تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
plusresetminus
حزب الله:جودوی ایران همچنان زیر سایه سنگین تعلیق با موانعی رو به رو شده است.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۷۱۸
تب سرد بر پیکره نیمه جان جودو / وقتی سایه سنگین تعلیق، تک سهمیه جودوی المپیک را پرپر کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حدود ۲ سال پیش سعید ملایی، ملی‌پوش سابق ایران در مسابقات جهانی جودو در کشور ژاپن اتفاق ناخوشایندی را برای فدراسیون جودوی ایران رقم زد که تا امروز ترکش‌های آن ادامه دارند.
در آن مسابقات، ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو در تضاد با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران بحث دیدار ملی‌پوشان کشورمان با نمایندگان رژیم صهیونیستی را مطرح کرد تا پروژه تعلیق جودوی ایران رسما کلید بخورد. تعلیقی که تا به امروز بیش از ۲ سال طول کشیده است و البته در این مدت فدراسیون جودو به ریاست آرش میراسماعیلی تلاش خود را انجام داده تا سایه سنگین تعلیق را از سر این فدراسیون کم کند.
فدراسیون جودو شهریورماه امسال با تیم وکلای خود و مسئولان وزارت ورزش و جوانان به دفاع از حقانیت فدراسیون جودو پرداختند و در نهایت بعد از چند بار تعویق در صدور رای، دادگاه CAS حکم نهایی خود را صادر کرد. ابتدا امیرساعد وکیل، وکیل این پرونده با انتشار پیامی در اینستاگرام از یک پیروزی بزرگ حقوقی در زمینه رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران خبر داد.
تب سرد در پیکره نیمه جان جودو/ وقتی سایه سنگین تعلیق تک سهمیه جودو المپیک را پرپر کرد
بعد از وکیل، فدراسیون جودوی ایران در بیانیه‌ای رسمی خبر از رفع تعلیق فدراسیون جودو داد و به موازات آن آرش میراسماعیلی، رئیس این فدراسیون در گفت و گویی بیان کرد: تعلیقی که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بر ایران تحمیل شده بود، باطل اعلام شده است و این پرونده به فدراسیون جهانی ارجاع داده شد تا دوباره مذاکرات با این فدراسیون انجام شود و فدراسیون جهانی جودو الزاما باید این رای را اجرایی کند.
مدتی از سخنان میراسماعیلی نگذشته بود که دادگاه حکمیت ورزش (CAS) در بیانیه‌ای رسمی برای رسانه ها، اعلام کرد که جودوی ایران به طور کامل رفع تعلیق نشده است و این پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی ارجاع داده خواهد شد و ثانیا این که فدراسیون ایران باید به منشور بین‌المللی المپیک وفادار باشد.
طبق بیانیه CAS ایران نخستین درخواست تجدید نظر خود را در دادگاه عالی ورزش علیه این تصمیم در تاریخ ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۹ ارائه کرد که این فرجام خواهی ابتدا رد و دومین درخواست تجدید نظر توسط ایران زمانی ارائه شد که مسئولان فدراسیون جودوی کشورمان با دفاع از حقانیت جودو، تضمین دادند به اساسنامه فدراسیون بین المللی جودو احترام می‌گذارند.
دادگاه حکمیت ورزش تشخیص داد که ایران اساسنامه فدراسیون بین المللی جودو را نقض کرده است؛ اما نوع مجازات به صورت تعلیق نامحدود هیچ پایه قانونی نداشته و باید برداشته شود و تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو را در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ لغو کرد.
برداشته شدن تعلیق نامحدود به زعم مسئولان فدراسیون جودو، رفع تعلیق دائمی قلمداد شد و حتی آرش میراسماعیلی به همراه امیرساعد وکیل، وکیل پرونده از این اتفاق به عنوان یک "پیروزی بزرگ" یاد کردند.
فدراسیون جودو بر این باور بود که حتی با رایزنی‌های خوبی که با فدراسیون جهانی دارد، ضمن ارجاع پرونده به کمیته انضباطی این فدراسیون می‌تواند مدت زمان تعیین شده را هم از دید خود به طور کلی حذف کند. اتفاقی که نه تنها نیفتاد، بلکه به تازگی فدراسیون جهانی جودو اعلام کرده است که فدراسیون ایران تا سال ۲۰۲۳ تعلیق خواهد بود.
بر اساس اعلام فدراسیون جودو، عضویت فدراسیون جودوی ایران و سازمان‌های تابعه در فدراسیون بین‌المللی جودو به مدت ۴ سال از ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ (۲۶ شهریور ۱۴۰۲) تعلیق می‌شود. تعلیقی که آب سردی بر پیکره نیمه جان جودو ریخت.
فدراسیون جهانی جودو که زمانی تور‌های جهانی خود را در کشورمان برگزار می‌کرد، حالا به دشمن درجه یک جودوی ایران تبدیل شده است. جدا از بحث خصومت فدراسیون جهانی جودو، به نظر می‌رسد کرسی‌های بین المللی کسب شده در این رشته ورزشی هم چندان کارآمد به حساب نمی‌آیند و البته میراسماعیلی هم بار‌ها این مسئله را عنوان کرده بود.
تب سرد در پیکره نیمه جان جودو/ وقتی سایه سنگین تعلیق تک سهمیه جودو المپیک را پرپر کرد
ضمن ارجاع پرونده تعلیق فدراسیون جودوی ایران به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، جودوی ایران فرصت پیدا کرد تا در مسابقات آسیایی قرقیزستان شرکت کند. رقابت‌هایی که به غیر از محمد محمدی بریمانلو، عنوان‌دار مطرح جودو در دنیا، بازیکنان جوانی را در بیشکک به خود دید. در این مسابقات هیچ مدالی کسب نشد تا بازیکنان باتجربه یکی پس از دیگری به تصمیم میراسماعیلی مبنی بر جوانگرایی بعد از ۲ سال تعلیق و در زمانی عجیب‌تر، خرده بگیرند.
این اعزام با حواشی دیگری هم رو به رو شد. عده‌ای از پیشکسوتان به حمایت از بازیکنان باتجربه به میراسماعیلی و تصمیمش خرده گرفتند و البته به کمیته انضباطی فدراسیون هم احضار شدند! البته پیش از این هم شاهد دوری پیشکسوتان از فدراسیون جودو بودیم، اما حالا که وقت هم اندیشی است به نظر می‌رسد فدراسیون جودو تک روی را به مشورت و خردجمعی ترجیح داده است.
جودو، این ورزش المپیکی روز‌های ناخوشی را سپری می‌کند. محمد محمدی بریمانلو، بهترین جودوکار حال حاضر ایران که در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود، حالا سهمیه از دست رفته اش روی روحیه وی تاثیر خواهد گذاشت. جودوکاری جوان که ۲ سال شرایط بد تعلیق را دوام آورد، اما باید ۳ سال دیگر هم تا رسیدن المپیک بعدی به این روز‌های کابوس وار اضافه کند.
تنها امیدواری جامعه جودو به اقدامات جدید میراسماعیلی است. رئیس جوان فدراسیون جودو حالا که کاری برای رفع تعلیق از دستش بر نمی‌آید، باید از امروز به بعد به فکر جوانگرایی و پرورش استعداد‌ها باشد تا پس از رفع تعلیق در سال ۱۴۰۲ شاهد استعداد‌های جوان و البته پرانگیزه تری روی تاتامی باشیم.

 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین