تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
plusresetminus
ورشکستگی ۴۲۰ قنادی در کرج؛

کام تلخ شیرینی فروشان در روزهای کرونایی

حزب الله:طی یک سال و اندی که از شیوع کرونا می‌گذرد، اغلب صنوف به واسطه اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی گاه و بیگاه، آسیب دیده و سرمایه سال‌ها کارشان را از دست داده‌اند. چک‌های برگشتی، مالیات سنگین، حق بیمه پرداخت نشده و اجاره‌های عقب افتاده تنها بخشی از دغدغه صاحبان صنوف در این مدت بوده است.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۷۷۰
کام تلخ شیرینی فروشان در روزهای کرونایی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در این شرایط، گرانی مواد اولیه هم مزید بر علت شده و بازار بی رونق بسیاری از صنوف را کسادتر کرده است.  واحدهای قنادی و شیرینی فروشی نمونه بارز صنوفی هستند که در این ماه‌ها بیشترین خسارت را دیده و بسیاری از آنها به مرز ورشکستگی و تعطیلی دائمی رسیده اند. در این اوضاع نابسامان، مردم هم به خاطر ترس از ابتلا به ویروس کرونا کمتر سمت قنادی‌ها می‌روند و تازه اگر هم دلی به دریا زده وارد مغازه شوند، با دیدن قیمت‌های عجیب و غریب شیرینی‌ها پشمیان شده و از راه آمده باز می‌گردند....
کسادی بازار شیرینی فروشان در بازار شب عید
به گزارش ایسنا، محمد جمالی یکی از شیرینی فروشان منطقه عظیمیه کرج با اشاره به وضعیت کاسبی صنف قنادان در پی شیوع کرونا اظهار کرد: اغلب قنادان چندماه فروش کم خود را نادیده می‌گیرند تا به اصطلاح با بازار شب عید بتوانند سود مناسبی به جیب بزنند و با درآمد اسفند و فروردین ماه، مابقی سال را دوام بیاورند.
وی با بیان اینکه شیرینی فروشان اغلب از یک ماه و نیم قبل از سال جدید پخت شیرینی‌های خشک مخصوص عید را آغاز می‌کنند، گفت: شیوع کرونا از اواخر اسفند سال ۹۹، افت شدید تقاضای خرید شیرینی و آجیل را در پی داشت و این امر باعث شد قنادان بسیاری از تولیدات خود را دور بریزند.
وی اظهار کرد: عید امسال هم کرونا تاثیر خود را بر بازار این صنف گذاشت و اغلب همکاران به خاطر ترس از تکرار تجربه تلخ عید ۹۹، میزان تولید خود را به حداقل رساندند ولی فروش این حداقلی هم تعریفی نبود.
بسیاری از قنادان خانه نشین شده‌اند
به گفته جمالی صنف قنادان طی این مدت آسیب زیادی دیده و بسیاری از شیرینی فروشان به دلیل اینکه دخلشان با خرجشان یکی نبود، عطای ادامه کار را به لقایش بخشیده و خانه نشین شده‌اند.
وی اضافه کرد: در سه پیک قبلی کرونا قنادان و شیرینی فروشان بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل بودند و در این دوره هم که اجازه فعالیت دارند بازار کسادی را تجربه می کنند.
مردم تمایل چندانی به خرید شیرینی ندارند
این شیرینی فروش کرجی توضیح داد: علی رغم اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده‌، مواد غذایی که در حرارت پخته شوند خطر انتقال ویروس را ندارد، اما مردم به خاطر نگرانی بابت غیر بهداشتی بودن مواد خوراکی، تمایلی به خرید شیرینی ندارند.
جمالی گفت: واحدهای صنفی در شرایط موجود ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و نظارت سختگیرانه‌ای هم بر آنها اعمال می‌شود ولی باز هم  حال بازار خوب نیست و فروش اغلب ما به یک دهم دوران قبل از کرونا رسیده است.
بدعهدی دولت در حمایت از واحدهای صنفی
رضا سعادتمند از دیگر فعالان صنف قنادان کرج هم با اشاره به اینکه تعطیلی واحدهای شیرینی فروشی در ماه‌های قبل قابل جبران نیست، گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون بسیاری از واحدهای شیرینی فروشی به دلیل نداشتن پشتوانه مالی ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی شده‌اند که این امر بیکاری کارگران زیادی را به دنبال داشته است.
وی توضیح داد: کار اغلب هم صنفی‌ها به جایی رسیده که از پس پرداخت حق بیمه کارگران خود برنمی‌آیند و در این شرایط دولت هم حمایت خاصی از ما نمی‌کند و شرایط پرداخت مالیات، پاس کردن چک‌ها و پرداخت اقساط تسهیلات مالی هم تغییری نکرده و متاسفانه وعده وعیدهای مسئولان در این خصوص محقق نشده است.
سعادتمند ادامه داد: وقتی قنادان بنا به دستور ستاد کرونا مدام در حال باز کردن و بسته کردن مغازه هستند، چطور می‌توان به پاس شدن چک‌ها، پرداخت به موقع کارگران و عقب نیفتادن اجاره‌ها امیدوار بود؟
این فعال صنفی کرجی توضیح داد: دولت قول داده بود از اصناف حمایت کند اما چه حمایتی؟ ۱۶ میلیون تومان وام آن هم با دو ضامن چه تاثیری در حال و روز کاسبی دارد که ویترین مغازه‌اش بیش از ۵۰ میلیون تومان می ارزد؟ با ۱۶ میلیون تومان چه گرهی می‌توان باز کرد؟
تعطیلی ۴۲۰ واحد قنادی در کرج
رئیس اتحادیه قنادان کرج هم با اشاره به کسادی بی سابقه بازار شیرینی فروشان اظهار کرد: صنف تالارداران، قنادان و رستوران داران از زمان شیوع کرونا تا کنون بیشترین آسیب را دیده و برخی از آنها دیگر امیدی به کمر راست کردن ندارند.
سید رضا امامی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا تا کنون از مجموع ۱۲۰۰ واحد قنادی فعال در کرج، بیش از ۴۲۰ مورد تعطیل شده‌اند.
این مسئول با بیان اینکه تعطیلی هر شیرینی فروشی خسارت زیادی به بار می آورد، گفت: برای اخذ مجوز شیرینی فروشی شرایط خاصی لازم است. به عنوان مثال دیوارهای مغازه باید سرامیک باشد، در نصب دکور لوازم خاصی به کار برده شود و ... که رعایت این موارد بدون هزینه کردن ممکن نیست.
امامی اضافه کرد: در هر واحد قنادی به طور متوسط به ۲۰ تا ۲۵ نفر مشغول کار هستند و وضعیت کساد بازار باعث شده بسیاری از واحدها عذر کارگران خود را بخواهند.
وی افزود: در این کشور برخی چندین میلیارد تومان وام بدون سند و ضامن دریافت می‌کنند ولی یک شیرینی فروش بخواهد کمتر از ۲۰ میلیون تومان تسهیلات آن هم با بهره ۱۲ درصد بگیرد باید سند گرو بگذارد و ضامن معتبر معرفی کند.
گرانی و کمبود مواد اولیه  معضل جدی قنادان
رئیس اتحادیه قنادان کرج با اشاره به اینکه در شرایط فعلی گران شدن مواد اولیه و افزایش قیمت انواع شیرینی هم به کسادی بازار دامن زده، توضیح داد: گرانی مواد اولیه یک درد است و کمیاب شدن آنها هم درد دیگر. در حال حاضر اغلب هم صنفی‌ها  در تامین شکر و روغن با مشکل مواجه هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر روغن مصرفی خانوار را به قنادی‌ها می‌دهند که اصلا برای شیرینی پزی مناسب نیست و همین باعث افت کیفیت تولید می‌شود. روغن گیاهی و روغن صاف کره‌ای مناسب شیرینی پزی است ولی تهیه آن به سادگی امکان پذیر نیست.
خرید شیرینی اولویت مردم نیست
امامی تاکید کرد: به دلیل کمبود و گرانی مواد اولیه شیرینی فروشان ناچار شده‌اند برخی از تولیدات خود را صد درصد گران کنند که این امر باز هم به ضرر آنها است چون با افزایش قیمت، توان خرید مردم پایین آمده و شیرینی‌ها فروش نمی‌رود.
وی ادامه داد: سال گذشته هر کیلو روغن را ۴۰۰۰ تومان می‌خریدیم ولی امسال قیمت شکر به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده و وضعیت سایر مواد اولیه هم بهتر از شکر نیست.
وی گفت: وقتی فشار اقتصادی خانوار افزایش پیدا می‌کند، مردم بر روی تامین کالاهای اساسی خود متمرکز می‌شوند و رغبت چندانی برای خرید شیرینی ندارند.
به گفته رئیس اتحادیه قنادان کرج افزایش قیمت مواد اولیه، شیوع کرونا، افزایش دستمزد کارگران و بالا رفتن سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه، باعث شده قیمت شیرینی افزایش پیدا کند که نتیجه آن چیزی جز پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش میزان فروش انواع شیرینی  نبوده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین