تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
plusresetminus
حزب الله:درحالی آمارها افزایش ۶۲ نفری تعداد متوفیان ناشی از بیماری کرونا را درکشور نشان می‌دهد که بسیاری از کارشناسان براین باورند آتش زیرخاکستر کرونا در کانون‌های پراکنده ویروس منحوس با یک نسیم عادی‌انگاری دوباره شعله‌ور و مشکل ساز می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۷۲۸
نعل وارونه ویروس منحوس/ افزایش ۱۹ درصدی تعداد فوتی‌ها / آتش زیرخاکستر کرونا با نسیم عادی‌انگاری شعله‌ور می‌شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، انتشار آمار رسمی تعداد متوفیان روز گذشته به این واقعیت مُهر تایید زد که هنوز پیک‌چهارم در سراشیبی قرار نگرفته و به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت باید منتظر افزایشی شدن مجدد تعداد متوفیان در دو هفته آینده هم باشیم.
جهش حدود 19 درصدی تعداد متوفیان کرونایی در 24 ساعت گذشته در نگاه اول پرده از این واقعیت پایین می‌کشد که پیک‌چهارم کرونا همچنان در کشورمان ادامه دارد و درصورتی عادی‌انگاری به کاهش آمار مبتلایان در سراسر ایران یکباره سیاه‌چاله‌ کرونایی قرار خواهیم گرفت و اینبار بدون تردید تجربه‌های نگران‌کننده‌تری از دوره همه‌گیری در کشور ثبت می‌شود.
بسیاری از کارشناسان در این زمینه می‌گویند: عادی‌انگاری و بی‌توجهی هموطنان به محدودیت‌های تعیین شده در سراسر کشور آنهم زمانی که به گفته مسئولان، ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران تثبیت شده و امروز بیش از 80 درصد ابتلاهای ثبت‌شده با این ویروس بوده؛ عاملی شد تا امروز در آمارها تغییرات معناداری را تجربه کنیم.
این گروه تاکید می‌کنند: اگرچه در برخی استان‌ها سیر نزولی تعداد ابتلا آغاز شده یا در شرایط ثابتی قرار گرفته نباید به این باور باشیم که موج چهارم خاتمه یافته و اکنون می‌توانیم دوباره مثل اسفند گذشته محدودیت‌ها را کاهش دهیم، چون براساس بررسی‌ها و همچنین تحقیقات میزان سرایت ویروس جهش یافته بسیار بیشتر و البته شدت بیماری آن بالاتر است.
در این زمینه جای تردید نیست که توجه به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین کاهش تردد شهری و بین‌شهری با شرایط کند واکسیناسیون بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز بحران است و اگر نسبت به این نکته طلایی بی‌توجهی شود ایجاد موجی تازه از همه‌گیری در دل موج چهارم دور از انتظار نیست.
میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور 61 درصد
نکته نگران‌کننده‌تر اینجاست که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور هنوز 61 درصد است که به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، عدد بسیار پایینی است و ادامه این روند با توجه به تثبیت ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور می‌تواند مشکلات عمده‌ای را برای مدیریت پیک‌چهارم ایجادکند. به عنوان مثال طبق اعلام وزارت بهداشت، 37 درصد مردم ایران هنوز ماسک استفاده نمی‌کنند و در فاصله گذاری‌ها به ویژه در مترو و حمل و نقل عمومی به میزان 40 درصد دچار مشکل هستیم.
این درحالی است که نباید فراموش کنیم جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

اجرای فازجدید  طرح شهید سلیمانی
در همین حال سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است که امروز به رغم فشارهای ویروس جهش یافته در قله پیک چهارم و سرازیری هستیم .
وی همچنین از آغاز  فاز جدید طرح سردار سلیمانی از امروز با اضافه شدن، خدماتی مانند نطارت بسیج، قرنطینه مبتلایان و همکاری بسیج در واکسیناسیون کرونا خبر داد .
نمکی گفت : در این مرحله چند حرکت جدید به مجموعه فعالیت‌های قبلی اضافه می شود. اول اینکه در بعد نظارت از بسیج کمک بیشتری می‌گیریم. دوم اینکه در قرنطینه مبتلایان مثبت از ظرفیت بسیج کمک می گیریم تا مبتلایان سرگردان نباشند و بقیه را مبتلا نکنند و از همه مهمتر به شکل گسترده از توان بسیج برای واکسیناسیون انبوه کرونا چه با واکسن وارداتی و چه تولید داخلی استفاده کنیم و همه گروه‌های هدف را واکسینه می کنیم.
وی ادامه داد: در این طرح برای بیماریابی خانه به خانه اقدام می شود و برای قرنطینه و مراقبت در منزل و واکسیناسیون، محل هایی مشخص می شود که تجمع کمتری داشته باشد و حتی برای افرادی که قادر به آمدن برای واکسن زدن نیستند نیز از ظرفیت مجاهدانه بسیج استفاده می‌کنیم تا مشکلی نداشته باشند.
بیشتر بخوانید
روند بستری‌های کرونایی در قم ثابت‌شده است‌
محمدرضا قدیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به روند تاحدودی ثابت شیوع کرونا در استان اظهار داشت: خوشبختانه در یک هفته گذشته تعداد بستری‌ها و ترخیصی‌ها تاحدودی روند صعودی قبل را ندارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 561 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند، ابراز کرد: 108 نفر در 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی بستری و 86 نفر نیز ترخیص شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر اینکه متأسفانه در 24 ساعت گذشته 7 نفر از بیماران کرونایی در قم فوت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر 111 بیمار بدحال در بیمارستان‌های قم بستری هستند.
وی با اشاره به انجام 858 تست روزانه و مثبت اعلام شدن 237 تست در 24 ساعت گذشته، از آخرین وضعیت واکسیناسیون در قم خبر داد و یادآور شد: در 24 ساعت گذشته واکسن کرونا به 1087نفر تزریق‌شده است.
قدیر تمدید واکسیناسیون سالمندان در قم را موردتوجه قرار داد و افزود: حال حاضر واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال در حال انجام است که به دلیل اهمیت واکسیناسیون این عزیزان، تا 15 اردیبهشت‌ماه، نوبت واکسن این عزیزان تمدید شد.

وی ادامه داد: در این مرحله سالمندان بالای 80 سال قمی می‌توانند با مراجعه به یکی از مراکز واقع در میدان روح‌الله، جنب دانشکده بهداشت، بلوار کارگر، مرکز امام موسی بن جعفر(ع) و یا نیروگاه، روبروی امامزاده سیدمعصوم، مرکز الزهرا(س) نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.
روند کاهشی کرونا در کردستان؛ مردم همچنان از دور همی‌ها پرهیز کنند
فرزین رضاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با اشاره به روند کاهشی میزان مبتلایان به کرونا در استان اظهار داشت: در مدت 24 ساعت گذشته 181 بیمار با تشخیص قطعی ابتلا به کرونا در کردستان بستری شدند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 573 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، افزود: سنندج با 279 نفر، سقز 89 نفر، مریوان 31 نفر، قروه 55 نفر، بیجار 40 نفر، کامیاران 27 نفر، دیواندره 9 نفر، بانه 36 نفر، دهگلان 6 نفر و سروآباد با 1 نفر مجموع بیماران بستری شده مبتلا به کرونا در کردستان را تشکیل می‌دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون 86 بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری و حالشان وخیم است، خاطرنشان کرد: آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تاکنون به یک‌هزار و 245 نفر رسیده است.
رضاعی از مردم خواست تا از دور همی‌ها پرهیز کنند تا همچنان شاهد روند کاهشی میزان ابتلا به بیماری کرونا در استان کردستان باشیم.
گفتنی است؛ در حال حاضر چهار شهرستان سنندج، قروه، بانه و دیواندره در وضعیت قرمز؛ بیجار، سقز، مریوان و کامیاران نارنجی و دهگلان و سروآباد در وضعیت زرد قرار دارد.
33 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 25 هزار و 146 بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.
نوید دانائی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 33 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.
وی اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد پنج هزار و 912 نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.
دانائی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد چهار هزار و 959 نفر بهبود یافتند.
بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، در روز یازدهم اردیبهشت‌ماه نیز تعداد 202 بیمار مبتلا به کرونا با تست مثبت PCR در مراکز 16 ساعته و بیمارستان‌های استان سمنان شناسایی شدند تا آمار ابتلا به کووید 19 همچنان افزایشی بماند.
روند بستری‌های کرونایی در قم ثابت‌شده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  قم ، با اشاره به روند تاحدودی ثابت شیوع کرونا در استان اظهار داشت: خوشبختانه در یک هفته گذشته تعداد بستری‌ها و ترخیصی‌ها تاحدودی روند صعودی قبل را ندارد.
محمدرضا قدیر با بیان اینکه در حال حاضر 561 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند، ابراز کرد: 108 نفر در 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی بستری و 86 نفر نیز ترخیص شده‌اند.
قدیر با تأکید بر اینکه متأسفانه در 24 ساعت گذشته 7 نفر از بیماران کرونایی در قم فوت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر 111 بیمار بدحال در بیمارستان‌های قم بستری هستند.
وی با اشاره به انجام 858 تست روزانه و مثبت اعلام شدن 237 تست در 24 ساعت گذشته، از آخرین وضعیت واکسیناسیون در قم خبر داد و یادآور شد: در 24 ساعت گذشته واکسن کرونا به 1087نفر تزریق‌شده است.
قدیر تمدید واکسیناسیون سالمندان در قم را موردتوجه قرار داد و افزود: حال حاضر واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال در حال انجام است که به دلیل اهمیت واکسیناسیون این عزیزان، تا 15 اردیبهشت‌ماه، نوبت واکسن این عزیزان تمدید شد.

وی ادامه داد: در این مرحله سالمندان بالای 80 سال قمی می‌توانند با مراجعه به یکی از مراکز واقع در میدان روح‌الله، جنب دانشکده بهداشت، بلوار کارگر، مرکز امام موسی بن جعفر(ع) و یا نیروگاه، روبروی امامزاده سیدمعصوم، مرکز الزهرا(س) نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.
خبردرحال تکمیل است... .

 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین