و اجرای چنین طرح هایی از بروز آسیب های جدی تر پیشگیری خواهد کرد.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با تاکید بر اینکه روند رشد آسیب های دانشجویان متاثر از  روند آسیب ها در جامعه است، تاکید کرد: اگر در جامعه میزان افراد افسرده یا سایر آسیب ها نظیر قربانیان خشونت، پرخاشگری و یا ... زیاد باشد این میزان در دانشگاه ها نیز افزایش خواهد یافت. چرا که دانشگاه ها متاثر از شرایط جامعه هستند و با توجه به اینکه سن دانشجویان پایین تر و در جوانی قرار دارند ممکن است به دلیل حساسیت های سنی شیوع ابتلا به این آسیب ها بیشتر از سطح جامعه نیز باشد.
دکتر صفاری نیا با تاکید بر اینکه نمی توانم آمار دقیق ابتلا به آسیب های اجتماعی دانشجویان را اعلام کنم، گفت: به طور کلی دانشجویان ما در برخی حوزه ها با آسیب های بیشتری مواجه می شوند و میزان آسیب ها در برخی عرصه ها نیز کمتر بوده است و طرح پیشگیری از خشونت و رفتار آسیب رسان به خود در دانشگاه ها نیز در راستای سیاست های وزارت کشور اجرایی خواهد شد.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم همچنین از اجرای طرح دیگری با عنوان پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، مواد مخدر، قلیان و سیگار در دانشگاه ها خبر داد و گفت: این طرح امسال با شدت و جدیت بیشتری در دانشگاه ها اجرایی خواهد شد و تلاش می کنیم با برگزاری برنامه هایی به شکل وبینار، سیمنار، کارگاه و ... آموزش های لازم را به دانشجویان در خصوص این آسیب ها و تبعات آن ارائه دهیم.
وی در خصوص تفاوت طرح فوق با طرح دانشگاه بدون دخانیات نیز گفت: طرح دانشگاه بدون دخانیات در واقع یک طرح قدیمی است که یکی از ورودی های طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی مواد مخدر، قلیان و سیگار محسوب می شود.
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با تاکید بر اینکه استعمال سیگار و سایر دخانیات در فضای دانشگاه ها ممنوع است، گفت: دانشجویانی که از این مورد تخلف کنند به کمیته انضباطی معرفی خواهند شد و روند ابتلا به این آسیب ها نیز متاثر از ابتلا آسیب های فعلی در سطح جامعه است.
دکتر صفاری نیا با تاکید بر اینکه در نظر داریم پس از کرونا خودآگاهی دانشجویان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی فضای مجازی افزایش یابد، گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا و تعطیلی آموزش مجازی دانشجویان به فضای مجازی ارتباط زیادی دارند طرح فوق به منظور کاهش وابستگی و آسیب های آن اجرایی خواهد شد تا دانشجویان خودآگاهی بیشتری در استفاده از محیط های مجازی داشته باشند.


کد مطلب: 252774

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/252774/دو-طرح-وزارت-علوم-پیشگیری-خشونت-آسیب-های-اجتماعی-دانشجویان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com