تاریخ انتشارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
plusresetminus
حزب الله:مرحله نهایی پایان به "جنگ ابدی" در افغانستان بعد از ۲۰ سال، امروز شنبه آغاز شده و طی این فرآیند قرار است خارج سازی بخش آخر سربازان آمریکایی و ناتو در پایان فصل تابستان اجرایی شود.
۰
کد مطلب : ۲۵۲۵۷۲
شروع رسمی مرحله نهایی خروج آمریکا و ناتو از افغانستان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاریخ اول مه را به عنوان شروع رسمی خروج باقی مانده نیروهای آمریکایی از افغانستان که شامل حدود ۲۵۰۰-۳۵۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۷۰۰۰ سرباز ناتو است، تعیین کرده است.
حتی قبل از امروز وظیفه عظیم انجام تدارک و آمادگی شروع شده بود.
ارتش آمریکا مشغول تعیین تکلیف اقلام انبارها بوده و تصمیم میگیرد که کدام اقلام به آمریکا برگردند، کدام اقلام به نیروهای امنیتی افغان تحویل داده شوند و کدام یک نیز به عنوان اقلام از رده خارج در بازارهای افغانستان فروخته شوند. در هفته‌های اخیر، ارتش آمریکا مشغول نقل و انتقال تجهیزات با هواپیماهای باری عظیم سی-۱۷ بوده است.
برآورده شده که آمریکا بیش از دو تریلیون دلار را در دو دهه گذشته در افغانستان هزینه کرده است؛ برآوردی که از طریق پروژه هزینه‌های جنگ نزد دانشگاه براون که به مستند سازی هزینه‌های پنهان درگیری‌های نظامی آمریکا می‌پردازد، حاصل شده است.
مقامهای وزارت دفاع و دیپلماتهای آمریکا به آسوشیتدپرس گفتند، این فرآیند خروج شامل تعطیل کردن پایگاه‌های کوچکتر در طی سال گذشته میلادی میشده است. آنها تاکید کردند، از زمان اعلام ضرب‌الاجل حوالی پایان تابستان از سوی بایدن در اواسط آوریل، تنها حدود ۶۰ پرسنل نظامی خاک افغانستان را ترک کرده‌اند.
بایدن در اعلامیه خود درخصوص این خروج در ماه گذشته میلادی گفت، ماموریت اولیه مداخله نظامی آمریکا در افغانستان یک دهه قبل زمانی که نیروهای ویژه آمریکا اسامه بن لادن، رهبر القاعده را در مخفی گاهش در ابیت آباد پاکستان کشتند، محقق شد. از آن زمان به بعد القاعده شدیدا تضعیف شده اما به گفته بایدن، تهدید تروریستی "متاستاز کرده" و به سطح یک پدیده جهانی رسیده که قرار نیست با حفظ هزاران سرباز در یک کشور مهار شود.
تاکنون آمریکا و ناتو هیچ تعهدی از سوی طالبان مبنی بر عدم حمله آنها به سربازان خارجی در طی فرآیند خروج دریافت نکرده‌اند.
این گروه شبه نظامی همچنین واشنگتن را متهم به نقض توافقش که با آن طی بیش از یک سال قبل امضا کرد، کرده است. آمریکا بر طبق این توافق گفته بود که تا امروز اول مه همه سربازانش را از افغانستان خارج می کند اما این تعهد محقق نشد.
از زمان امضای توافق مذکور در فوریه ۲۰۲۰ خشونتها در افغانستان به اوج رسیده است. مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان که بخشی از توافق بوده، سریعا به بن بست خورد. روز جمعه یک کامیون بمب گذاری شده در استان لوگر در شرق افغانستان ۲۱ تن را که شامل تعداد زیادی پلیس و دانشجو بودند، کشت.
طبق اعلام پروژه هزینه‌های جنگ، افغانها از سال ۲۰۰۱ بیشترین میزان تاوان را با کشته شدن ۴۷۲۴۵ غیرنظامی در این جنگ پرداخته‌اند.
انتظار می‌رود که نیروهای امنیتی افغان بعد از روند خروج و در صورتی که در کوتاه مدت توافق صلحی منعقد نشود، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی طالبان قرار بگیرند.
از زمان شروع جنگ، این نیروها متحمل تلفاتی سنگین شده‌اند و برآوردها حاکی از تلفات ۶۶۰۰۰ تا ۶۹۰۰۰ نفری سربازان افغان در این جنگ بوده است. ارتش افغانستان نهادی درگیر فساد است. آمریکا و ناتو برای حفظ این نیرو سالی چهار میلیار دلار پول داده اند. حدود ۳۰۰ هزار سرباز افغان حقوق بگیر این نهاد هستند هر چند که گمان برده میشود رقم واقعی کمتر باشد. بر اساس اعلام  یک نهاد ناظر بر هزینه‌های آمریکا در افغانستان، فرماندهانی یافت شده‌اند که به جهت دریافت چکهای پول اقدام به افزایش غیرواقعی اعداد و ایجاد به اصطلاح "سربازان شبح" کرده‌اند.
سال گذشته میلادی تنها سالی بود که سربازان آمریکایی و ناتو در افغانستان متحمل تلفات نشدند. وزارت دفاع آمریکا می گوید که از سال ۲۰۰۱ ۲۴۴۲ سرباز آمریکایی در این کشور کشته شده و ۲۰۶۶۶ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. برآورد شده که بالغ بر ۳۸۰۰ مقاطعه کار خصوصی امنیتی آمریکا نیز در این جنگ کشته شده‌اند. پنتاگون رد تلفات آنها را نمیگیرد.
طالبان در این میان در قدرتمندترین موضع خود از زمان سرنگون شدن از قدرت در سال ۲۰۰۱ قرار دارد. هر چند که برآورد دستاوردها و اراضی تحت کنترل آنها دشوار است، گمان برده می‌شود آنها بر حدود نیمی از افغانستان دارای کنترل کامل یا نفوذ هستند.
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان روز جمعه به آسوشیتدپرس گفت: ما داریم به آمریکایی‌های در حال خروج می‌گوییم شما جنگی بی معنی را داشتید و برای آن هزینه پرداخت کردید و  ما هم متحمل فداکاری‌های زیاد به خاطر آزادسازی خود شدیم.
او با در پیش گرفتن لحنی آشتی جویانه اضافه کرد: اگر شما یک فصل جدید از کمک به افغانها در زمینه بازسازی و بازپروری کشور را گشایش کنید، افغانها قدردان شما خواهند بود.
در پایتخت افغانستان و سراسر این کشور ترسی فزاینده در خصوص بازگشت آشوب بعد از خروج آخرین بخش از سربازان خارجی از این کشور وجود دارد. بعد از صرف میلیاردها دلار و چند دهه جنگ، افغانهای زیادی به این فکر میکنند که آیا این جنگ ارزشش را داشته است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین